انتظار این است که دیپلماسی فرهنگی را با دستاوردهای پژوهشی پیش ببریم

تهران- ایرنا- معاون پژوهشی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران گفت: ما مدت‌هاست که در حوزه بین‌الملل و با رویکرد فرهنگی مدعی هستیم و حرف‌هایی برای گفتن به دنیا داریم اما آنها را مدون و با برنامه‌ریزی و نظام مند عرضه نکرده‌ایم.

روح‌الله حسینی معاون پژوهشی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در گفت‌وگو با روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در باره گسترش گفتمان انقلاب اسلامی از طریق داشته‌های فرهنگی و پژوهشی کشور، اظهار کرد: فلسفه پژوهش این است که با چه سوالی و چه روشی باید به نتیجه رسید. اگر پژوهش در این حوزه وجود نداشته باشد، حتی اگر نیت‌مان خیر باشد اما چون روش درستی به کار گرفته نشده است به نتیجه نخواهیم رسید. بنابراین باید به صورت روش‌مند و شیوه‌های شناختی به درستی به سمت تأمین اهداف فرهنگی‌مان در دنیا حرکت کنیم. در نتیجه، انتظار این است که براساس دستاوردهای پژوهشی، دیپلماسی فرهنگی را پیش ببریم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا پژوهش‌های انجام شده در حوزه فرهنگی بین‌المللی، کارگشا بوده و راهکارهای لازم را ارائه کرده است؟ گفت: با توجه به آسیب‌هایی که در مقوله کار فرهنگی در نقاط مختلف دنیا داریم که خیلی راضی کننده نیست تصور ما این است که کارها و ماموریت‌های فرهنگی ما در جهان خیلی پژوهش شده و سنجیده نبوده است و این فرض اول ما است اما باید از این پس، براساس دستاوردهای پژوهشی‌مان فعالیت‌های فرهنگی بین‌المللی مان را انجام دهیم.

استادیار دانشگاه تهران در این باره که آیا زیست بوم فرهنگی ما، امکانات و قدرت لازم برای حضور مؤثر در عرصه بین‌الملل را دارد؟ گفت: اقدام سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در گسترش جهانی زیست بوم فرهنگی ایران قابل توجه است. راه اندازی جایزه ملی پژوهش‌های برتر فرهنگی بین‌المللی نیز، اقدام مبارکی است که از سوی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی صورت گرفته است. گر چه برگزاری آن کمی دیر صورت گرفته است.

عضو شورای سیاستگزاری نخستین جایزه ملی پژوهش‌های برتر فرهنگی بین‌المللی افزود: برای نخستین بار سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تصمیم گرفته تصویری از کل موجودی پژوهشی ما در حوزه روابط فرهنگی بین‌المللی به دست بدهد و این پروژه‌ای است که خوشبختانه کلید خورده است.

حسینی با بیان اینکه ما از طریق رایزنی‌های فرهنگی ایران در نقاط مختلف جهان حضور داریم، اظهار داشت: این حضور، حضوری نیست که اثرات، تبعات و ابعاد آنها را پیش از این، با نگاه پژوهشی و نظام مند رصد کرده باشیم. امیدواریم از مسیر این جایزه بتوانیم یک تصویری از پژوهش‌هایی که انجام می‌شود، داشته باشیم و ثانیا به واسطه پژوهش، برای کار فرهنگی در دنیا پشتوانه‌ای فراهم کنیم. یعنی کار فرهنگی ما در دنیا پژوهش شده و سنجیده شده باشد.

نخستین جایزه ملی پژوهش‌های برتر روابط فرهنگی بین‌المللی به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و دبیری رضا ملکی، اسفندماه ۱۴۰۲ در تهران برگزار می‌شود.

پژوهشگران علاقه‌مند به حضور در این جایزه تا ۳۰ آذرماه سال جاری فرصت دارند آثار خود را از طریق سامانه جایزه به نشانی nas.icro.ir ارسال کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha