۱۸ آذر ۱۴۰۲، ۲۲:۵۸
کد خبرنگار: 2750
کد خبر: 85317056
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

تبیین جایگاه امامزاده علی بن محمد باقر (ع) مشهد اردهال در کربلا

بغداد- ایرنا- همایش تبیین و شناخت جایگاه امامزاده علی بن محمد باقر (ع) مشهد اردهال عصر شنبه در سالن اجتماعات خاتم الانبیاء حرم مطهر امام حسین (ع) در کربلا برگزار شد.

به گزارش ایرنا، در آغاز این همایش نماینده ولی فقیه در عراق به نقش اهل بیت (ع) و خاندانشان در روشنگری ظلم و جور حاکمان اشاره کرد و گفت: سیاست‌های دشمنان در طول تاریخ و ظلم‌هایی که به اهل بیت وارد شد موجب شد تا بسیاری از امامزاده‌ها مجبور شوند به کشورهای دیگر مهاجرت کنند.

تبیین جایگاه امامزاده علی بن محمد باقر (ع) مشهد اردهال در کربلا

آیت الله سید مجتبی حسینی اظهار کرد: مهاجرت امامزادگان برکاتی برای مردم مناطق داشته که از جمله نشر خط اهل بیت و سیاست‌های اهل بیت است.

وی با بیان اینکه وجود صدها بارگاه مقدس برای امامزادگان در ایران و کشورهای مختلف از جمله عراق نشان می‌دهد که امامزادگان با مهاجرت تعالیم اهل بیت را در بین محبان اهل بیت نشر داده‌اند، افزود: امروز به خاطر همین تلاش‌های ارزشمند است که شاهد هستیم میلیون‌ها انسان به صورت خودجوش در آئین‌های این بزرگواران شرکت می‌کنند.

امام جمعه مشهد اردهال نیز در این همایش به نحوه شهادت علی بن محمد باقر (ع) اشاره کرد و گفت: خدا را شاکریم که توفیق داد تا در چنین مکان مقدسی در کنار بارگاه اباعبدالله الحسین (ع) به ترویج و تبلغ یکی از امامزادگان مظلوم، غریب و شهید بپردازیم.

تبیین جایگاه امامزاده علی بن محمد باقر (ع) مشهد اردهال در کربلا

حجت الاسلام والمسلمین مهدی سلیمانی اردهالی، با بیان اینکه نحوه شهادت علی بن محمد باقر (ع) کم نظیر و یا بی نظیر است، افزود: این امامزاده بزرگوار با دعوت مردم فین و کاشان به این منططقه آمدند و مثل جد بزرگوارشان به شهادت رسیدند.

وی با اشاره به اینکه نحوه شهادت این بزرگوار به جدشان امام حسین ( ع) خیلی شبیه است، گفت: شاید با کسرت امامزاده در کشورهای ایران و عراق کسی مشابه به امام حسین (ع) مثل ایشان نداشته باشیم.

به گفته وی ظالمان با لب تشه سر از بدن علی بن محمد باقر (ع) جدا کردند تا جایی که سر مبارک دیگر به بدن ملحق نشد.

امام جمعه مشهد اردهال، افزود: علی بن محمد باقر (ع) طی چند سال اقامت خود از نفوذ بالایی برخوردار شد و این موضوع باعث ترس حاکم اردهال شده بود و به همین جهت گروهی را به جهت قتل فرزند امام محمد باقر (ع) رهسپار کرد و سرانجام در یک جنگ نابرابر که ۳ روز طول کشید، همراه یارانش در منطقه ییلاقی اردهال به شهادت رسید.

تبیین جایگاه امامزاده علی بن محمد باقر (ع) مشهد اردهال در کربلا

همچنین حمیدرضا مقدم فر رئیس ستاد برگزاری کنگره بین المللی حضرت علی بن امام محمد باقر (ع) نیز در این همایش به داستان شهادت حضرت علی بن امام محمد باقر (ع) پرداخت و گفت: در اوایل قرن دوم هجری، امام محمد باقر (ع) پنجمین امام شیعیان به دعوت اهالی فین و کاشان، فرزندش علی را برای تبلیغ دین اسلام و ارشاد مردم به این منطقه فرستاد اما وی به‌ دستور حاکم وقت به شهادت رسید.

وی در ادامه به بخشی از مبارزات حضرت علی بن امام محمد باقر (ع) اشاره کرد و گفت: فرزندان امامان در طول حیاتشان در هر برهه ای که فرصتی پیدا می کردند علیه دستگاه خلافت هایی که عامل انحراف در جامعه اسلامی بودند قیام می کردند.

وی اضافه کرد: بسیاری از فرزندان امامان به دلیل محبت ایرانیان به اهل بیت (ع) و نیز فشارهای ظالمانه بنی امیه و بنی عباس به کشور ایران مهاجرت کردند و به مبارزه با حاکمان ظالم منطقه پرداخته و سرانجام در راه حق به شهادت رسیدند.

رئیس ستاد برگزاری کنگره بین المللی حضرت علی بن امام محمد باقر (ع) تصریح کرد: علی بن محمد باقر (ع) طی سه سال حضور در ایران همواره در جهاد بودند و همانند جدشان مظلومانه و با سربریده به همراه یاران باوفایشان به شهادت رسیدند.

تبیین جایگاه امامزاده علی بن محمد باقر (ع) مشهد اردهال در کربلا

در این همایش تعدادی از شاعران ایرانی و عراقی اشعاری را در وصف ائمه اطهار قرائت کردند.

به گزارش ایرنا، کنگره بین المللی حضرت علی بن امام محمد باقر( ع) اردیبهشت سال آینده در مشهد اردهال از توابع شهرستان کاشان برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha