۱۵ آذر ۱۴۰۲، ۹:۵۷
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85313497
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نگرانی کی‌یف از توقف حمایت غرب؛ مقامات اوکراین راهی واشنگتن می‌شوند

تهران-ایرنا-  نگرانی‌ها درباره احتمال قطع حمایت و کمک‌های نظامی آمریکا و غرب به اوکراین، موجب شد مقامات ارشد امنیت ملی این کشور برای انجام مذاکرات مهم با همتایان آمریکایی و متحدان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) راهی آمریکا شوند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، تارنمای پولیتیکو نوشت: تردیدها درباره موضوع تداوم کمک‌های غرب به اوکراین، همزمان با تلاش این کشور برای بازسازی صنعت دفاعی خود و تبدیل‌شدن به یک نیروگاه تولید سلاح بروز کرده است.

به نوشته این رسانه آمریکایی، مقامات ارشد امنیت ملی اوکراین، این هفته راهی واشنگتن می‌شوند و نشست‌های آنها با مقامات آمریکایی و ناتو از روز چهارشنبه آغاز خواهد شد. این نشست‌ها نه تنها تبعات مهمی برای جنگ، بلکه توانایی اوکراین برای ساخت سلاح در سال‌های آینده دارد.

براساس این گزارش، درحالی که جنگ اوکراین به بن‌بست رسیده و نگرانی درباره حمایت بلندمدت غرب از آمریکا نیز افزایش یافته است، این نشست‌ها احتمالا بتواند برای وضعیت حمایت‌ها در ماه‌ها و سال‌های آینده موثر باشد.

هیات اوکراینی را آندری یرماک مشاور رئیس‌جمهوری اوکراین، رستم اومروف وزیر دفاع و الکساندر کامیشین وزیر صنایع راهبردی هدایت می‌کنند. آنها بعد از ملاقات روز سه شنبه با قانونگذاران آمریکایی، روزهای چهارشنبه و پنجشنبه را صرف دیدار و رایزینی با همتایان خود در کاخ سفید، پنتاگون، وزارت بازرگانی و خارجه و اعضای کلیدی ناتو و مدیران بزرگترین شرکت‌های تسلیحات‌سازی آمریکایی دیدار خواهند کرد.

این نشست‌ها که مقدمتا به‌منظور یافتن راهی برای برقراری تماس و سپردن تعهدات جدید به مقامات صنایع دفاعی (تسلیحات سازی) آمریکا و به‌منظور تقویت توان کی یف برای ساخت سلاح‌های خود برنامه‌ریزی شده است، همزمان با تلاش دولت جو بایدن برای اعمال فشار بر کنگره جهت تصویب بسته کمک ۶۰ میلیارد دلاری و ابهامات درباره اقدامات بعدی در جنگ اوکراین، برگزار می‌شود و از این جهت اهمیت بیشتری می‌یابد.

حدود ۳۵۰ نفر از نمایندگان دولتی و صنعتی اروپایی، آمریکایی و اوکراینی قرار است در نشست‌هایی که پشت درهای بسته برگزار می‌شوند حضور یابند. شرکت‌کنندگان شامل مدیران شرکت‌های ملی تسلیحات‌سازی ۵۰ کشوری می‌شوند که برای تجهیز اوکراین متحد شده اند. همچنین نشستی با ویلیام لاپلانت رئیس تامین و خرید پنتاگون برگزار خواهد شد.

به گفته سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، اولین روز این نشست تحت عنوان "کنفرانس پایگاه صنعت دفاعی آمریکا و اوکراین" به ریاست جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا، لوید آستین وزیر دفاع و جینا ریموندو وزیر بازرگانی و مقامات ارشد اوکراینی برپا خواهد شد. در روز دوم، تمرکز بر شبکه‌های تجاری و همکاری خواهد بود.

پولیتیکو نوشت: هدف دولت اوکراین، تغییر اتکا بر شرکای خارجی خود به‌منظور بازسازی صنایع دفاعی این کشور و در نهایت تبدیل‌شدن به صادرکننده پهپاد و دیگر تجهیزاتی است که مهندسان اوکراینی از زمان جنگ روسیه بر آنها تمرکز کرده‌اند.

این رسانه با اشاره به چشم‌انداز تاریک جنگ نوشت: به‌منظور شکست بن‌بست کنونی و در عین‌حال محافظت از زیرساخت‌های حیاتی اوکراین در برابر حملات موشکی بالستیک و پهپادهای روسیه، پدافند هوایی در صدر فهرست تجهیزات مورد نیاز اوکراین برای ماه‌های زمستان قرار دارد که توسط رادارهای کوتاه برد هدایت می‌شود.

به گفته یک مقام آگاه از مذاکرات آمریکا و اوکراین که خواست نامش فاش نشود، کی‌یف به‌ویژه به‌دنبال رادارهای کوتاه برد است که به‌منظور رهگیری موشک‌های بالستیک و پهپادها و هواپیماهای دارای بال ثابت و دوار طراحی شده اند.

کی‌یف همچنین به‌دنبال مهمات ۱۵۵ و ۱۵۲ میلی‌متری و راکت‌های دفاع هوایی گراد ۱۲۰ میلی‌متری است که یگان‌های خط‌مقدم می‌توانند از آنها برای شناسایی منبع شلیک موشک‌های کوتاه‌برد و خمپاره روسیه استفاده کنند.

پولیتیکو در بخشی از گزارش خود نوشت: درحالی که سرنوشت کمک تسلیحاتی ۶۰ میلیارد دلاری آمریکا همچنان در کنگره نامعلوم است، کی‌یف علاقه‌مند است این بسته تا قبل از انتخابات جنجالی ریاست جمهوری آمریکا که ممکن است باعث کندی یا توقف روند کمک‌ها شود، به تصویب برسد.

مقامات اوکراینی بر خلاف نشست‌های قبلی از درخواست علنی برای کمک‌های تسلیحاتی خودداری می‌کنند. آنها برعکس از توان و انرژی خود برای اطمینان دادن به متحدان غربی شان درباره آمادگی برای جنگی طولانی استفاده می‌کنند. آنها امیدوارند با این راهبرد ضمن فاصله گرفتن از سیاست‌های غرب، ارتباط نزدیک‌تری با صنعت دفاعی جهانی پیدا کنند.

این رسانه آمریکایی نوشت: اوکراین در ماه‌های اخیر میلیون ‌ها دلار برای برنامه‌ های پهپادهای کوتاه‌برد و میان‌برد خود سرمایه‌گذاری کرده است و آن را حوزه ای که سرمایه‌گذاری‌ ها می‌تواند به سرعت جواب دهند، معرفی کرده است. در این روند آنها پهپادهای تجاری را از سراسر جهان خریداری کرده ‌اند تا از آنها در مأموریت‌های یک طرفه استفاده کنند و مهمات کوچک را بر روی سربازان روسی پرتاب کنند، تلاشی که به تازگی توسط روسیه انجام شده است و یک جنگ پهپادی جدید و مرگبار را ایجاد کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha