بنیاد ملی نخبگان برای حل مسائل کشور ایجاد شده نه صرفا خدمات‌دهی به نخبگان+فیلم

تهران - ایرنا - معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور با تاکید براینکه، بنیاد ملی نخبگان نیازمند تغییر نگاه بنیادی است، گفت: این بنیاد بجای چسبیدن به دولت برای خدمات رسانی به یک صنف باید نهادی باشد که به نخبگان چسبیده و با طراحی راهکارها، سامانه ها و سیستم ها راهکار حل مسئله به حاکمیت ارائه دهد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، سالن جابربن حیان دانشگاه تربیت مدرس عصر امروز چهارشنبه و به مناسبت فرارسیدن روز دانشجو میزبان روح الله دهقانی فیروزآبادی بود. در این مراسم که با نشست پرسش و پاسخ درخصوص فعالیت‌های بنیاد ملی نخبگان همراه بود، دهقانی که سکانداری بنیاد ملی نخبگان را نیز عهده دار است، در گفت‌وگویی آزاد و بی واسطه، پاسخگوی سؤالات و نقطه نظرهای دانشجویان بود.

طرح مسائلی همچون ناامیدی جوانان و مهاجرت نخبگان در نتیجه بی توجهی بنیاد ملی نخبگان به آنها، نبود ارتباط بین صنعت و دانشگاه، ضرورت توجه هرچه بیشتر به حوزه هوش مصنوعی به خصوص در حوزه زیست فناوری، مشکل سنوات تحصیلی و معیشت دانشجویان تحصیلات تکمیلی و چرایی پرداخت نشدن حقوق به آنها، بی توجهی به حوزه علوم انسانی، فساد اداری و بی توجهی به شایسته سالاری، مشکل تغییر اقلیم، تورم اقتصادی و چالش حق مالکیت مادی و معنوی پایان نامه های دانشجویی و نبود اتاق مادر و فرزند در دانشگاه ها برای دانشجویان متاهل از جمله مسائلی بود که ۶ نفر از نمایندگان تشکل های دانشجویی و تعدادی از دانشجویان در بخش تریبون آزاد به آن ها پرداختند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور در سخنانی در این مراسم با بیان اینکه، اولین موضوعی که دوستان امروز به بحث گذاشتند، موضوع بنیاد ملی نخبگان بود، اظهار داشت: دانشجوی ورودی سال ۱۳۷۸ و ارشد ۱۳۸۲ و پذیرش در مقطع دکتری در سال ۱۳۸۴ دانشگاه صنعتی شریف هستم و از ۱۳۸۷ تاکنون که ۱۵ سال است عضویت هیات علمی دانشکده هوافضای این دانشگاه را به عهده دارم، یعنی ۲۴ سال است در دانشگاه به تحصیل و آموزش می پردازم و کاملا با این فضا آشنا هستم و زندگی می کنم.

دهقانی فیروزآبادی افزود: لذا هنگامی در فضایی زندگی می کنیم که با هم هستیم، بسیاری از نکات مطرح شده از سوی دوستان مورد توجه قلبی و تایید بنده هم هست.

بنیاد ملی نخبگان برای حل مسائل کشور ایجاد شده نه صرفا خدمات‌دهی به نخبگان+فیلم

در هیچ کجای دنیا نوع ایرانی بنیاد ملی نخبگان وجود ندارد

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور در ادامه با بیان اینکه، بسیار عمیق راجع به اساسنامه بنیاد ملی نخبگان مطالعه کرده ام، افزود: قریب یک سال است که ریاست این بنیاد را عهده دار هستم و عمر این بنیاد هم تقریبا به ۲۰ سالگی نزدیک می شود.

دهقانی فیروزآبادی که حدود یک سال است ریاست بنیاد ملی نخبگان را نیز عهده دار است، با طرح این سوال که کدام کشورها بنیاد ملی نخبگان از نوع ایرانی دارند، افزود: جستجو کردم کشوری که این بنیاد را راه اندازی کرده باشد، وجود ندارد، فقط روس ها یک مجموعه تحت عنوان آموزشی دارند، اما جای دیگری به این شکل وجود ندارد.

وی گفت: در ایران برای اینکه نخبگان را از جامعه شناسایی و جدا کنیم، صنف درست کرده ایم و شروع به حمایت آنها کرده ایم که در کنار اتفاقات خوب، اتفاقات بدی رقم خورده است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور با بیان اینکه، طبق استانداردهای جهانی به یک درصد برتر هر جامعه ای در همه حوزه ها مستعدان آن جامعه گفته می شود، افزود: در کشور ما که حدود ۸۰ تا ۹۰ میلیون جمعیت دارد، نزدیک به ۸۰۰ هزار نفر نخبه داریم که حدود یک میلیون نفر آن جزو جمعیت بااستعداد به حساب می آیند.

وی افزود: اگر مقداری سخت گیرانه تر بخواهیم حساب کنیم یک دهم درصد یعنی از هر هزار نفر ایرانی یک نفر را نخبه بدانیم، یعنی بدون احتساب اینکه ما تاجر، نجار، جوشکار و ورزشکار نخبه داریم، در کشور حداقل ۱۰۰ هزار آدم شاخص می توانیم داشته باشیم.

دهقانی با اشاره به اینکه، حال اگر فرض کنیم بنیاد ملی نخبگان بخواهد نخبه ها را جدا کند، برای توجه ویژه تر که البته این‌هم کار صحیحی نیست و بزرگترین ظلم در حق جامعه نخبگان است چراکه آنها را از جامعه ای که در آن زیست می کنند جدا خواهد کرد، اما باز اگر بخواهیم برخی کمک ها از جمله حقوق، هزینه ها و آزمایشگاه ها ماهیانه ۲۰ میلیون تومان برای هر نخبه در نظر بگیریم، این خود یک عدد بسیار بسیار بزرگی خواهد شد که این عدد در سال حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان می شود.

وی ادامه داد: نمی خواهیم آفات دیگر را در نظر بگیریم، چراکه اتفاقا هنگامی بحث امکانات و از این دست مسائل مطرح می شود، عموما نخبگان واقعی جا مانده و تنها افرادی این معدل ها و امتیازات را می گیرند که بسیار کمتر از نخبگی بویی برده اند.

دهقانی تاکید کرد: نخبگان واقعی اصلا در شأن خود نمی دانند که وارد فرآیندهای ارزیابی این چنینی شده و برای گرفتن امتیاز و تسهیلات فرم پرکنند لذا نتیجه این می شود که در حال حاضر با آن روبرو هستیم.

وی ادامه داد: بنیاد ملی نخبگان در حال حاضر به یک نهاد صنفی مانند اصناف دیگر همچون کشاورز، جوشکار، نجار و استاد تبدیل شده و این به طور حتم یک خطای راهبردی بسیار بزرگ است که سال های سال است که رقم خورده است.

بنیاد ملی نخبگان برای حل مسائل کشور ایجاد شده نه صرفا خدمات‌دهی به نخبگان+فیلم

معاون علمی رییس جمهور با اشاره به طراحی بسیاری از طرح ها بعضا خوب، بدون تاثیر و حتی بدون اطلاع رسانی کامل به جامعه نخبه کشور از سوی بنیاد ملی نخبگان اذعان کرد: نتیجه این می شود فقط یک عده آدم خاص از این فضا استفاده می کنند و آدم های دیگر بهره مند نمی شوند و بعد توقعات دیگری هم ایجاد شده است.

دهقانی فیروزآبادی با اشاره به دیدار مهرماه رهبر معظم انقلاب تصریح کرد: بنده در این دیدار خدمت حضرت آقا در جمله ای عرض کردم که آقاجان بنیاد ملی نخبگان از اول قرار بوده که یک بنیادی برآمده از نخبگان برای حرف زدن با حاکمیت و دادن ایده ها، فکرها و راهکارها به دولت به دستگاه های دیگر و به حاکمیت باشد نه نهاد صنفی که صرفا متمرکز شود بر رفع نیازهای نخبگان اگر چه این هم جزو ماموریت های آن هست و قطعا هم باید باشد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور با تاکید بر اینکه، بنیاد ملی نخبگان نیازمند تغییر نگاه بنیادی است، گفت: این بنیاد بجای چسبیدن به دولت برای خدمات رسانی به یک صنف باید نهادی باشد که به نخبگان چسبیده و با طراحی راهکارها، سامانه ها و سیستم ها راهکار حل مساله به حاکمیت ارائه دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha