۱۸ آذر ۱۴۰۲، ۹:۰۲
کد خبرنگار: 3100
کد خبر: 85316138
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

شهردار کرمان: تغییرات زیرساختی شروع شده؛ما و شورا خودمان را در مظان توقعات بیشتر قراردادیم

کرمان- ایرنا- در بخش قبلی مصاحبه تفصیلی ایرنا با سعید شعرباف شهردار کرمان، به مطالب متعددی اشاره شد و در بخش دوم و پایانی آن، مابقیه مصاحبه شامل مباحث مهمی همچون حواشی استیضاح، لایحه عوارضی و دیگر مسائل از نظر مخاطبان می‌گذرد.

مخاطبان ایرنا بخش نخست این مصاحبه را که دیروز (جمعه ۱۷ آذر ) منتشر شد می توانند از طریق لینک زیر مطالعه کنند:

س: شاخص اقداماتی که در این ۲ سال برای شهر کرمان انجام دادید چه بوده؟ برنامه های آینده‌تان را نیز بگویید.

هرکدام از مدیران را باید با وعده‌ها و ادعاهایش سنجید، فکر می‌کنم در روز اولی که خدمت مردم عزیز کرمان رسیدم، چند اصل را اعلام کردم و گفتم سعی می‌کنم براساس این چند اصل کار کنم.

یکی توزیع سرانه‌های خدماتی به مناطق محروم شهر بود. وقتی می‌گوییم سرانه های خدماتی، یعنی توزیع فضای سبز، آسفالت، فضاهای پیاده‌روسازی، جدول‌گذاری و فضاهایی که در اختیار ماست.

امروز یک مقایسه تطبیقی بین ۲ سال فعالیت ما در مدیریت شهری و ۶ سال دوره های گذشته نه به لحاظ ریالی به لحاظ حجم کار انجام شده انجام دهید، در همین چهار عنصری که عرض کردم؛ در مناطق محروم و با پهنه درآمدی ضعیف به‌وضوح شیب خدمت با فرض سرانه های خدماتی به این سمت حرکت کرده است. به طور مثال ما به طور معمول به سمت راه‌اندازی پارک های بزرگ و پرهزینه می‌رفتیم. از جمله پارک پدر، پارک مادر؛ اما به طور مثال در سرآسیاب یک پارک پنج میلیاردی ساده روبه روی پادگان صفرپنج را بچه های منطقه چهار، فکر کنم سه ماهه جمع کردند و ده‌ها کار شبیه به آن؛ خب این از برنامه های ما بود.

حوزه دوم در بخش شفافیت بود که ادعای آن را کردیم؛ من کار به حوزه شفافیت حقوق و دستمزد ندارم که واکنش های خاص خود را داشت.

س: اکنون نیز از کاری که کردید و حقوق همکارانتان را بر روی سایت منتشر کردید، همچنان دفاع می کنید؟

قطعا کاری بوده که به نظم مالی سیستم کمک کرده، من می پذیرم علی‌القاعده، شفافیت برای شهردار هم هزینه دارد.

س: یعنی این طرح شفافیت حقوق و دستمزد برای کارکنان شما هزینه ایجاد کرد؟

بله، وقتی شما به عنوان فردی که در اینجا کارمند هستید به هزارو یک دلیل تا الان بنا نداشتید حقوقتان را مثلا بدانند.

س: آیا امکانپذیر نبود این طرح شفافیت حقوق و دستمزد به گونه ای اجرا می شد که این هزینه ها به حداقل می رسید؟

خیلی تلاش کردیم که موضوع با هزینه های بالا انجام نشود؛ من هنوز هم برداشتم این است با سبکی که اجرا شد، با گفت‌و گویی که با کارمندان داشتیم و با اثراتی که در سیستم داشت، تقریبا اجرای خوبی داشتیم، البته انتقادهایی نیز در این راستا به خودمان وارد است اما برای من مهم است که امروز یک موضوع عدالت ساختاری را داریم آرام آرام در سیستم پیاده می‌کنیم.

س: در حوزه شفافیت نیز نقدهایی به شما وارد می‌کنند، می‌گویند گلوگاه‌های فساد مشخص است کجاست و اگر اولویت به سمت دروازه فساد می‌رفت، شاید بازخوردها اینگونه نبود.

نمی‌دانم چرا شفافیت حقوق و دستمزد بیش از حد بزرگ شد، شما اگر سامانه شفافیت شهرداری را نگاه کنید- نه به اذعان من، به اذعان نویسنده روزنامه شرق که خیلی با ما از نظر جریانی تناسبی ندارند، یا اندیشکده شفافیت برای ایران که ما جزو سه شهرداری برتر در تنوع داده های شفافیت هستیم،- یعنی شفافیت حقوق و دستمزد در کنار قراردادهای مهم، در کنار پرونده های حقوقی، سازوکارها و حتی در کنار گزارش عملکردهایی که برای مردم مهم بوده انجام شده؛ مثالی بزنم، امروز شما از من سئوال می‌کنید آیا واقعا ۶۰۰ هزار مترمربع آسفالت کردید؟، کجا آسفالت شد؟. امروز با کیو.آر.کد خیلی دقیق می توانید بگویید مترمربع آسفالت ما کجاست. یا به عنوان کاربر، شما وارد سیستم شهرداری می‌شوید و یک نامه می زنید، این نامه وارد اتوماسیون می شود و شما با دسترسی شهردار، مسیر نامه را در اتوماسیون مشاهده می کنید.

نمی‌دانم چرا شفافیت حقوق و دستمزد بیش از حد بزرگ شد، شما اگر سامانه شفافیت شهرداری را نگاه کنید- نه به اذعان من، به اذعان نویسنده روزنامه شرق که خیلی با ما از نظر جریانی تناسبی ندارند، یا اندیشکده شفافیت برای ایران که ما جزو سه شهرداری برتر در تنوع داده های شفافیت هستیم،- یعنی شفافیت حقوق و دستمزد در کنار قراردادهای مهم، در کنار پرونده های حقوقی، سازوکارها و حتی در کنار گزارش عملکردهایی که برای مردم مهم بوده انجام شده

به هر دلیلی که البته برای من یک بخش آن مشخص است، این حجم از اتفاقات در سامانه شفافیت دیگر رسانه‌ای نشد و اینگونه نشان داده شد که شهرداری کرمان تنها در حوزه شفافیت حقوق ها فعالیت کرده است. اصلا ما فسادی در سیستم حقوق و دستمزدمان نداریم، مگر عدد و رقم های دستمزد ما در مقایسه با بسیاری از گلوگاه های مستعد فساد چقدر فساد برانگیز است؟

س: ادامه اقدامات شاخص را بفرمایید.

بله، موضوع بعد توجه به زیرساخت های شهرداری بود، زیرساخت هایی که برای مردم کمتر دیده می شود. به طور مثال ما سال‌ها در حوزه ماشین آلات و تجهیزات عمرانی دچار کمبود بحرانی بودیم، یعنی واقعا بعضی از شهرداری های کوچک استان زیرساخت سازمان عمران و آسفالتشان از ما جلوتر بود، وضعیت در برخی بخش‌های حساس و مهم خدمات‌رسان به هیچ عنوان مناسب نبود. به طور مثال وضعیت در سازمان آتش‌نشانی، هم از حجم نیروی انسانی و هم تجهیزات اصلا خوب نبود؛ میزان تجهیزاتی که برای آتش نشانی خریداری شده و نیروی انسانی که در اختیار آن سازمان قرار گرفته، نه با ۲ دوره گذشته بلکه بعضا با ۱۰ سال گذشته برابری می‌کند. واقعیت موجود اینکه بعضی از ماشین آلات عمرانی ما متعلق به زمان جنگ ایران و عراق است؛ یعنی حتی امکان پلاک شدن در سیستم نداشتند و فقط امسال بیش از ۱۴۰ میلیارد تومان(یکهزار و ۴۰۰ میلیارد ریال) ردیف ماشین آلات عمرانی ماست. ۲۲ میلیارد تومان(۲۲۰ میلیارد ریال) با کمک دوستان شورا تجهیزات خارجی سفارش دادیم که تیم آسفالت در سال آینده ۲ برابر شود.

بسیاری از فرآیندهای ما برای مردم ایجاد نارضایتی می کرد، همین صدور پروانه را ببینید؛ شما می آمدید بابت اینکه معلوم نبود عوارض شما چطور حساب می شد، فرایند صدور پروانه شما چقدر طولانی است، حتی نمی دانستید برای عوارض باید به کجا مراجعه کنید. برای زیرساخت پورتال «کرمان من» ۲۰ میلیارد تومان(۲۰۰ میلیارد ریال) هزینه شده و بیش از ۵۸ خدمت الان به صورت الکترونیکی در اختیار مردم است. ما الان با اینکه نسبت به بقیه شهرها عقب مانده بودیم جزو سه شهر برتر ایران به تایید وزارت کشور در تنوع خدمات الکترونیکی هستیم؛ بسیاری از فرآیندهایی که به مردم کمک می کند آرام آرام اصلاح شده است و اسم آن را من می‌گذارم تغییرات زیرساختی.

امروز به طور مثال شما می گویید به حوزه زیرساختی در شهر کرمان پرداخته شود، من می گویم کار زیرساختی، آسفالت معابر است؛ هرکس هم بیاید این را می داند، یکهزار تا ۲ هزار میلیارد تومان(۲۰ هزار میلیارد ریال) پول لازم دارد تا مساله آسفالت از محدوده مسائل ما حذف شود و اگر با این فرمان بخواهیم جلو برویم نه ما بلکه ۲ شهردار آینده هم همیشه عقب خواهند بود؛ حالا چکار باید کرد؟.

شما به عنوان شهردار باید بگویید اگر حتی من نتوانم کامل این کار را انجام دهم یک صندوقچه‌ای را برای سرمایه گذاری شهردار بعدی ایجاد می‌کنم؛ کاری که گذشتگان باید برای ما می‌کردند تا امکان حل این مشکلات زیرساختی به وجود بیاید.

ما الان در زمینه هایی که همین امسال قرارداد بستیم تا الان نزدیک ۴۵۰ میلیارد تومان(چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال) پروژه سرمایه گذرای امضا کردیم؛ به طور مثال زمین انتهای خیابان امام جمعه تفکیک شده، خود زمین را می توانستیم خام ۲۰۰ میلیارد تومان (۲ هزار میلیارد ریال) بفروشیم اما گفتیم زمین و پروانه را با شما(سرمایه گذار) مشارکت می‌کنیم و به یک پروژه مشارکتی تبدیل می شود که ۲ یا سه سال بعد قابل نقد کردن است؛ اما آن موقع دیگر ۳۵۰ میلیارد تومان(سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال) نیست و بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان(هفت هزار میلیارد ریال) ارزش دارد.

یعنی امسال ۷۰۰ میلیارد تومان، سال دیگر یکهزار میلیارد تومان (۱۰ هزار میلیارد ریال) و در واقع بیش از یکهزار و ۸۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری می‌کنیم و هیچ کدام هم به دوره خودمان نمی رسد و قابل استفاده در دوره ما( این دوره مدیریت شهری) نخواهد بود اما با ارزش حداقلی سرمایه گذاری یعنی سه هزار میلیارد تومان پول و املاک ساخته شده در اختیار شهردار آینده کرمان خواهد بود تا بتواند بعضی از مسائل را حل کند.

افزایش درآمد بدون فشار به مردم و توجه به حوزه سرمایه‌گذاری مخصوصا سرمایه گذاری های کلان، دیگر برنامه ها بود؛ یک بخشی از این افزایش درآمد روی افزایش سبد عوارض ما انجام شد.

س: آیا این افزایش سبد عوارض نارضایتی ایجاد نکرده است؟

در این بخش چون هم محل اعتراض برخی اعضای شورا بوده و هم مساله در بیرون از مدیریت شهری هم جریان داشته، من حرف خیلی دارم برای تشریح مساله؛ فقط همین را بگویم اگر فرصت نشود در مصاحبه دیگری می توانیم همین موضوع را باز کنیم؛ صرف‌نظر از همه نقدها یا اعتراض هایی که شده و شاید بشود، من با قاطعیت عرض می‌کنم کرمان جزو ارزان‌ترین شهرهای ایران در حوزه عوارض است و می توان آن را اثبات کرد.

س: عده ای می گویند شما ضرایب محاسبه عوارض صدور پروانه را دستکاری شده و غیر از مصوب قانونی تعیین کردید که درنتیجه آن دریافتی از مردم بالاتر رفت و کاری غیرقانونی صورت گرفته است؟ شما معتقدید که اینها درست نیستند؟

عرض کردم، در این زمینه حرف و استدلال بسیاری داریم که حاضریم سر جای خودش توضیحات بیشتری دهیم؛ ضمن اینکه یک نکته را نباید فراموش کرد که عدد عوارض ساختمانی و پروانه ما در کرمان به خاطر انباشت سال‌ها و اینکه این فنر همیشه فشرده شده و اجازه داده نشده که در روندی معقول افزایش پیدا کند، در مقایسه با کلانشهرهای مشابه در ایران پایین‌تر و این بی‌عدالتی است.

چون تراکم متعلق به مناطق محروم کرمان نیست، بنابراین وقتی ما از شهروندی که دارد در مناطق مرفه‌تر هزینه زیادتری به شهر تحمیل می‌کند یک پنجم آن هزینه را نمی‌گیریم، در واقع از جیب مردم محروم زده‌ایم و خدمتی که باید به مردم مناطق محروم می‌کردیم را انجام نمی‌دهیم. دقت کنید، این کم گرفتن پول لزوما عدالتخواهانه نیست، اگر شهروندی دارد امروز تراکمی را فراتر از طرح تفصیلی از ما می‌خرد و متری فرض بفرمایید ۵۰ میلیون تومان (۵۰۰ میلیون ریال) می‌فروشد، آیا منطقی است که عوارض این تخلف مثلا متری ۵۰۰ هزار تومان باشد؟ این ویژه طبقه خاصی است.

چون تراکم متعلق به مناطق محروم کرمان نیست، بنابراین وقتی ما از شهروندی که دارد در مناطق مرفه‌تر هزینه زیادتری به شهر تحمیل می‌کند یک پنجم آن هزینه را نمی‌گیریم، در واقع از جیب مردم محروم زده‌ایم و خدمتی که باید به مردم مناطق محروم می‌کردیم را انجام نمی‌دهیم. دقت کنید، این کم گرفتن پول لزوما عدالتخواهانه نیست

در عین حال آیا این باعث می‌شود شما کاری خلاف قانون کنید و در ضرایب تغییر ایجاد کنید که من می‌گویم خیر؛ ما استدلاهای خودمان را در ۱۸بند برای قانونی بودن ضرایب به‌صراحت هم به مجموعه های نظارتی ارائه دادیم؛ اخیرا هم نظر مشورتی از دیوان عدالت اداری گرفتیم که به نظرم باید این استدلال ها را باز و بیان کرد.

س: این نظر مشورتی یعنی چی؟

ما تعارضی داشتیم در یک اصل قانونی و آن هم این بود که اگر رای که از سمت شورای شهر به سمت هیات حل اختلاف استانداری می‌رود بیش از ۲۰ روز بدون پاسخ بماند، تکلیف چیست؟آیا باید رای شورا مطاع باشد یا نه این مصوبه باید مسکوت بماند؟.

س: بحث بر سر این است که لایحه عوارضی شما مصوبه هیات تطبیق را دارد؟

دقیقا، عرضم همین است، باید مفصل صحبت کنیم و باز کنم؛ ببینید من یک ادعایی می کنم و شما آن را مبنا قرار دهید، آن ادعا این است که نظر وزیر کشور، نظر شورای عالی استان‌ها و امروز نظر دیوان عدالت اداری موید این است که بعد از این ۲۰ روز حکم شورا قانونی است؛ تنها نظر معارضی که وجود دارد یک مدیریت زیرمجموعه وزارت کشور است و ما در این قیاس در نهایت تصمیم گیری را برعهده خودمان نگذاشتیم، گفتیم آقایان دادستانی و نهادهای نظارتی، استدال های ما را گوش کنند، این هم استدلال مخالفان موضوع؛ واقعا اگر تخلفی رخ داده که از دید ما رخ نداده، بررسی کنید و ما مطاع هستیم؛ از این جهت است که در این موضوع خیلی وارد جریانات رسانه‌ای نشدیم.

س: باتوجه به مختصات فرمول محاسبه و سایر مقررات، همانطور که گفتید خیلی بحث تخصصی و مفصل است، در این زمینه بیشتر می‌توان در فرصت دیگر ورود کرد و ما هم در ایرنا آمادگی داریم، تشریح سایر اقداماتتان در شهرداری را ادامه دهید.

بله؛ قول داده بودم که در انتصابات و توجه به سرمایه انسانی شهرداری تمام تلاش خود را بر این بگذارم که از استعدادهای موجود در شهر و استان کرمان استفاده کنم. سنگ اصلی حرکت در شهرداری نیروهای انسانی هستند، تمام تحولات با وجود نیروهای انسانی اتفاق می افتد.

بدون تعارف می گویم، بسیاری از شهردارانی که مشابه من از فضای خارج از شهر به شهرداری آمده بودند،- من نمی‌خواهم اسم مرکز استان ببرم-، یک تیم همراه چندنفره با خودشان آوردند و در همان هفته های اول انتصاب آنان را نیز کلید زدند؛ ما با اینکه در روز اول انتصاب از دوستان (شورا) هم خواستیم و گفتیم که شاید به اندازه کمتر از انگشتان یک دست از مشهد یا تهران بخواهم نیروهایی را بیاورم اما فکر می کنم این به اندازه حتی یک نفر هم رخ نداد، حتی یک نفر در قالب استخدام در قالب اینکه مثلا معاون شهردار شود نیامد. بله، مشاورانی دارم، مثلا در تهران در حوزه سرمایه گذاری به من رایگان کمک می کنند اما یک نفر به مجموعه اضافه نشده است.

استدلال من این بود که ممکن است بعضی از این افراد ۲ یا سه سال بعد بخواهند از این شهر بروند و این سرمایه نمی ماند.

من همینجا ادعایی خدمت شما عرض می‌کنم، به لحاظ سطح تحصیلات، جوانی، انگیزه و روحیه کاری، مدیرانی که ما در رده اول مدیریتی گذاشتیم، شما آنلالیز (بررسی) کنید که آیا فضای انتصاباتی ما در این دوره به سمت حرکت به سمت رده های جوان‌ترِ با تجربه و تخصص بالاتر و با روحیه مردمی حرکت کرده یا نکرده است؟. من اعتقادم این است که میانگین نمره انتصابات و بدنه مدیریتی ما در مجموع مثبت است.

س: آیا در زمینه انتصابات، شورا پشت شما بود یا در مقابل شما بود؟

بگذارید یک نکته را بگویم، واقعا شورای شهر کرمان در هیچ کدام از انتصابات ورود قطعی و جزمی نکرده است.

س: این نوع ورود شورا در انتصابات آیا خوب است یا بد؟

بسیار خوب است، ما واقعا تحت فشار اعضای شورا نبودیم، که البته به معنای نظر مشورتی و پیشنهاد نیست، ببینید، من نه تعارفی با شما دارم، نه با اعضای شورا. در بسیاری از شهرها می بینیم که تقسیم‌بندی مسئولیت ها به اعضای شورا سپرده می شود. بله من از اعضای شورا مشورت گرفتم و اعضای شورا هم مشورت هایی دادند، این را نفی نمی کنم و کاری درست هم هست اما تمام انتصابات نظر مستقل خود بنده بوده و تحت فشار نبودم.

س: آقای دکتر می پذیرید که انتصابات چند ماه ابتدایی فعالیتتان در شهرداری که بعد خودتان آنها را تغییر دادید اشتباه بود؟

باید ببینیم کدام انتصابات را می گویید، در این فضا حوزه مشاوران من پررنگ شد، احتمالا منظور همان بخش کار است؛ ببینید من یک آدم دانشگاهی بودم و هستم برای من خیلی ساده بود که چهار،پنج استاد دانشگاه با مدرک دکتری در حوزه‌های مختلف به عنوان مشاوران خودم انتخاب کنم، خیلی پرستیژ ( اعتبار، شمایل) خوبی هم داشت و خیلی هم فضایی خوبی است که طبع من هم به این سمت هست، اما من یک خلاء بزرگی در چهار تا پنج ماه اول حس می‌کردم؛ داده‌های میدانی کف میدان را نداشتیم، گزارش‌هایی برای من می‌آمد به‌عنوان کسی که تازه با سیستم آشنا شده، نمی‌دانستیم مثلا در فضای سبز دارد چه می‌گذرد، من نیاز به افرادی با روحیه‌ای در سطح ناظران کف میدان داشتم، بنابراین اگر دقت کنید مشاورانی که اوایل کار انتخاب شدند، اصلا خیلی‌هایشان فوق لیسانس هم ندارند، برخی حتی لیسانس ندارند؛ چون می‌خواستیم به سراغ جایی برویم تا داده واقعی بگیریم. من الان نمی‌توانم بگویم چقدر این مشاوران به من کمک کردند، بله ببینید شما یک نفر که تا حالا سابقه کار در شهرداری را نداشته می‌آورید و به او می‌گویید داده های نیروهای فضای سبز را در بیاور و چون فضای شهری را نمی شناسد ممکن است چالش هایی را ایجاد کند اما من از این رویکردم، راضی هستم.

س: شما زمانی که شروع به کار کردید یکی از رقبای جدی خودتان را گذاشتید معاون کلیدی و حساسی در شهرداری اما مجدد ایشان تغییر کرد شما از این برداشته شدن دفاع می‌کنید؟

آقای مهندس پوراسماعیلی یکی از مدیران توانمند و از همکاران بسیار خوب ما هستند، من بدون تعارف عرض می‌کنم، ایشان بیش از یک سال معاون شهرسازی شهرداری کرمان بود.

س: شورا فشار آوردند که ایشان را بردارید؟

به هیچ وجه، من خیلی ساده عرض کنم، واقع امر اینکه جناب آقای پوراسماعیلی به عنوان یک متخصص شهرسازی بزرگوارانه این موضوع معاونت را پذیرفت، بالاخره همه ما می دانیم، خیلی سخت است اینگونه اقدام کردن که نشانه روحیه و شخصیت بزرگوارانه ایشان است، شما فکر کنید سرپرست شهرداری و رقیب شهردار برای انتخاب شدن باشید و بعد در نهایت با یک رای کمتر هم انتخاب نشوید اما باز حاضر شوید دوباره با همان رقیب شروع به کار کنید و این کار را انجام دهید، این را من به عنوان بزرگواری و نگاه مثبت ایشان می پذیرم و حقیقت این است که در این یک سال و خورده ای که در خدمت ایشان بودیم هم واقعا از میانگین عملکرد ایشان راضی بودم اما هم ایشان و هم خیلی از دوستان دیگری که در بدنه بودند بالاخره در یک فرآیند و با ترکیب جدید مدیران کار کردن شرایط و الزاماتی دارد و بخشی از تغییرات هم طبیعی است، تغییرات هم واقعا با حفظ احترام انجام شده است.

س: آیا هماهنگی با شورا را در خودتان می بینید یا خیر؟

ما یک مساله ای در کرمان داشتیم و آن هم این بود که جزو شهردارانی بودم که با رای نزدیک انتخاب شدم، در طول ۲ سال و چندماهی که از این دوره شهرداری های ایران گذشته حدود ۵۰ درصد شهرداران کلانشهرها تغییر کرده اند، درحالی که بعضی از آنان آرای بالا مثلا یازده هیچ و سیزده هیچ داشتند.

من واقعا شورای کرمان را سرآمد می بینم، خیلی بزرگوار، حرفه ای و دغدغه‌مند هستند که حتی باوجود مخالف بودن یا مخالفت‌هایشان با هر تصمیم یا برنامه ای، قاعده بازی را به نفع نگاه های شخصی خود تغییر نداده‌اند، شهر، شهرداری و مردم را اولویت گذاشتند، این یک ظرفیت و نعمت است که باوجود آنکه ممکن است موافق شهردار هم نباشید اما برای انجام بهتر امور شهر همراهی کنید، هم در تدوین برنامه هم اجرا و حمایت هایی که لازم است. من واقعا از شورا سپاسگزارم که حتی اگر هم نگاهی خاص یا حتی دلخوری هم داشته اند، با نگاه به منافع جمع، تصمیم گرفته اند و این یک قوت قلب و الگو برای کشور است.

من واقعا شورای کرمان را سرآمد می بینم، خیلی بزرگوار، حرفه ای و دغدغه‌مند هستند که حتی باوجود مخالف بودن یا مخالفت‌هایشان با هر تصمیم یا برنامه ای، قاعده بازی را به نفع نگاه های شخصی خود تغییر نداده‌اند، شهر، شهرداری و مردم را اولویت گذاشتند، این یک ظرفیت و نعمت است که باوجود آنکه ممکن است موافق شهردار هم نباشید اما برای انجام بهتر امور شهر همراهی کنید، هم در تدوین برنامه هم اجرا و حمایت هایی که لازم است. من واقعا از شورا سپاسگزارم که حتی اگر هم نگاهی خاص یا حتی دلخوری هم داشته اند، با نگاه به منافع جمع، تصمیم گرفته اند و این یک قوت قلب و الگو برای کشور است

علی‌القاعده به‌خاطر آنکه بعضی از دوستان شورا از ابتدا نظرشان روی بنده نبود، بالاخره طبیعی است که مسائلی داشتیم اما حداقل بنده در این مسیر سنگ‌اندازی مشخص و واضح قابل اعلامی که امروز بتوانم به شما بگویم را توسط حتی همان دوستانی که مخالف بنده بودند ندیدم. من نمی‌دانم اسم این روحیه‌جمعی شورا را چه بگذارم. باوجود مخالفت اولیه بعضی از اعضای شورا با بنده، جلو کارها و میثاق واحدی که داشتیم گرفته نشد. من باید اعلام کنم که یک شورای کاملا همدل را حتی با وجود برخی مخالفت ها با شهردار داریم، در بسیاری از موضوعات اختلاف نظرها وجود دارد که خودش را نشان می‌دهد و نشان داده، که اتفاقا همین اختلاف‌نظرها خودش یعنی سیستم درست کارش را انجام می دهد تا خروجی مناسبی برای شهر در نتیجه یک خردجمعی‌ای که کاملا هم یک‌دست نیست، ایجاد شود. یک بخش زیادی از این اختلافات البته طبیعی است، با توجه به این ترکیب آرا.

البته بخشی از این اختلافات را ما می توانستیم کاهش دهیم که خیلی هم تلاش کردیم در بعضی از جاها موفق شدیم و برخی جاها هم موفق نشدیم. در این ۲ سال دوستان شورا خیلی بزرگوارانه برخورد کردند که بسیاری از مسائل که نیازی به فضای عمومی نداشت را در فضای خصوصی و محدود بیان کردند و مشکلات بدون اینکه علنی شود، حل می‌شد و مدیریت شهری درگیر نمی شد، گرچه برخی معدود مسائل هم در فضای عمومی مطرح شد که شاید از نظر من می توانست آنها هم در فضای خصوصی حل شود و به فضای افکار عمومی کشیده نشود که این نظر من است و به تصمیم اعضای شورا احترام می گذارم چون نمایندگان و منتخبان مردم هستند و ملاحظات خودشان را دارند و حقشان است که مطالبه داشته باشند و در هر فضایی تصمیم بگیرند یا اعلام کنند.

البته در بعضی مسائل، شاید بنده هم وظیفه داشتم در جلسات خصوصی بعضی توضیحات را به اعضای شورا بدهم و احتمالا بخش قابل توجهی از آنان مجاب می شدند، یا از آن طرف دوستان در شورا سئوالاتی را در بخش خصوصی از بنده مطرح کنند، حداقل این اختلافات به افکار عمومی کشانده نمی‌شد اما به هر روی، در کلیت وقتی نگاه می کنیم، فضا، فضای روحیه جمعی و متاثر از یک خرد جمعی همدلانه و ترکیبی از تخصص، تجربه، دانش و مشورت همگانی است که برآیند آن به نفع شهر خواهد بود.

س: اما به هرحال ما می بینیم که بعد از ۲ سال این موضوع مطرح می شود که آقای شهردار یا استعفا بدهد، یا دنبال استیضاح هستیم، گیر کار کجاست؟

خب صرفنظر از تمام نقطه نظراتی که برای من یا موافقان من به عنوان شهردار در مخالفت با استیضاح وجود دارد، اما اگر جایگاه اعضای شورا را بپذیریم باید قبول داشته باشیم که حتی اگر استیضاح هم نظرشان باشد، حق نمایندگان مردم در هر پارلمان شهری است، خب این هم بخشی از همان فرآیند قانونی است که قانونگذار گذاشته و حق اعضای هر شورایی است؛ گرچه ممکن است ما نظر دیگری داشته باشیم اما این دلیل نمی‌شود که حق را به اعضای شورا ندهیم و امری کاملا طبیعی است.

هرچند من هم باید تمام تلاش خود را در اقناع در پاسخگویی به مطالبات و نظرات شورا به کار می گرفتم و بگیرم که بتوان در رویه‌ای جمعی کارها را سامان داد که کار به اینجا نرسد. در این زمینه البته بحث های مفصلی وجود دارد. به ادعای بنده بخش زیادی از این گزارشی که درباره عملکرد شهرداری ارائه دادم و اقدامات تحولی که رخ داده ناشی از حضور جدی شورا و انتقال تجربه شورا به ویژه از سوی اعضای باتجربه تر بوده که در تلفیق با نظرات اعضای جوان تر که عموما هم از چهره های علمی و دانشگاهی هستند به منصه ظهور رسیده است.

هرچند من هم باید تمام تلاش خود را در اقناع در پاسخگویی به مطالبات و نظرات شورا به کار می گرفتم و بگیرم که بتوان در رویه‌ای جمعی کارها را سامان داد که کار به اینجا نرسد. به ادعای بنده بخش زیادی از این گزارشی که درباره عملکرد شهرداری ارائه دادم و اقدامات تحولی که رخ داده ناشی از حضور جدی شورا و انتقال تجربه شورا به ویژه از سوی اعضای باتجربه تر بوده که در تلفیق با نظرات اعضای جوان تر که عموما هم از چهره های علمی و دانشگاهی هستند به منصه ظهور رسیده است.

به عبارتی دیگر نمی توان ادعا کرد امروز یک شهردار به طور مستقل و شخصا رفته یکسری اتفاقاتی را در سیستم رقم زده و اعضای شورا هم همکاری نکردند؛ این ادعا یا حرف از اساس غلط است؛ اگر همکاری از سمت اعضای باتجربه شورا نبود، من امروز نمی توانستم ادعا کنم که اتفاقات تحولی رخ داده است.

باید واقع‌نگر باشیم، به هرحال حقیقت این است که بخشی از اعضای شورا امروز ممکن است همچنان اعتقاد داشته باشند که گزینه یا گزینه هایی بهتر از شعرباف برای مدیریت شهرداری کرمان ممکن است سراغ داشته باشند که حتما هم سراغ دارند، و از این زاویه که نماینده مردم هستند کاملا حق دارند؛ ما در جلسات مختلف سعی کردیم گزارش عملکرد بدهیم، گزارش کار بدهیم و بگوییم رویکرد تحولی ما به چه سمت بوده، آن هم با کمک خود اعضای شورا.

البته یک نگاهی در دوستان شورا وجود دارد که من اصل این نگاه را می پسندم، آن نگاه هم این است که امروز شهرداری کرمان نسبت به گذشته سرعت بیشتری پیدا کرده است؛ مثلا امروز ما داریم با سرعت هفتاد کیلومتر بر ساعت در جاده تحول حرکت می‌کنیم، چون ما برنامه بودجه را با کمک شورا ریختیم و شوراست که دارد این خط را برای ما مشخص می‌کند، اما مثلا می توانستیم به جای سرعت ۷۰ کیلومتر امروز ۹۰ کیلومتر بر ساعت باشیم؛ خب من این مطالبه را در کل کتمان نمی کنم، یک بخشی از آنکه می توانست سرعتمان بیشتر باشد ناشی از این است که ما در سیستم داخل شهرداری باید منسجم تر باشیم ، بخشی از این ناشی از این است که می توانستیم در شورا منسجم تر باشیم، بخشی هم می توانست ناشی از این باشد که به طور مثال در ارتباط با نهادهای بیرونی منسجم تر باشیم.

پس بگذارید من به‌صراحت بگویم، بضاعت شهرداری کرمان با وجود همه اقدامات تحولی خیلی بیشتر است و درست است که می توانیم با این منابع مالی و انسانی سریع‌تر حرکت کنیم؛ خب این خواست و مطالبه ما هم در شهرداری هست، اما بله باید انسجام را بیشتر کرد که محقق شود و دنبال همین هم هستیم.

به نظرم ما الان دقیقا بر روی ریل دقیق پروژه ها قرار گرفته ایم و ترکیب کنونی مدیران شهرداری هم نسبت به ۲ سال پیش با همدیگر و هم با شورا هماهنگ تر شده ایم، من به اعضای شورا عرض کرده ام به عنوان یک سرباز در خدمت مردم کرمان هستم و وظیفه دارم تا لحظه آخر که هر زمانی باشد بر مبنای بودجه و برنامه ای که با خود دوستان بستیم جلو بروم، این میثاق ماست.

امروز اگر می گوییم عملکرد ما عملکرد روبه جلو و قابل دفاعی است چون در بودجه ۱۴۰۲ تحقق بسیار خوبی داشتیم و پروژه های عمرانی‌مان دارد در مسیر حرکت می‌کند، از ۱۴۰۱ هم به مراتب جلوتر هستیم،؛ ملاک ما برای سنجش این بودجه و برنامه ای است که ما و شورا جلو رفتیم. اگر سرعت بیشتری هم شورا از ما می‌طلبد باز هم خواسته به‌حقی است که من یک بخش آن را در شهرداری باید حل کنم و یک بخشش هم در شورا باید حل شود.

من صرف‌نظر از جایگاه شهردار بودن، به عنوان کارشناس هم تلاش کرده‌ام که مشورت بدهم، با همان بضاعت فکری، تجربی و دانشی خودم. اوایل در همان فرآیند انتخاب نهایی شهردار، یکی از دوستان شورا سئوال کرد اگر شما جای ما بودید، باتوجه به برنامه های افراد (دیگر گزینه های شهردار)، به عنوان کارشناس، واقعا چه کسانی را انتخاب می کردم که سعی کردم خودم را بگذارم کنار و فارغ از اتفاقاتی که برای خودم و زندگی‌ام می افتد، انتخاب کنم و در آن نظری که دادم، باتوجه به آن گزینه ها، خودم را واقعا نفر اول معرفی نکردم؛ گفتم فلانی قوی‌تر باتجربه‌تر و بهتر است. البته آن نفرات گویا شرایط شورا را نپذیرفته بودند اما من تمامی تلاشم را کردم به عنوان عنصر مشورتی، همان جایی که فکر می‌کنم، مشورت بدهم چون مسیر اصلی شورای شهر است.

س: از شما نقل قول شده، اگر به این نتیجه و یقین برسم که یک نفر در شهر توان به اندازه من داشته باشد، خودم می روم، اولا این صحت دارد و دوم هم آیا واقعا گمان می کنید مرکز استان، نیروی توانمند اداره شهرندارد؟

نه اینطور و به این شکل نبوده، من که واقعا باور دارم سرمایه های انسانی عظیمی در شهر کرمان در کنار سایر ظرفیت ها وجود دارد، شاید خلط برداشت یا اشتباه برداشتی شده یا من درست منتقل نکرده‌ام، اینکه کرمان و استان پر از ظرفیت های انسانی است شک نکنید، شاید اگر اوایل حضور به کار هم با این اطمینان و شناخت عمیق تر این نگاه را نمی‌داشتم اما خیلی وقت است که این، حرف من است؛ بحث انتخاب گزینه برای شهرداری هم خب شرایط پیچیده ای دارد ، طبیعتا شرایط هر فرد با دیگری متفاوت است و شرایط هر فرد در هر شاخص مهم است.

ساختمان شهرداری کرمان

امروز در شرایطی با شما صحبت می کنم که بیش از ۲ سال و ۲ ماه از همکاری ما در شهرداری و شورا می گذرد، نزدیک شده ایم به مراسم سالگرد حاج قاسم و در اوان برنامه ریزی برای سال ۴۰۳ به عنوان تنها سال باقی مانده این دوره مدیریت شهری هستیم و برهه مهم و حساسی در مدیریت شهری را سپری می کنیم. بله من هم خودم را جای دوستان شورا بگذارم ممکن است اگر تشخیص دهیم که وقت تغییر است، حتی یک ماه مانده به اتمام مدیریت شهری، یا در هر برهه‌ای، خب، جابه جایی حق اعضای شوراست و انتخابشان هم درست، اما واقعیت اینکه در شرایط کنونی که داریم صحبت می کنیم، شرایط حساس و خاصی را در مدیریت شهری سپری می کنیم که هم شناخت ما از شهر و نیروها و شرایط بهتر شده و هم هماهنگی های ما با شورا به نهایت خودش رسیده، طبیعی است که در این شرایط هماهنگ تر می توان کارها را جلو برد.

ما و شورا که در یک میثاق و برنامه هماهنگ کارها را به اینجا رسانده ایم، حالا تنها یکسال وقت و فرصت واقعی برای تکمیل کارها و خدمات رسانی داریم.

س: ما در رسانه ها تنها آنچه در نشست های علنی یا در سخنان اعضای شورا مطرح شده را می شنویم و از پشت پرده که طبیعی است اطلاعات شما و شورا را نداریم، براین اساس درباره چرایی استیضاح نیز آنچه را که درباره چرایی این درخواست برخی اعضا تحلیل کردیم، به چند نکته رسیدیم که برخی از آنها چندان کلیدی و مهم نبوده، بحث ماموریت ها مطرح شده، بعضی انتصاب ها یا نهایتا گفته شده پروژه و کار شاخصی نداشته اید.

ببینید اولا که اعضای شورا هر نکته ای داشته باشند و بیان کنند، چه کلان چه جزیی، حق آنان است و محترم، چون نمایندگان منتخب مردم هستند و حتما از سوی مردم تحت فشار قرار می گیرند یا مورد مطالبه، ضمن اینکه خودشان هم به عنوان کارشناس، صاحب‌ِ نظر و فکر هستند، در این شکی نیست اما من برداشت نمی کنم پشت پرده چیزهایی بوده باشد یا من خبر ندارم؛ من ماجرا را خیلی پیچیده نمی بینم اما من هم توضیحاتی دراین زمینه دارم.

خب ببینید در حوزه کارهای شاخص و عملکرد، میثاقی بین ما و اعضای شوراست، برنامه ۴۰۲ که ما و اعضای شورا نوشتیم و سیاستگذاری کردیم، امروز می تواند ملاک ارزیابی قرار گیرد که مثلا برنامه ای که برای شما گذاشتیم از بخش درآمدی و هزینه ای بسیار عقب است و نرسیدید، به این دلیل می توانیم به سمت ارزیابی عملکرد برویم، حداقل در این زمینه بازخوردی به من نرسیده.

اگر قرار بوده کار شاخص تری انجام شود، خب ما با شورا باید برنامه ریزی می کردیم و امروز در بودجه ۴۰۳ می گذاشتیم، اگر شهردار استارت نمی زد، آن وقت می گفتیم آن اتفاق رخ نداده؛ ضمن اینکه من از برنامه های این ۲ سال دفاع می کنم که هم طرح ریزی برای کلان‌مسائل پیش رو داشتیم و مطالعات پیش از آغاز آنها را شروع کرده ایم، چندین پروژه بزرگ هم کلید خورده یا اجرایی شده و همزمان، عدالت توزیع زیرساختی هم انجام دادیم و خدمات رسانی را به مناطق کمتربرخوردار رساندیم؛ همزمان فرآیندی را ایجاد کردیم تحت عنوان شفافیت که جلو گلوگاه های احتمالی فساد را بگیرد.

بله، من پیشتر هم گفتم، اینکه شورا انتظار دارد مثلا سرعت کارها در این ۲ سال بیشتر می بود، درست است و می پذیریم و همه ظرفیت ها را برای تحقق آن به کار گرفته ایم. اما واقعیت موجود این است که کارها را که در فضای برنامه می بینیم، نمره ها مناسب است، پارسال ۹۵ درصد بودجه را محقق کردیم و پروژه ها جمع شد، قطعا امسال با سرعت بیشتری حرکت می کنیم.

س: سوال زیاد است اما مجال نیست، به عنوان آخرین سوال، به نظر می رسد شورا از جانب مردم زیاد تحت فشار باشد که مردم هم در نتیجه مواجهه با بدنه شهرداری که ساختاری نهادینه از سال های گذشته آن هم در همه شهرها دارد، گلایه مند هستند، آمارها هم می گوید کلا استان کرمان ، غیر از شهرداری، حتی در تکریم ارباب رجوع در دستگاه های اجرایی خیلی وضع مناسبی ندارد، شاید اگر ذیل همان شفافیت، مشکلات بدنه را بیشتر حل می کردید و نوع ارتباط و مواجهه در خدمت رسانی حل می شد، فضا به این سمت نمی رسید.

به نکته خیلی مهمی اشاره کردید، این سکه روی دیگری هم دارد که باید دید که هم شورا هم ما در شهرداری چه وضعیتی را رقم زدیم که همچنان هم از آن دفاع می کنیم. شاید از مهمترین نکاتی که در برنامه ها و اولویت هایم اعلام کردم، این بود که در این دوره روحیه کسانی، به ویژه اعضای شورا، روحیه بسط ارتباط با مردم را پایه گذاری کردند، ما در شهرداری غیر از همه جلسات ملاقات ها و دیگر برنامه ها، بیش از ۳۰ مسجد را همراه اعضای شورا رفتیم، حرف ها را گوش کردیم، جلسات شهرداران مناطق با مردم، شخص خودم هم بوده و حجم تعامل با مردم افزایش بسیار قابل ملاحظه داشته است.

در نتیجه این وضعیت، هم بخشی از رضایتمندی در مردم ایجاد شده چون قبلا شاید اعضای شورا و شهرداررا اینطور راحت نمی دیدند و هم یک واقعیت دیگر رخ داده که نباید آن را فراموش کرد، حجم توقعات جدید هم ایجاد شده است.

من خیلی تلاش کردم در این جلسات مردمی وعده غیرقابل تحقق ندهم، اما وقتی ۳۰ جلسه مسجدی می گذارید، می بینند که امروز مردم نگاه جدید دارند.

جالب است بدانید در برخی بخش ها، همان جاهایی که بیشتر کار می کنیم و واقعا چندبرابر گذشته کار انجام شده اما باز مردم می گویند کم است که درست هم می گویند، چون با انباشت سال ها کم کاری یا بی عملی مواجه بوده ایم و مشکل از مردم نیست که مثلا متهمشان کنیم توقعات زیاد دارند، خیر، حق با آنان است، برخی شرایط و زیرساخت های شهری کرمان واقعا زیبنده نیست.

من اعتقاد دارم در این دوره، عامدانه چون با مردم ارتباط بیشتر گرفتیم، هم ما در شهرداری و هم شورا، خود را در مظان توقعات بیشتر که حق هم است، قرار دادیم که اگر هم این اتفاق نیافتد، مدیریت شهری کرمان قطعا اصلاح نمی شود، اصلا شعرباف نباشند یا باشد، اگر مردم مطالبه‌گر نباشند، اتفاقات آنطور که باید رخ نمی دهد. اما فراموش نکنید در مسیر آبادانی رفتن و استقبال از افزایش توقعات، هزینه هایی هم دارد، یک چاقوی دو لبه است، رضایت و توقع.

من اعتقاد دارم در این دوره، عامدانه چون با مردم ارتباط بیشتر گرفتیم، هم ما در شهرداری و هم شورا، خود را در مظان توقعات بیشتر که حق هم است، قرار دادیم که اگر هم این اتفاق نیافتد، مدیریت شهری کرمان قطعا اصلاح نمی شود، اصلا شعرباف نباشند یا باشد، اگر مردم مطالبه‌گر نباشند، اتفاقات آنطور که باید رخ نمی دهد. اما فراموش نکنید در مسیر آبادانی رفتن و استقبال از افزایش توقعات، هزینه هایی هم دارد، یک چاقوی دو لبه است، رضایت و توقع.

ایرنا: بازهم از شما تشکر می کنیم بابت وقتی که گذاشتید و امید که در نوبت دیگری باقی مسائل را نیز با حضور شما بررسی کنیم.

در خدمت شما هستیم، با آرزوی اعتلای بیشتر شهر کرمان در حوزه مدیریت شهری.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha