۱۶ آذر ۱۴۰۲، ۷:۵۰
کد خبرنگار: 939
کد خبر: 85314116
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

لزوم نقش‌آفرینی رسانه‌ها برای تقویت فرهنگ بیمه‌گری محصولات کشاورزی در زنجان

زنجان - ایرنا - معاون اعتباری، مشتریان و خدمات بیمه ای مدیریت شعب بانک کشاورزی استان زنجان گفت: برای ارتقای فرهنگ بیمه پذیری در این استان تمام ارگانهای دخیل و نهادها به ویژه رسانه­ ها باید پای کار بیایند چراکه این موضوع یک مساله فرابخشی است و با امنیت غذایی سر و کار دارد.  

به گزارش ایرنا، مدیریت ریسک (خطرپذیری)، فرآیند سیستماتیکی برای از بین بردن یا به حداقل رساندن عوارض ناشی از وقوع خطر است از این رو مدیریت خطرپذیری از طریق بیمه، روشی منطقی برای شناختن، ارزیابی و تحلیل و مقابله با خطرات ارزیابی می شود که اثرات منفی و ضرر و زیان حاصل از انجام یک فعالیت را به حداقل می رساند و شانس و فرصت بهبود عملکرد را افزایش می‌دهد.

با توجه به شرایط فعلی دنیا و اهمیت و جایگاه بالای امنیت غذایی برای کشور و از طرفی وجود بیشترین مخاطرات و بحرانهای اقلیمی در ایران، اهمیت و جایگاه ویژه بیمه محصولات کشاورزی عیان می‌شود.

بیمه محصولات کشاورزی در زنجان به رغم کشاورزی بودن استان با استقبال پایین کشاورزان و بهره برداران این بخش مواجه است که به ۲ دلیل کارآیی بیمه و فرهنگ بیمه گری باز می گردد.

با توجه به وقوع حوادث غیرمترقبه در سطح استان ضروری است که چتر بیمه محصولات کشاورزی نیز در استان گسترده تر شود که تحقق این مهم، نیازمند نهادینه کردن فرهنگ بیمه و افزایش کارآیی بیمه ها در استان است.

خبرنگار ایرنا برای کسب اطلاع بیشتر از وضعیت بیمه محصولات کشاورزی با جواد نظری، معاون اعتباری، مشتریان و خدمات بیمه ای مدیریت شعب بانک کشاورزی استان زنجان گفت و گو کرده است.

ایرنا. بیمه محصولات کشاورزی در استان چه وضعیتی در سال زراعی جاری دارد؟

در سال زراعی جاری میزان محصولات بیمه شده در بخش کشاورزی به تفکیک زیر بخش ها، شامل بیمه آبزیان به تعداد ۲ میلیون و ۳۴۰ هزار قطعه، بیمه دام به تعداد هشت هزار و ۳۵۳ رأس، بیمه طیور به تعداد ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار قطعه و بیمه محصولات زراعی در حدود چهار هزار هکتار محقق شده است.

ایرنا. میزان خسارت های جبران شده در استان چقدر بوده است؟

درخصوص شرایط ایفای تعهدات تاکنون در زیر بخش دام و طیور برای بیمه گزاران سال زراعی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۱ بالغ بر ۲۸ میلیارد ریال به بیمه گزاران استان پرداخت شده است و غرامت های مربوط به محصولات باغی و زراعی در دست بررسی و مراحل پایانی رسیدگی قرار دارد که به محض تأیید توسط ستاد صندوق بیمه کشاورزی و تأمین اعتبار به حساب بیمه گزاران خسارت دیده واریز خواهد شد.

ایرنا. چه اقداماتی برای ترویج بیمه محصولات کشاورزی در استان انجام شده است؟

در این خصوص اقدامات و فعالیتهای متعددی داریم که شامل برگزاری دوره های ترویجی بیمه کشاورزی، برگزاری دوره های آموزشی جهت ترویج بیمه کشاورزی برای کارشناسان سازمان بسیج جامعه کشاورزی و استفاده از ظرفیت این سازمان در تبلیغ و ترویج بیمه کشاورزی و تهیه و پخش بروشورهای تبلیغاتی و تعرفه های بیمه کشاورزی در سطح استان است.

همچنین با جذب کارگزاران جدید از طریق درگاه ملی مجوزها، ‌تبلیغ و ترویج بیمه کشاورزی در شبکه های مجازی و گروهای اختصاصی کشاورزان، ‌فعال سازی دفاتر نمایندگیهای بیمه در سطح استان، ‌انعقاد تفاهم نامه همکاری با اتحادیه های دامداران و عشایری و برگزاری دوره ترویجی برای عشایر را در جهت تقویت فرهنک بیمه محصولات کشاورزی در دستور کار قرار داده ایم.

لزوم نقش‌آفرینی رسانه‌ها برای تقویت فرهنگ بیمه‌گری محصولات کشاورزی در زنجان

ایرنا. چالش های پیش روی بیمه محصولات کشاورزی در استان چیست؟

لازم است درخصوص ارتقای فرهنگ بیمه پذیری در استان تمام ارگانهای دخیل و نهادها و رسانه های استان بسیج شوند و در واقع این موضوع یک مساله فرابخشی است چرا که با امنیت غذایی سر و کار دارد.

تغییرات اقلیمی گسترده در استان و تاثیر آن بر محصولات کشاورزی هم از دیگر چالش های ما در استان است. خشکسالی متوالی در سال های گذشته و ظهور بیماری و آفات فراگیر در محصولات کشاورزی به عنوان مثال آفت زنجره در محصول انگور از مشکلات عمده ای است که بخش کشاورزی استان را درگیر خود کرده است.

ایرنا. چه مشوق ها و جاذبه هایی برای بیمه محصولات کشاورزی برای مخاطبان خود دارید؟

در سال زراعی جاری تعرفه های بیمه ای از تنوع خوبی برخوردار شده که کشاورزان و دامداران می توانند به اختیار آنها را انتخاب و از مزایایی آن بهرمند شوند. به عنوان مثال در بیمه دام طرح های متنوع و خوبی عملیاتی شده که در صورت بروز خسارت تحت پوشش بیمه، بخش عمده ای از خسارت توسط صندوق بیمه کشاورزی قابل جبران می باشد.

همچنین در سال جاری طرح های متنوعی در بیمه زراعت و باغات در حال اجراست که از مزایایی ویژه ای برخوردار است از جمله طرح جهش تولید در دیمزارها که حق بیمه با تخفیفات سازمان جهاد کشاورزی و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و صندوق بیمه کشاورزی و طرح کشت قراردادی که با تخفیف ۲۰ درصدی در حق بیمه و پرداخت حق بیمه در زمان تحویل محصول و سایر مزایا در حال اجراست.

همچنین بیمه ماشین آلات کشاورزی و سایر عوامل تولید اعم از سازه های گلخانه ها و در حال حاضر در استان قابلیت بیمه پذیری دارد.

کشاورزان می توانند برای آشنایی با طرح های بیمه ای صندوق بیمه کشاورزی به سامانه جامع بیمه کشاورزی به آدرس cs.sabka.ir یا به دفاتر نمایندگی بیمه استان و یا به شعبه های بانک کشاورزی مراجعه کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha