۲۰ آذر ۱۴۰۲، ۸:۱۰
کد خبرنگار: 2748
کد خبر: 85313839
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

 چشم روشنی ازنا به آبگیری سد کمندان

۲۰ آذر ۱۴۰۲، ۸:۱۰
کد خبر: 85313839
 چشم روشنی ازنا به آبگیری سد کمندان

خرم آباد - ایرنا - ۱۹ سال از آغاز احداث سد "کمندان" ازنا در لرستان می گذرد و با تامین نیمی از اعتبارات هزینه شده کل طرح توسط دولت سیزدهم، یکی دیگر از مصوبات سفر رییس جمهور به استان عملی شده و این طرح در آستانه افتتاح قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، عملیات احداث سد کمندان ازنا سال ۸۳ با هدف تامین ۱۸ میلیون مترمکعب آب آشامیدنی شهرهای ازنا و الیگودرز تا افق سال ۱۴۳۰ و آبی کردن حدود چهار هزار و ۲۰۰ هکتار زمین کشاورزی آغاز شد و در ۲ دهه ساخت و ساز علاوه بر مشکلات متعدد مالی، با مساله زیرآب رفتن اراضی و ۲۰۰ خانه روستایی مواجه بود.

خشکسالی سال های گذشته و وضعیت معیشتی کشاورزان در این مدت نشان داد احداث سد در لرستان یک مساله حیاتی است، چراکه ۱۱ درصد آب، ٤.٧ درصد زمین، حدود ٢.٢ درصد جمعیت و ١.٧ مساحت ایران به این استان اختصاص دارد، اما سهم آن از سدهای کشور نیم درصد است و آیت الله رییسی نیز در سفر آذرماه ۱۴۰۰ به استان، با وقوف به این مساله بر تعیین تکلیف و تکمیل طرح های آبی در دست ساخت صحه گذاشت.

سد کمندان از نوع خاکی با هسته رسی، ارتفاع از پی ۶۵ متر، طول تاج ۶۵۰ و عرض ۳۸ متر است که تکمیل و آبگیری آن از مصوبات سفر دولت سیزدهم به لرستان بود و در ۲ سال گذشته نیز اعتبارات خوبی برای این مهم تخصیص یافت.

اکنون علاوه بر اینکه شمارش معکوس چشم روشنی اهالی ازنا برای آبگیری این نیلگون آبی آغاز شده، تعیین تکلیف ۲۰۰ خانوار محل احداث سد نیز در این مدت به خوبی دنبال شده است، چراکه معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان بهمن ماه پارسال در بازدید از این مکان تاکید کرد آبگیری سد تا تعیین تکلیف اهالی انجام نخواهد شد.

به گفته "احمدرضا دالوند" حالا علاوه بر اتمام عملیات احداث آن، روستاییان منطقه نیز راضی شده و علاوه بر دریافت مطالبات خود بابت زمین و اراضی، قرار است در سایت مشخص شده ای با کمک دولت و بنیاد مسکن خانه و روستای جدید را بنا کنند.

تامین نیمی از اعتبار در دولت سیزدهم

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان در خصوص آخرین وضعیت سد کمندان می گوید: عملیات احداث این سازه در مرحله پیشرفت ۹۵ درصدی قرار دارد و برای اضافه شده به ۶ سد فعال استان آماده است.

داریوش حسن نژاد با اشاره به اتمام عملیات خاکریزی سد تصریح کرد: ۲ رشته تونل که در این پروژه سدسازی پیش‌بینی‌شده بود تکمیل، تجهیزات هیدرو مکانیکال نصب و بتن‌های انسداد نیز انجام شده است و در مجموع ۹۵ درصد پیشرفت دارد.

وی با اشاره به امکان تحقق اهداف گردشگری در اطراف سد کمندان بیان کرد: حدود هفت هزار میلیارد ریال در این پروژه سدسازی هزینه شده که بیش از سه هزار میلیارد ریال آن توسط دولت سیزدهم اختصاص پیدا کرده است.

آماده سازی ۶۵۰ هکتار شبکه پایاب

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان با بیان اینکه شبکه پایاب ۶۵۰ هکتار اراضی پایین دست سد کمندان آماده شده است، ادامه داد: همچنین عملیات اجرایی شبکه آبیاری و زهکشی سد که سال ۸۴ شروع شد، هم اکنون ۹۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

حسن‌نژاد یادآور شد: اعتبار شبکه آبیاری و زهکشی سد کمندان از اعتبارات ملی و استانی تامین و تاکنون بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال نیز در این راستا هزینه شده است ، همچنین ظرفیت مخزن سد کمندان ازنا ۲۸ میلیون مترمکعب است، اما توان تنظیم ۷۲ میلیون مترمکعب آب را در سال دارد.

 چشم روشنی ازنا به آبگیری سد کمندان

تسویه مطالبات روستاییان کمندان

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان نیز در خصوص آخرین وضعیت ۲۰۰ خانوار روستایی محل احداث سد کمندان به ایرنا گفت: بدهی دولت به این خانوارها بابت خرید زمین، باغات و منزل مسکونی تسویه شده است و کمتر از پنج درصد این افراد هنوز راضی نشده اند که مطالبات آنها نیز به روز محاسبه و پرداخت می شود.

احمدرضا دالوند افزود: اهالی این منطقه همکاری خوبی با دولت داشته اند و این طرح به طور قطع موجب توسعه همه جانبه، بهبود وضعیت کشاورزی و اقتصادی منطقه و بهره برداری همه این افراد خواهد شد.

وی اظهار داشت: مجموع پروژه سد کمندان بیش از ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در عمل می‌توان گفت عملیات اجرایی این سد پایان یافته و پنج درصد باقیمانده در بحث جابه‌جایی منازل روستای کمندان بوده که باتوجه به همکاری اهالی، محل جدید روستا نیز تعیین شده است.

احداث روستای جدید با کمک دولت

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان در خصوص جانمایی روستای جدید نیز گفت: بر اساس مصوبه شورای توسعه و برنامه ریزی، سه سایت در نزدیکی روستای فعلی برای احداث روستای جدید مشخص و مقرر شده است ، آب منطقه ای و فرمانداری طبق هماهنگی و رضایت اهالی، یکی از این محل ها را برای ساخت خانه های جدید انتخاب کنند.

دالوند با تقدیر از همکاری مردم در این راستا بیان کرد: مطالبات مردم بابت عرصه و اعیان پرداخت شده است ، اما دولت سیزدهم وظیفه خود در مسیر خدمتگزاری را ادامه می دهد و با تامین زمین و تسهیلات ارزان، روستاییان را در ایجاد روستای جدید و ساخت خانه، تنها نمی گذارد.

وی اضافه کرد: هیچ یک از سایت های مشخص شده، شرایط سختی برای آماده سازی زمین ندارند و به محض توافق روستاییان برای انتخاب، کار احداث روستای جدید با پرداخت تسهیلات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آغاز می شود.

به گفته معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان امکان افتتاح طرح سد کمندان ازنا تا پایان امسال وجود دارد که هم اکنون آبگیری در مخزن آن نیز صورت می گیرد و جزو برنامه های سفر دوم رییس جمهور به استان خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha