خانه خلاق صنایع‌دستی در کرمان به بهره‌برداری رسید

کرمان - ایرنا - خانه خلاق صنایع دستی کرمان امروز (پنجشنبه) با حضور معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در محله زرتشتیان شهر کرمان به بهره‌برداری رسید.

به گزارش ایرنا، خانه خلاق صنایع دستی کرمان در محل خانه تاریخی خاطبی و همجوار با موزه زرتشتیان، امروز به عنوان نخستین خانه خلاق صنایع دستی شهر کرمان به بهره برداری رسید.

هویت شهرها و روستاهای صنایع دستی در خانه های خلاق معنا می شود

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حاشیه این آیین و در جمع خبرنگاران گفت: صنایع دستی در زنجیره میراث فرهنگی و گردشگری معنا می شود و صنایع دستی ریشه های ما را به محصول فرهنگی بر پایه اقتصاد هویت بنیان تبدیل می کند.

مریم جلالی افزود: استان کرمان می تواند از ظرفیت های میراث فرهنگی و جاذبه های گردشگری در راستای رونق صنایع دستی استفاده کند و شاهد تلاش همکاران و همگرایی ارکان شهری و خانواده صنایع دستی در این زمینه هستیم.

وی با اشاره به افتتاح خانه خلاق صنایع دستی کرمان اظهار داشت: اثر تاریخی و میراث فرهنگی که مرمت شده در اختیار هنرمندان صنایع دستی قرار گرفته است.

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان کرد: مفهوم خانه صنایع دستی این است که هر آنچه در یک خانه اتفاق می افتد برپایه و محوریت صنایع دستی در خانه های خلاق نیز رخ بدهد.

وی ادامه داد: پیوند نسلی مهمترین شعار امسال ماست و این شعار برای پاسداشت هویت ما در پهنه جهانی است که در خانه های خلاق صنایع دستی معنا می شود.

جلالی تاکید کرد: خانه های خلاق صنایع دستی سلول های بنیادی هستند که می توانند به رونق اقتصاد، برگزاری نمایشگاه های بین المللی و ملی کمک کنند و هویت شهرها و روستاهای جهانی صنایع دستی در سایه این خانه ها محقق شود.

وی خاطرنشان کرد: مهمترین حمایت از صنایع دستی توانمندسازی، تقویت توجه و متصل شدن به ادبیات توسعه است و با همگرایی در کرمان امیدواریم شاهد رونق گرفتن بازارهای جهانی باشیم.

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: کرمان در محصولات صادراتی صنایع دستی نقش آفرینی می کند و باید در حوزه صادارت و بسته بندی صنایع دستی کمک شود تا به بازارهای بین المللی راه پیدا کند.

خانه خلاق صنایع‌دستی در کرمان به بهره‌برداری رسید

فعالیت ۱۰ هنرمند در خانه خلاق صنایع دستی کرمان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان نیز در حاشیه این آیین گفت: خانه خلاق صنایع دستی کرمان با هدف توسعه و ترویج صنایع‌دستی، توسعه آموزش‌های مهارتی، آموزش پیشرفته شاغلان صنایع‌دستی، تربیت نیروی ماهر و کارآزموده، خلاقیت و نوآوری و همچنین تجاری سازی و کاربردی کردن محصولات صنایع‌دستی راه اندازی شده است.

سعید شاهرخی بیان کرد: خانه تاریخی خاطبی کرمان توسط بخش خصوصی مرمت شد، که در اختیار هنرمندان صنایع دستی قرار گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان تاکید کرد: در حال حاضر ۱۰ نفر از هنرمندان و تولیدکنندگان صنایع دستی کرمان در این خانه مشغول به فعالیت هستند.

استان کرمان به دلیل غنای فرهنگی، سابقه تاریخی و اقلیم های متفاوت دارای صنایع دستی مشهور و پرآوازه ای همچون فرش، گلیم، پته، صنایع فلزی، سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی و غیره است.

شهرستان سیرجان شهر جهانی گلیم و گلیم شیرکی پیچ این خطه ثبت جهانی شده و پنج شهر کرمان، راور، قلعه گنج، شهربابک و راین نیز در ردیف شهرهای ملی صنایع دستی قرار دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha