برزیل خواستار خویشتن‌داری ونزوئلا از اعمال زور یا تهدید علیه گویان شد

تهران-ایرنا- مشاور ارشد رئیس جمهوری برزیل در امور بین‌الملل امروز (چهارشنبه) گفت: برزیل هرگونه اعمال زور توسط ونزوئلا برای الحاق منطقه «اِسِکیبو» در گویان را نمی‌پذیرد و از دولت کاراکاس می‌خواهد که همسایه خود را تهدید نکند.

به گزارش ایرنا، سِلسو آموریم که ماه گذشته (میلادی) به عنوان فرستاده ویژه لولا داسیلوا به ونزوئلا سفر کرده بود، در مصاحبه با خبرگزاری «رویترز» با بیان اینکه «برزیل با اعمال زور یا تهدید مخالف است»، اظهار داشت: در سفر به کاراکاس دغدغه‌های بسیار جدی‌مان را بیان کردم اما اکنون نگرانی‌های بیشتری وجود دارد.

وی افزود: برزیل در انتقال این نگرانی‌ها به ویژه نسبت به سیاست عدم استفاده از زور کوتاهی نخواهد کرد.

از سوی دیگر، مائورو ویرا وزیر امور خارجه برزیل پیشتر در گفت‌وگو با «رویترز» خطر درگیری مسلحانه میان ۲ همسایه برزیل در مرز شمالی را رد کرد.

بر اساس این گزارش، با این حال، ارتش برزیل به دلیل افزایش تنش بین ونزوئلا و گویان، منطقه مرزی را تقویت نظامی کرده است.

وزارت دفاع برزیل اعلام کرد که ارتش این کشور در حال انتقال خودروهای زرهی و نیروهای بیشتری به «بوا ویستا» در مرکز ایالت «رورایما» است.

به گزارش ایرنا، بیش از یک قرن است که ونزوئلا و گویان مدعی حاکمیت بر اسکیبو هستند، منطقه‌ای به وسعت حدود ۱۶۰ هزار کیلومتر مربع که دارای ذخایر نفتی مهمی نیز است. با این حال، این درگیری به‌دنبال فرآیند مناقصه یک جانبه گویان برای بلوک‌های نفتی در منطقه مورد مناقشه تشدید شده است.

تنش‌ها میان کاراکاس و جورج تاون به تازگی و پس از موافقت گویان با فعالیت شرکت آمریکایی اکسون موبیل در بلوک‌های نفت و گاز واقع در قلمرو دریایی اسکیبو افزایش یافته‌است.

بیش از ۱۰ میلیون نفر از شهروندان ونزوئلا در همه‌پرسی مشورتی غیرالزام‌آور روز یکشنبه (سوم دسامبر) شرکت کردند و اکثریت «مطلق» رای‌دهندگان از الحاق منطقه مورد مناقشه «اِسِکیبو» به کشورشان حمایت کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha