داروی کلیدی درمان سرطان توسط دانش‌بنیان‌ها بومی‌سازی شد/ رونمایی از ۲ داروی ضدسرطان

تهران- ایرنا- خط تولید ۲ داروی درمان کلیدی انواع سرطان‌ها تحت عنوان «فسفاماید» با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهور، به‌دستان محققان توانمند یک شرکت دانش‌بنیان کشورمان به بهره‌برداری رسید.

روح الله دهقانی فیروزآبادی صبح جمعه در آئین افتتاح خط تولید داروی بومی سازی شده سیکلوفسفاماید ترزیقی به صورت تزریقی در پارک علم و فناوری البرز که با حضور حسن مسلمی نائینی رئیس جهاد دانشگاهی همراه بود، در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، اظهار داشت: امروز خط تولید داروی «فسفاماید» داروی کلیدی درمان سرطان تولید شده به دستان توانمند محققان یک شرکت دانش‌بنیان به بهره‌برداری رسید.

وی با بیان اینکه، امروز ۲ داروی ضد سرطان رونمایی شد، تصریح کرد: یکی از داروهای بومی سازی شده، داروی کلیدی درمان انواع سرطان ها است.

داروی کلیدی درمان سرطان توسط دانش‌بنیان‌ها بومی‌سازی شد/ رونمایی از ۲ داروی ضدسرطان

دهقانی ادامه‌داد: این داروها در شرایط تحریمی کشور و با حمایت و مشارکت چهار دستگاه از جمله پارک فناوری البرز بومی سازی شده است.

به گزارش ایرنا، افتتاح مرکز نوآوری احیای واحدهای اقتصادی و افتتاح مرکز هم آفرینی صنایع غذایی و زیستی، از دیگر برنامه های امروز جمعه معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور در سفر به استان البرز بود.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور همچنین گفت:تولید این دارو کاملاً اقتصادی انجام‌شده و یک فرصت برای کشور است برای استقلال و دسترسی به فنّاوری‌هایی که دسترسی به آن سخت است.

وی با بیان اینکه، حوزه سلامت یک حوزه ویژه است و در کشورمان در طول ۴۰ سال گذشته سرمایه‌گذاری‌های بسیار خوبی در این حوزه شده است، تصریح کرد: در حال حاضر نزدیک به ۲۸ درصد دانش‌بنیان‌های کشور در حوزه سلامت در حال فعالیت هستند.

دهقانی با تاکید براینکه، معاونت علمی حوزه سلامت را به طور حتم یکی از ارکان مهم اقتصاد دانش‌بنیان کشور می‌داند و به‌صورت ویژه  به این حوزه توجه خاص دارد، اظهار امیدواری کرد این حمایت‌ها که در رأس آن کمک به بازار صادرات کشور است بتواند اقتصاد کشور را به طور کامل توسعه داده و شکوفا کند.

وی همچنین در خصوص ضرورت حمایت از پارک‌های علم و فناوری کشور ازجمله پارک علم و فناوری البرز یادآور شد: تمام امکانات دولتی فراهم شده در این پارک‌ها ازجمله پارک فناوری البرز به منظور تعامل هرچه بیشتر با بخش خصوصی فراهم شده و توسعه‌یافته است.

دهقانی افزود: در مجموعه پارک البرز نیز چهار مجموعه شامل وزارت علوم، جهاد دانشگاهی که بیشترین انرژی و بیشترین سهم را دارد، معاونت علمی و صندوق البرز به عنوان بخش خصوصی به فناوران و دانش‌بنیان‌ها در تولید و بومی‌سازی محصولات فناورانه کمک می کنند.

گفتنی است این دارو تحریمی بوده و سالیانه حدود ۵ میلیون دلار ارزبری دارد که با داخلی‌سازی آن مسیر ارزبری مسدود و در آینده زمینه صادرات آن فراهم خواهد شد.

نیاز حوزه درمان کشور میانگین سالیانه ۴۰۰ هزار دز از این دارو است که با تولید داخلی صد درصد این فرآورده، نیاز کشور به واردات نمونه‌های خارجی برطرف خواهد شد. این دارو با کیفیت مشابه و هم‌تراز نمونه آمریکایی به بازار دارویی کشور عرضه می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha