۴۵۰ میلیارد تومان برای توسعه مراکز مشاوره تخصیص می‌یابد

تهران - ایرنا - معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: بیش از ۴۵۰ میلیارد تومان با موافقت دولت برای توسعه، ایجاد و تجهیز مراکز مشاوره در سطح کشور تخصیص می‌یابد.

به گزارش ایرنا، وحید یامین پور روز چهارشنبه در آئین رونمایی از سامانه ملی آموزش و مشاوره ازدواج افزود: ازدواج راهبرد دولت سیزدهم و مهمترین رویکرد برای تاثیرگذاری بر همبستگی و ادغام اجتماعی است آن هم در دورانی که فردگرایی و لذت های فردی روی این موضوع تاثیرگذار است.

وی یادآورشد: برای ما تاثیر ازدواج بر سلامت جامعه ثابت شده است و از همین رو رویکرد کاهش سن ازدواج تا سن منطقی تر را در دستور کار قرار داده و بخشی از این اقدامات را در وزارت ورزش و جوانان بر عهده داریم زیرا این وزارت به طور خاص متولی آموزش های پیش از ازدواج است.

یامین پور اظهارکرد: پیش از دولت سیزدهم ۴۳۰ مرکز مشاوره با نزدیک به یک هزار مشاور با وزارت ورزش و جوانان همکاری داشتند اما امروز بیش از ۶۲۰ مرکز مشاوره با بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ مشاور با این وزارتخانه همکاری می کنند.

معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان گفت: در کارگاه های برگزار شده بیش از سه هزار جوان شرکت کرده اند که این رقم به غیر از جلسات مشاوره پیش از ازدواج است که برگزار می شود.

وی تاکید کرد: در سامانه ملی آموزش و مشاوره ازدواج متقاضیان می توانند از جلسات مشاوره آنلاین، تجربیات مشاوران قبلی استفاده و در نظرسنجی نظرات خود را منتقل کنند.

یامین پور در ادامه درباره آمارهایی که در زمینه نسبت ازدواج به طلاق اعلام می شود، توضیح داد: نسبت ازدواج به طلاق در یک سال آمار گمراه کننده‌ای است زیرا آمار طلاق یک سال مربوط به ازدواج های آن سال نیست و مربوط به زندگی های مشترکی است که در گذشته شکل گرفته اند.

معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه متوسط سن زندگی پیش از طلاق در ایران در ۱۰ سال اخیر ۹ سال است، اضافه کرد: طلاق های ثبت شده امسال با این متوسط طول عمر زندگی مشترک برای ۹ سال قبل است.

وی با اشاره به کاهش آمار جوانان کشور از ۲۶ به ۲۳ میلیون نفر طی ۶ سال گذشته اضافه کرد: چون سن جوانی در کشور کاهش یافته، طلاق ها بیشتر شده است.

یامین پور ادامه داد: اکنون اوج آمار طلاق است زیرا ۹ سال از اوج آمار ازدواج‌ها گذشته است؛ در ابتدای دهه ۹۰ حدود ۸۰۰ هزار ازدواج در سال داشتیم که اکنون به ۵۳۰ هزار ازدواج در سال رسیده است.

معاون وزیر ورزش و جوانان اظهار داشت: طی چهار و سال و نیم گذشته، آمار زنان متاهلی که بیوه شده اند و آماری که در ثبت احوال از طلاق های ثبت شده، نسبت به ازدواج های ثبت شده، نشان می دهد ۲ میلیون و ۲۴۹ هزار ازدواج ثبت شده و از این میان ۲۰۲ هزار طلاق انجام گرفته که حدود ۹ درصد است.

وی اذعان داشت: ۹ درصد ازدواج هایی که در چهار سال و نیم اخیر در ایران به ثبت رسیده اند، طلاق منجر شده است.


آمار پسران مجرد بالای ۳۰ سال بیش از دختران است

نماینده مجلس شورای اسلامی در این آئین گفت: آمار پسران مجرد بالای ۳۰ سال نزدیک به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر و دختران بالای ۳۰ سال ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر است.

امیرحسین بانکی پور دو سوم دختران در بازه سنی ۲۵ تا ۳۵ سال متاهل هستند، افزود: طی سال های گذشته آمار ازدواج در کشور تغییر چندانی نکرده است.

وی اظهار کرد: نسبت سه به یک ازدواج به طلاق به این معنا نیست که از هر سه ازدواج یکی منجر به طلاق می شود زیرا ازدواج بین مجردهاست و طلاق بین کسانی که سال های گذشته ازدواج کرده اند، رخ می دهد.

این نماینده مجلس گفت: اینکه نسبت ازدواج و طلاق به هم نزدیک می شود و شدت رشد ازدواج نسبت به طلاق کمتر است، نگران کننده است.

وی هزینه های درمانی ناباروری را بالا و چشمگیر عنوان کرد و افزود: در قانون جوانی جمعیت بنا شد هزینه های درمانی ناباروری رایگان و بیمه باشد.

بانکی ادامه داد: دختران بالای ۳۰ سال نگران این هستند که اگر ازدواجشان به تاخیر افتاد، شرایط فرزندآوری شان سخت می شود و نمی توانند از امتیاز درمان ناباروری چندان استفاده کنند به همین دلیل در برنامه هفتم قرار شد هزینه فریز تخمک این قشر نیز تحت پوشش بیمه قرار گیرد که امیدواریم از سال آینده اجرای برنامه هفتم آغاز شود.

به گزارش ایرنا، در این مراسم از سامانه «هم راه» که برای آموزش و مشاوره جوانان قبل، حین و بعد از ازدواج طراحی شده است رونمایی شد و افراد می توانند با مراجعه به آن از خدماتی مانند مشاوره، استفاده از تجربیات دیگران و ارائه پیشنهادات استفاده کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha