آمریکا عدم نابودی حماس را شکست راهبردی خود می‌‍‌داند

تهران- ایرنا- کارشناس مسایل آمریکا گفت: اکنون فلسطینی‌ها نزدیک به ۲۰ هزار شهید داده‌اند و اگر این تعداد به ۴۰ هزار شهید هم برسد از نظر آمریکایی‌ها چندان مهم نیست زیرا آنها معتقدند اگر این بار رژیم صهیونیستی نتواند حماس را نابود کند فقط یک شکست راهبردی برای رژیم صهیونیستی نیست بلکه یک شکست راهبردی برای آمریکا است.

امیر علی ابوالفتح در گفت و گو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا در ارزیابی خود از وتوی آتش‌بس از سوی آمریکا گفت: ایالات متحده آمریکا حتی قبل حمله حماس در ۷ اکتبر، در مواضع اعلامی و اعمالی خود مبارزه با حماس را در دستور کار داشت.

وی افزود: زمانی که این حمله و این اتفاق رخ داد آمریکایی‌ها به این جمع‌بندی رسیدند که یکبار برای همیشه باید کار حماس ساخته شود و حماس که از نظر آنها یک گروهی تروریستی است هم حاکمیت خود در غزه را از دست بدهد و هم به عنوان تهدید امنیتی علیه رژیم صهیونیستی وجود خارجی نداشته باشد.

کارشناس مسایل آمریکا بیان کرد: ایالات متحده آمریکا در چارچوب این تفکر هر کمکی را که بتواند برای نابودی حماس انجام می‌دهد و تا الان هم به همین شکل بوده است.

ابوالفتح عنوان کرد: در روزهای نخست درگیری، در بالاترین سطح رئیس جمهور آمریکا به تل‌آویو سفر کرد در صورتی که معمولاً رئیس جمهور آمریکا به مناطق جنگی به‌خصوص مناطق جنگی خارج از کشور سفر نمی‌کند و دلیل سفر وی این بود که می‌خواست بالاترین حمایت را از اسرائیل به نمایش بگذارد.

وی ادامه داد: بعد هم آمریکا کمک‌های تسلیحاتی در اختیار رژیم صهیونیستی قرار داد و ناو هواپیمابر و حتی یک فرمانده ارتش‌ آمریکا را اعزام کردند که بتوانند جنگ‌های شهری را انجام دهند. بنابراین در این چارچوب چندان تعجب برانگیز نیست که آمریکا پیش‌نویس قطعنامه آتش‌بس در غزه را وتو نکند.

هدف صهیونیست‌ها و آمریکا از حملات دیوانه وار به غزه

کارشناس مسایل آمریکا تصریح کرد: این سومین باری است که آمریکا قطعنامه را وتو کرده است و البته یکبار رای ممتنع داده و آن هم زمانی بوده که مذاکرات برای تبادل اسرای دو طرف در جریان بوده است.

ابوالفتح خاطرنشان کرد: اکنون آمریکایی‌ها مدعی هستند که فعلا هیچ نشانه‌ای از تبادل اسرا وجود ندارد و به همین دلیلی هم برای آتش‌بس نیست بنابراین اسرائیل باید آنچنان بکوبد، بکشد و نابود کند و آتش بزند تا اینکه حماس به اعتقاد امریکایی‌ها دوباره وادار شود که تبادل انجام دهد.

وی یادآور شد: در آن صورت یک آتش‌بس موقت که اکنون آمریکا از آن نه به عنوان آتش‌بس بلکه به عنوان وقفه بشردوستانه یاد می‌کنند حاصل شده که دوباره تعدادی از اسرا مبادله شوند اما در راهبرد کلان ایالات متحده که نابودی حماس است تغییری ایجاد نمی‌شود و از نظر آمریکایی‌ها این نابودی حماس باید به هر قیمتی اتفاق بیفتد.

کارشناس مسایل آمریکا گفت: اکنون فلسطینی‌ها نزدیک به ۲۰ هزار شهید داده‌اند و اگر این تعداد به ۴۰ هزار شهید هم برسد از نظر آمریکایی‌ها چندان مهم نیست زیرا آنها معتقدند اگر این بار رژیم صهیونیستی نتواند حماس را نابود کند فقط یک شکست راهبردی برای رژیم صهیونیستی نیست بلکه یک شکست راهبردی برای آمریکا است.

ابوالفتح عنوان کرد: این مانند شکستی است که آمریکایی‌ها ممکن است در جنگ اوکراین بخورند چراکه شکست اوکراین شکست آمریکا قلمداد می‌شود و اکنون نیز شکست رژیم صهیونیستی شکست آمریکایی‌ قلمداد می‌شود و آمریکایی‌ها نمی‌خواهند این اتفاق رخ بدهد.

چرایی گرم شدن روابط بایدن و نتانیاهو

این کارشناس مسایل آمریکا در ارزیابی خود از ارتباط گرم‌ و صمیمی بایدن و نتانیاهو بعد از عملیات طوفان الاقصی و ارتباط آن با مسائل انتخاباتی آمریکا گفت: نخست اینکه ما باید میان روابط رهبران آمریکا با رهبران رژیم صهیونیستی و روابط میان ایالات متحده آمریکا با رژیم صهیونیستی تفاوت قائل شویم.

ابوالفتح یادآور شد: در زمان اوباما هم روابط شخصی رئیس جمهور آمریکا با نتانیاهو گرم نبود اما در همان زمان‌ نیز گفته می‌شد که دولت اوباما کمک‌های تسلیحاتی و اطلاعاتی را در اختیار رژیم صهیونیستی قرار داده بود که قبل از آن جورج دبلیو بوش جمهوری‌خواه این کمک‌ها را به این رژیم ارائه نمی‌کرد و یا حداقل اینکه رژیم صهیونیستی چنین نیازی نداشتند که آمریکایی‌ها بخواهند به آنها کمک کنند.

وی تصریح کرد: بنابراین اینکه قبل از طوفان الاقصی روابط بایدن و نتانیاهو گرم نبوده و وی به کاخ سفید دعوت نمی‌شده یک موضوع است اما وقتی که پای موجودیت رژیم صهیونیستی پیش می‌آید و پای مرگ و زندگی صهیونیست‌ها در میان است شخص رئیس جمهور آمریکا در بالاترین سطح از او حمایت می‌کند.

کارشناس مسایل آمریکا اظهار کرد: البته درست است آقای بایدن با نتانیاهو زاویه و اختلافاتی داشت و هنوز هم اختلافاتی دارد و در حال حاضر نیز بر سر اداره جنگ و آینده فلسطین با هم اختلافاتی دارند اما بایدن سال ۲۰۰۸ گفت که من یک صهیونیست هستم و درست است که من مسیحی هستم اما برای صهیونیست بودن نیازی به یهودی‌ بودن نیست.

ابوالفتح ادامه داد: بنابراین یک تعهد، وفاداری تمام قد و خدشه‌ناپذیری از سوی اغلب سیاستمداران آمریکا در سطوح بسیار پایین‌تر از سطح رئیس جمهور آمریکا وجود دارد چه برسد در سطح رئیس جمهور آمریکا، و زمانی که رژیم صهیونیستی در معرض هدف قرار بگیرد با هر چیزی که در دستشان باشد به اسرائیل کمک می‌کنند لذا حمایت آمریکایی‌ها از رژیم صهیونیستی قابل تصور است.

وی اضافه کرد: البته این موضوع که گذشت اما اگر در آینده نیز اتفاقی بیفتد که آمریکایی‌ها به این نتیجه برسند که بحث مرگ و زندگی موجودیت رژیم صهیونیستی در میان است همه اختلافات و حتی لفاظی‌های شخصی خودشان با مقامات رژیم صهیونیستی را کنار می‌گذارند.

وحشت آمریکا از بحران موجودیت رژیم صهیونیستی

کارشناس مسایل آمریکا درخصوص وضعیت موجود رژیم صهیونیستی گفت: رژیم صهیونیستی غزه را به نیمه‌خرابه تبدیل کرده است اما هنوز پیروزی حاصل نشده است.

ابوالفتح تصریح کرد: هنوز هم مقامات آمریکایی و به‌خصوص وزیر دفاع آمریکا دائما هشدار می‌دهند که این حجم عظیم از کشتار غیرنظامیان می‌تواند پیروزی رژیم صهیونیستی را به یک شکست راهبردی بدل کند و هنوز نگرانی وجود دارد.

وی عنوان کرد: اتفاقاً نگرانی آمریکا فقط در مورد رژیم صهیونیستی نیست بحث یهودی‌ستیزی در جهان مسیحیت باعث می‌شود که همچنان نسبت به موجودیت رژیم صهیونیستی احساس خطر کنند و خود را متعهد بدانند که به رژیم صهیونیستی کمک کند.

کارشناس مسایل آمریکا ادامه داد: تازه دو ماه است که جنگ آغاز شده است و با فرض اینکه حتی حماس نابود شود الان نگرانی این است که گروه‌های بعدی نسبت به رژیم صهیونیستی بتوانند بسیار تهاجمی‌تر و خصمانه‌تر باشند اکنون بر سر این است که برای آینده غزه چه کاری می‌خواهند انجام دهند.

ابوالفتح گفت: همه این موضوع باعث شده است که آمریکا همچنان از رژیم صهیونیستی حمایت کند برای اینکه جنگ بزرگی را علیه فلسطینی‌ها به پیروزی برساند به شکلی که هرگونه تصور مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی در میان فلسطینی‌ها را نابود کنند به این معنا که فلسطینی‌ها باید کاملاً مرعوب شوند که حتی فکر مقاومت در سرشان ایجاد نشود.

وی افزود: زیرا در آن صورت است که آمریکایی‌ها احساس خواهند کرد که شرایط رژیم صهیونیستی قدری بهتر شده و شاید حمایت‌ها را قدری کمتر کنند زیرا اطمینان پیدا می‌کنند که رژیم صهیونیستی تقریباً ایمن شده است اما تا آن زمان این نگرانی همچنان وجود دارد.

چرایی رای ممتنع انگلیس به قطعنامه شورای امنیت برای آتش بس

این کارشناس مسایل آمریکا در ارزیابی خود از رای ممتنع انگلیس و رای موافق کشورهای دیگر اروپایی اظهار کرد: اگر نماینده بریتانیا حمایت می‌کرد یا حمایت نمی‌کرد این قطعنامه با وتوی آمریکا باز هم رای نمی‌آورد. درست است که لندن هم به اندازه واشنگتن خود را متعهد به حفظ امنیت رژیم صهیونیستی می‌داند اما میزان اعتراضاتی که در داخل بریتانیا بوده است، تظاهرات گسترده چند صد هزار نفری که نمونه آن شاید کمتر در پایتخت کشورهای غرب آسیا رخ داده در لندن اتفاق افتاده است.در چنین شرایطی دولت بریتانیا احتمالا تصمیم گرفته است که به اندازه آمریکا با وتو مخالفت نکند و فشار افکار عمومی را پاسخ بدهد اما چندان فرقی هم نمی‌کرد و اگر هم رای مثبت می‌داد تکلیف مشخص بود زیرا آمریکا وتو کرده بود.

کارشناس مسایل آمریکا افزود: این حرکت بینابینی که بریتانیا انجام داده به این دلیل است که از یک طرف تعهد خود را به رژیم صهیونیستی نشان دهد و از یک طرف پاسخی به فشارهای افکار عمومی باشد و در تاریخ ثبت شود که به عنوان مثال بریتانیا رای ممتنع داده است.

ابوالفتح اظهار کرد: این به این دلیل است که حالا که آنها می‌دانند برادر بزرگتر حمایت می‌کند و جور همه را می‌کشد حداقل اعضای کوچکتر این ائتلاف که رهبری آن بر عهده ایالات متحده است مانند حرکت بینابینی بریتانیا و فرانسه که رای موافق دادند ژست انسان دوستانه‌ای بگیرند.

به گزارش ایرنا، قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که آتش بس بشردوستانه فوری در غزه را خواستاربود، روز جمعه توسط آمریکا وتو شد. این قطعنامه که پیش نویس آن توسط امارات ارائه شد و مورد حمایت بیش از ۱۰۰ کشور قرار گرفت و حمایت ۱۳ عضو از ۱۵ عضو شورای امنیت را جلب کرده بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha