دولت سیزدهم ۲۳۰ همت کسری بودجه را جبران کرد

خرم آباد - ایرنا - مدیرکل خزانه وزارت اقتصاد و دارایی گفت: دولت سیزدهم در شرایط شیوع کرونا و تحریم های موجود حدود ۲۲۰ تا ۲۳۰ همت ( هزار میلیارد تومان) کسری بودجه را جبران کرد و اجازه نداد شرایط کشور غیرقابل کنترل شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا مهدی بنانی روز پنجشنبه در مراسم روز حسابدار در سالن همایش جهاد کشاورزی لرستان اظهار کرد: در مقاطعی منابع کشور می توانست از عهده ایفای مسوولیت ها و پاسخ دادن به مصارف مصوب بودجه عمومی کشور برآید اما همزمان با افزایش مصارف در شرایط تحریم، مشکلات اقتصادی و همچنین شیوع کرونا، دولت منابع داخلی خود و توانمندی گرفتن مالیات را به خاطر تعطیلی ها و محدودیت های موجود برای اخذ درآمد از دست داد.

وی اضافه کرد: از طرفی نیز درآمد صادرات نفت قابل توجهی هم به دلیل کمپین ( پویش) فشار حداکثری بر روی کشور نداشتیم که در چنین شرایطی با مطرح شدن موضوع استفاده از اوراق مالی و اسلامی توانستیم از آن پیچ خطرناک عبور کنیم.

بنانی اضافه کرد: در آن زمان صحبت از ونزولایی شدن کشور و تورم های ۵۰۰ و هزار درصدی مطرح بود اما آنچه که جلوی تشدید وضعیت منفی بودجه عمومی دولت را گرفت، این کسری را تامین کرد و به دولت توان داد که بایستد، ابزار جدیدی تحت عنوان مدیریت بدهی و اوراق مالی بود که به داد بودجه عمومی رسید، کسری ها را تامین کرد و نگذاشت موتور اجرای بودجه خاموش شود.

وی با بیان اینکه مدیریت نقدینگی در حال پیگیری است، عنوان کرد: ۲ حوزه کلان سیاست های مالی و پولی در کشور داریم و برای اینکه بتوانیم اقتصاد و بودجه عمومی را بدون کسری اداره کنیم این دو باید به موازات هم باشند تا کنترل تورم و بودجه به درستی اجرا شود.

بنانی همچنین با تاکید بر اینکه یکی از معضل هایی که در اجرای بودجه کشور وجود دارد عدم تحقق منابع با مصارف است تصریح کرد: در مناطقی از کشور آب و هوا رو به سردی گذاشته و مهلت اجرای پروژه ها در حال گذر است و حتی اگر اعتباری هم تخصیص یابد نمی توان کاری صورت داد چون شرایط محیطی و جغرافیایی اجازه نمی دهد.

مدیرکل خزانه وزارت اقتصاد و دارایی عنوان کرد: منابع مالی به سختی تامین می شود که در بخش عمومی این منابع متعلق به بیت المال است و باید با رعایت صرفه و صلاح، مصرف شود و این مهم بر عهده حوزه اجرایی دستگاه ها و ذیحسابان است.

بنانی با تاکید بر اینکه حسابداران با ارایه خدمات مالی و اطمینان بخشی نقش مهمی در رشد و توسعه اقتصادی کشورها دارند گفت: اطلاعات مالی درست به هزینه کرد درست می انجامد هرچند نتیجه اشتباه نیز منجر به تخصیص نادرست و حیف و میل منابع خواهد شد.

در این مراسم از ذیحسابان برتر دستگاه های اجرایی استان با اهدای لوح و هدایایی تجلیل شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha