۱۵ آذر ۱۴۰۲، ۱۱:۰۵
کد خبرنگار: 943
کد خبر: 85313653
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رویترز: تجدیدنظر آمریکا در کمک نظامی به اسرائیل بعید است

تهران – ایرنا – خبرگزاری رویترز در گزارشی به‌نقل از منابع آگاه اسرائیلی و آمریکایی نوشت که با وجود افزایش تلفات ناشی از تهاجم مجدد اسرائیل به جنوب غزه، دولت بایدن به‌منظور توجه تل‌آویو به دغدغه های واشنگتن از اقدام‌هایی همچون تهدید به محدودکردن کمک‌های نظامی خودداری می‌کند.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری رویترز گزارش کرد که مقام‌های ارشد آمریکایی، از جمله کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهوری و آنتونی بلینکن، وزیر امورخارجه آمریکا آشکارا از اسرائیل خواسته‌اند تا حملات دقیقتری را در جنوب انجام دهد تا از تکرار تلفات سنگین غیرنظامیان در شمال غزه جلوگیری شود.

به گفته وزارت بهداشت غزه، از پایان آتش‌بس در جمعه پیش (۱۰ آذر) تا دوشنبه این هفته (۱۳ آذر)، حدود ۹۰۰ تن از اهالی غزه در حملات هوایی اسرائیل جان باختند.

به گفته دو مقام آمریکایی، واشنگتن در حال حاضر خودداری از تحویل تسلیحات یا انتقاد شدید از اسرائیل به‌منظور تغییر تاکتیک‌هایش را رد می‌کند، زیرا این کشور معتقد است راهبرد مذاکره خصوصی مؤثر است.

یک مقام‌ارشد آمریکایی با ادعای تغییر رفتار بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، مدعی شد که وی ابتدا مانع از کمک به غزه شده بود و اکنون اجازه ورود روزانه نزدیک به ۲۰۰ کامیون را به غزه می‌دهد. وی افزود که این پیشرفت‌ها نتیجه دیپلماسی فشرده و نه تهدید بوده و کاهش حمایت نظامی از اسرائیل خطرات بزرگی را به همراه خواهد داشت.

این مقام کاهش کمک به اسرائیل را موجب تشویق طرف‌های دیگر برای ورود به این درگیری دانست و افزود: این اقدام حتی تضعیف تاثیرات بازدارنگی را در ژی خواهد داشت و همچنین موجب تشویق دیگر دشمنان اسرائیل برای ورد به جنگ می شود.

به نوشته رویترز، آمریکا سالانه ۳.۸ میلیارد دلار کمک نظامی به اسرائیل می‌کند که این اقلام نظامی از جت‌های جنگنده تا بمب‌های قدرتمندی که می‌توانند تونل‌های حماس را تخریب کنند، شامل می‌شود. دولت بایدن به‌تازگی از کنگره خواست تا ۱۴ میلیارد دلار کمک اضافی به اسرائیل را تصویب کند.

ست بایندر (Seth Binder)، یکی از مدیران سازمان غیر انتفاعی "پروژه دموکراسی خاورمیانه"، گفت که چنین حمایتی، "اهرم فشار قابل‌توجهی" در مورد نحوه انجام جنگ علیه حماس در اختیار واشنگتن می‌گذارد.

بایندر گفت: عدم تحویل انواع خاصی از تجهیزات یا تأخیر در تکمیل انبارهای تسلیحات، دولت اسرائیل را مجبور می‌کند تا راهبردها و تاکتیک‌های خود را تعدیل کند، چرا که تضمینی برای دریافت بیشتر اقلام نظامی در اختیار نخواهند داشت. تا به امروز، واشنگتن نشان داده که تمایلی به استفاده از این اهرم ندارد.

با وجود آنکه دستیاران ارشد دولت بایدن درخواست برای خویشتن‌داری اسرائیل را افزایش داده اند، اما همچنان برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ تحت فشار است زیرا هر گونه تلاش برای کاهش کمک‌ها می‌تواند رای‌دهندگان مستقل طرفدار اسرائیل را از انتخاب رئیس‌جمهوری دموکراتی که به‌دنبال پیروزی دوباره برای تصدی سمت ریاست جمهوری است، منصرف کند.

بایدن همچنین با فشار جناحی از دموکرات‌های چپگرا مواجه است که می‌خواهند کشورشان کمک‌های نظامی به نزدیک‌ترین متحد خود در خاورمیانه را مشروط کرده و رئیس‌جمهوری آن از درخواست‌ برقراری فوری آتش‌بس حمایت کند.

با تمام این اوصاف، یک منبع ارشد امنیتی اسرائیلی به رویترز گفت که تاکنون هیچ تغییری در حمایت آمریکا از اسرائیل ایجاد نشده‌است. این منبع گفت: در حال حاضر تفاهم (میان تل آویو و واشنگتن) وجود داشته و هماهنگی ادامه دارد. اگر آمریکا مسیر خود را تغییر دهد، اسرائیل باید به عملیات خود شتاب بخشیده و عملیات را فیصله دهد.

یک مقام آمریکایی دیگر نیز گفت این واقعیت که اسرائیل مجدانه مناطق ممنوعه را برای غیرنظامیان مشخص می‌کند، نشانه‌ ای از موثر بودن فشار آمریکاست. وی ادامه داد که آمریکا از اسرائیل می‌خواهد در حملات خود در جنوب غزه دقیق‌تر عمل کند، اما هنوز زود است که بگوییم آیا اسرائیل این توصیه را پذیرفته یا خیر.

عمر شاکر، مدیر اسرائیل و فلسطین در سازمان دیده‌بان حقوق بشر به رویترز گفت: همه نشانه‌ها و گزارش‌ها حاکی از آن است که الگوی پرتاب بمب‌های سنگین و استفاده از توپخانه در مناطق پرجمعیت از زمان ازسرگیری حملات اسرائیل در حال تکرار است.

دیروز نیز یکی از مقام‌های وزارت امورخارجه آمریکا که در اعتراض به کمک‌های نظامی بی‌حساب و کتاب کاخ‌سفید به تل‌آویو استعفا کرده و به شبکه سی‌ ان ‌ان گفت که واشنگتن باید از اهرم فشار کمک‌های مالی و تسلیحاتی به رژیم صهیونیستی برای پایان‌دادن به کشتار در غزه استفاده کند.

جاش پال با اشاره به اینکه آمریکا در سراسر منطقه از رژیم صهیونیستی پشتیبانی امنیتی و دیپلماتیک می‌کند، افزود: ما ارائه‌دهنده تسلیحات به اسرائیل بوده و هر ساله میلیاردها دلار پول مالیات‌دهندگان را به [این رژیم] ثروتمند پرداخت می‌کنیم. ما اهرم‌های فشار زیادی در اختیار داریم تا اسرائیل را در مسیر بهتری قرار داده و به کشتار بیهوده در غزه پایان دهیم که از آنها استفاده نمی‌کنیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha