سازمان ملل بر تشدید نیازهای بشردوستانه در اوکراین در زمستان تاکید کرد

نیویورک – ایرنا- نمایندگان سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت، وضعیت انسانی اوکراین را بد توصیف کردند و با توجه به تشدید نیازهای بشردوستانه در زمستان، خواستار پایان دادن به خشونت ها در این کشور شدند.

به گزارش خبرنگار ایرنا از سازمان ملل، اعضای شورای امنیت سازمان ملل روز چهارشنبه به وقت محلی نشستی برای بررسی آخرین وضعیت اوکراین تشکیل دادند. میروسلاو جنچا نماینده دبیرکل سازمان ملل در این نشست، بر ادامه حملات روسیه به انرژی و سایر زیرساخت‌های غیرنظامی اوکراین با وجود شروع فصل زمستان تاکید کرد .

دستیار دبیرکل سازمان ملل همچنین به حمله اخیر و گسترده پهپادی روسیه به کی یف اشاره کرد و گفت: تلفات غیرنظامیان «فراتر از حد مجاز» است و می تواند بر سلامت روان اوکراینی‌ها در یک نسل آینده تاثیر بگذارد.

این مقام سازمان ملل تاکید کرد آمار حضور کودکان در مدارس در اوکراین به شدت تحت تأثیر قرار گرفته است.

دستیار دبیرکل مقام سازمان ملل به «نیروگاه‌های هسته‌ای در معرض خطر» در اوکراین اشاره کرد و گفت بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیروگاه زاپوریژیا در اوکراین با قطعی برق مواجه شده است. همچنین حملات در دریای سیاه بر صادرات غلات از اوکراین تأثیر می گذارد.

میروسلاو جنچا یادآوری کرد که اگر گام‌هایی برای اطمینان از اجرای قطعنامه‌های مربوطه شورای امنیت برداشته نشود، شرایط سال آینده میلادی سخت‌تر خواهد شد.

رامش راجاسینگهام نماینده دفتر هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد موسوم به اوچا نیز گفت: شرایط بد وضعیت انسانی در اوکراین در حالی که حملات به غیرنظامیان ادامه دارد و نیازهای زمستانی تشدید شده است.

راجاسینگهام به وجود مین های زمینی و سایر بمب های عمل نکرده اشاره کرد و گفت: این مین ها و بمب های عمل نکرده مستقیماً بازیابی جوامع محلی اوکراین را مختل می کند.

این مقام سازمان ملل گفت علاوه بر حمایت سخاوتمندانه، بودجه کمکی به اوکراین با کسری 1 میلیارد دلاری مواجه است.

راجاسینگهام از شورای امنیت خواست برای پایان دادن به خشونت در اوکراین که مناسب‌ترین راه برای رسیدگی به نیازهای بشردوستانه است، اقدامات بیشتری انجام دهد.

به گزارش ایرنا، جنگ اوکراین که در ۵ اسفند ۱۴۰۰ با نادیده گرفتن دغدغه‌های امنیتی مسکو از سوی غرب به سرکردگی آمریکا آغاز شد، طرف‌های غربی با حمایت‌های هنگفت مالی و نظامی مسیر هرگونه دیپلماسی برای خاتمه دادن آتش این جنگ را مسدود کردند، اکنون کشورهای غربی و آمریکا به دلیل کمک به اوکراین با بحران‌های مالی و خالی‌شدن زرادخانه‌های نظامی خود مواجه شده اند.

 تردیدها درباره موضوع تداوم کمک‌های غرب به اوکراین، همزمان با تلاش این کشور برای بازسازی صنعت دفاعی خود و تبدیل‌شدن به یک نیروگاه تولید سلاح بروز کرده است.

بر اساس گزارش رسانه امریکایی پولیتیکو،  مقامات ارشد امنیت ملی اوکراین، این هفته راهی واشنگتن می‌شوند و نشست‌های آنها با مقامات آمریکایی و ناتو از روز چهارشنبه آغاز خواهد شد. این نشست‌ها نه تنها تبعات مهمی برای جنگ، بلکه توانایی اوکراین برای ساخت سلاح در سال‌های آینده دارد.

 درحالی که جنگ اوکراین به بن‌بست رسیده و نگرانی درباره حمایت بلندمدت غرب از آمریکا نیز افزایش یافته است، این نشست‌ها احتمالا بتواند برای وضعیت حمایت‌ها در ماه‌ها و سال‌های آینده موثر باشد.

هیات اوکراینی را آندری یرماک مشاور رئیس‌جمهوری اوکراین، رستم اومروف وزیر دفاع و الکساندر کامیشین وزیر صنایع راهبردی هدایت می‌کنند. آنها بعد از ملاقات روز سه شنبه با قانونگذاران آمریکایی، روزهای چهارشنبه و پنجشنبه را صرف دیدار و رایزینی با همتایان خود در کاخ سفید، پنتاگون، وزارت بازرگانی و خارجه و اعضای کلیدی ناتو و مدیران بزرگترین شرکت‌های تسلیحات‌سازی آمریکایی دیدار خواهند کرد.

این نشست‌ها که به‌منظور یافتن راهی برای برقراری تماس و سپردن تعهدات جدید به مقامات صنایع دفاعی (تسلیحات سازی) آمریکا و به‌منظور تقویت توان کی یف برای ساخت سلاح‌های خود برنامه‌ریزی شده است، همزمان با تلاش دولت جو بایدن برای اعمال فشار بر کنگره جهت تصویب بسته کمک ۶۰ میلیارد دلاری و ابهامات درباره اقدامات بعدی در جنگ اوکراین، برگزار می‌شود و از این جهت اهمیت بیشتری می‌یابد.

حدود ۳۵۰ نفر از نمایندگان دولتی و صنعتی اروپایی، آمریکایی و اوکراینی قرار است در نشست‌هایی که پشت درهای بسته برگزار می‌شوند حضور یابند. شرکت‌کنندگان شامل مدیران شرکت‌های ملی تسلیحات‌سازی ۵۰ کشوری می‌شوند که برای تجهیز اوکراین متحد شده اند. همچنین نشستی با ویلیام لاپلانت رئیس تامین و خرید پنتاگون برگزار خواهد شد.

نمایندگان کنگره آمریکا در حال بحث بر سر تصویب بسته هزینه تکمیلی ۱۰۰ میلیارد دلاری که شامل کمک‌ها به اوکراین و اسرائیل و مسائل مرزی هستند و جمهوریخواهان هرگونه درخواست برای کمک به اوکراین را منوط به اصلاح سیاست‌های امور مهاجرتی و مرزی کشور دانسته‌اند.

وزیر خزانه‌داری آمریکا نیز گفته است که تامین این بودجه، بویژه بودجه عمومی دولت اوکراین «کاملا ضروری» است. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha