بازگشت کلمبیا به بلوک منطقه‌ای «اوناسور» پس از ۵ سال غیبت
«گوستاوو پترو» رئیس‌جمهوری کلمبیا

تهران- ایرنا- کلمبیا ۵ سال پس از خروج از اتحادیه ملل آمریکای جنوبی (اوناسور)، به نشانه تعهد این کشور به وحدت منطقه‌ای پیوستن مجدد خود را به این بلوک رسمی کرد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا ز تارنمای اسپوتنیک موندو، وزارت امور خارجه کلمبیا در بیانیه‌ای اعلام کرد «کلمبیا پس از پنج سال غیبت، بازگشت خود به اتحادیه ملل آمریکای جنوبی را رسمی کرده است. این تصمیم نشان‌دهنده تعهد این کشور به وحدت منطقه‌ای و به دنبال فراخوان گوستاوو پترو رئیس‌جمهوری این کشور برای تقویت روابط همکاری در آمریکای جنوبی انجام شده است».

براساس این بیانیه، پس از ورود مجدد کلمبیا به بلوک، جلسه شورای نمایندگان این سازوکار منطقه‌ای متشکل از نمایندگان هر یک از کشورهای عضو تشکیل شد. در این نشست، «کلمبیا اراده خود در این مرحله جدید مشارکت فعال در روند همگرایی منطقه‌ای را مورد تاکید قرار داد».

در ادامه این بیانیه آمده است: علاوه بر این، کشورها در مورد مسیر آینده در چارچوب سازوکار ادغام آمریکای جنوبی در مورد دیدگاه‌هایی تبادل نظر کردند.

وزارت امور خارجه کلمبیا در رابطه با اختیارات شورای نمایندگان تصریح کرد که این نهاد «نقش کلیدی در اجرای تصمیمات، آماده‌سازی جلسات سطح بالا، تهیه پروژه‌های نظارتی، هماهنگی با سایر فرآیندهای یکپارچه‌سازی و ارتقای فضاهای گفت‌وگوی شهروندان دارد».

در این راستا، کلمبیا با این گام «به دنبال مشارکت فعالانه در ساختن آینده همکاری و توسعه پایدار در منطقه است».

اوناسور (Unasur) در سال ۲۰۰۸ با ایده افزایش تبادل فرهنگی، اجتماعی و تجاری در جنوب آمریکای لاتین و از آن منطقه با سایر نقاط جهان تاسیس شد.

این بلوک در ابتدا از آرژانتین، بولیوی، برزیل، کلمبیا، شیلی، اکوادور، گویان، پاراگوئه، پرو، سورینام، اروگوئه و ونزوئلا تشکیل شد.

با این حال، این بلوک منطقه‌ای از سال ۲۰۱۸ و به‌دلیل اختلاف‌های سیاسی میان چندین کشور عضو و خروج آن‌ها دچار بحران شده است.

بولیوی، گویان، سورینام و ونزوئلا کشورهایی هستند که هرگز این اتحادیه را ترک نکردند؛ آرژانتین و برزیل پیشتر ورود مجدد خود را رسمی کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha