علی‌اف: عدم حصول توافق صلح میان باکو-ایروان برای کل منطقه ناگوار است

تهران – ایرنا - رئیس‌جمهوری آذربایجان در گفتگو با شبکه خبری یورونیوز گفت: ما می خواهیم که ارمنستان اکنون و در آینده هرگز تمامیت ارضی ما را زیر سوال نبرده و هر گونه ادعای ارضی را کنار بگذارد. صلح جایگزینی ندارد و امضا نشدن توافق صلح برای کل منطقه بسیار ناگوار خواهد بود.

به گزارش ایرنا به نفل از خبرگزاری ترند، علی اف در این گفت‌وگو بار دیگر تاکید کرد که باکو پیشنهاد امضای توافق صلح و آغاز روند تعیین مرزها را داده است.

به گمان علی اف، ارمنستان پس از بازپس‌گیری کامل منطقه قره‌باغ به دست نیروهای جمهوری آذربایجان تمایل بیشتری به توافق با همسایه شرقی خود دارد چرا که به زعم وی "با حذف جدایی‌طلبان قره‌باغ، مانع شجاعت بیشتر ارمنستان در مذاکرات دیگر وجود ندارد. "

وی با اعلام اینکه ۲ روز پیش پیشنهادهای ارمنستان دریافت شده، خبر از ارزیابی آنها به وسیله باکو داد و بر ادامه تماس ها با طرف ارمنستانی تاکید کرد.

علی اف گفت: صلح جایگزینی ندارد و امضا نشدن توافق صلح برای کل منطقه بسیار ناگوار خواهد بود.

ارمنستان و جمهوری آذربایجان پنجشنبه (۱۶ آذر) در بیانیه‌ای از توافق خود برای عادی‌ سازی روابط و تبادل اسرای جنگی میان دو کشور خبر دادند.

بر اساس این بیانیه، جمهوری آذربایجان با آزادی ۳۲ نظامی ارمنی و ارمنستان نیز با آزادی ۲ نظامی جمهوری آذربایجان موافقت کرده‌ اند.

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل، شارل میشل رئیس شورای اروپا و مقام های آمریکا، روسیه و ترکیه از این اقدام استقبال کردند.

استفان دوجاریک سخنگوی گوترش دیروز از طرفین خواست تا اعتماد متقابل را افزایش داده و به صلحی درازمدت دست یابند. :

میشل نیز با ابراز شادمانی از این "پیشرفت" آن را "یک گام کلیدی در جهت استقرار صلح پایدار در منطقه قفقاز جنوبی" دانست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha