امام جمعه کاشان:کثرت شیعه در منطقه به دلیل حضور علی ابن امام محمد باقر (ع) است

کاشان _ ایرنا _ امام جمعه کاشان گفت:کثرت شیعه در منطقه به دلیل حضور علی ابن امام محمد باقر (ع) و صبر نیاکان مردم کاشان در رکاب آن امامزاده است و ما عهد می بندیم که در مسیر ائمه باقی بمانیم.

به گزارش ایرنا،حجت الاسلام والمسلمین سید سعید حسینی پنجشنبه شب در مراسم سوگواری علی ابن امام محمد باقر (ع) در مشهد اردهال افزود: مقام معظم رهبری به این امام زاده علاقه خاص دارند و تشرّف حضرت اقا به این امام زاده و کیفیت راز و نیاز توسط اشخاصی که در زمان حضور معظم له در امامزاده حاضر بوده اند بیان شده است.

وی اظهار کرد:مقام معظم رهبری فرموده اند، همه امامزادگان برای من احترام دارند و حضرت علی ابن محمد ابن علی باقر (ع) که جای خود دارد.

امام جمعه کاشان در ارزش و جایگاه اردهال گفت:موسی بن خزرج، میزبان حضرت معصومه در قم بوده اند، ۱۷روز منزل موسی بن خزرج در اختیار حضرت معصومه(س) بود. امروزه این منزل که در محله میدان میر قم است به بیت النور تبدیل شده و بعد از رحلت حضرت معصومه(س) در باغ موسی بن خزرج دفن می شود.

حجت الاسلام حسینی افزود: امام رضا (ع)از موسی بن خزرج سوال می کنند، اردهال را می شناسی؟ موسی بن خزرج گفت، ۲ باغ و ملک در اردهال دارم. امام(ع) فرمودند اردهال خوب مکانی است « نعم الموضع الاردهال ».

وی در شرح مختصری از تاریخ دعوت مردم فین و کاشان و اجابت امام باقر(ع) گفت: حدود سال ۱۱۳ هجری قمری، مردم منطقه فین و محبین خاندان عصمت و ولایت تصمیم گرفتند نامه ای به امام باقر (ع) بنویسند و درخواست مبلّغ دینی کردند.

امام جمعه کاشان بیان کرد:عامر بن ناصر نامه مردم فین و کاشان را به مدینه و محضر امام باقر (ع)می برند و ایشان بعد از خواندن نامه فرمودند باید منتظر اشاره الهی باشم و تقدیر الهی را ببینم.

حجت الاسلام حسینی گفت:امام باقر(ع)، همان شب وجود پیامبر(ص) را در خواب می بیند و پیامبر(ص) به ایشان فرمودند، پاسخ مردم فین و کاشان را اجابت کن و از بین فرزندان خودت علی را به آن منطقه بفرست.،بعد از خواب، امام باقر (ع) تمام فرزندان خود را جمع کرد و به فرزندش علی فرمود، پیامبر (ص) دستور داده به منطقه کاشان بروی و یقین دارم دیگر تو را نخواهم دید ولی این ماموریت را پیامبر (ص) به شما سپرده است.

وی افزود:در تاریخ آمده ، ۶ هزار نفر از فرزند امام (ع)استقبال کردند که این موجب ترس حکومت وقت شد، در مسجد جامع اقامه نماز جمعه داشتند، با دعوت دیگر مناطق، حضرت سلطان علی برای بیان معارف دین حاضر می شدند.،سال ۱۱۴ قمری امام باقر (ع) توسط هشام به شهادت رسید و امام صادق (ع) ماموریت برادر را تمدید کردند.

وی اظهار کرد: با گرایش و بیعت مردم با سلطان علی، حکومت وقت، احساس خطر کرد و حاکم این منطقه بنام حارث، در نامه ای به امیر خودش در قم یا قزوین نوشت، اگر مردم، بخواهند حکومتی تشکیل بدهند ما نمی توانیم با آنها مقابله کنیم، یکی از اهالی شام که معروف به قاتل امامزادگان بود با ۶۰ هزار نیرو برای شهادت سلطان علی به منطقه آمد.

امام جمعه کاشان در رابطه با اثرحضور سه ساله سفیر امام باقر (ع)در این منطقه با استفاده از یک سند تاریخی از ابن تیمیه که به شدت با شیعه مخالف است بیان کرد: ابن تیمیه در بحث اصول فقه خودش در بحث حجّیت اجماع می گوید، آیا اجماع و نظر جمع حجت هست یا نه؟ می گوید اجماع مردم مدینه تا قرن ششم حجت است و از آن تار یخ به بعد تحولی در مردم مدینه رخ داده است.

حجت الاسلام حسینی بیان کرد: ابن تیمیه می گوید، مردم رافضی یا شیعان کاشان به مدینه آمدند،کاشانی ها متمکن و پولدار بودند، به مدینه امدند و با مردم مدینه انس گرفتند و مردم مدینه که فقه مالکی داشتند به تدریج تغیر کردند و اکثریت شیعه شدند. وی اظهار کرد: همه ما اینجا آمده ایم تا به حضرت سلطان علی بگوییم برای آن هدف و مرامی که شما در منطقه آمدی تا شیعه را از نظر کمّی و کیفی پرورش بدهی، امشب در این جا هستیم تا با شما عهد ببندیم.

امام جمعه کاشان با بیان روایتی در رابطه با انتظار ائمه از ما گفت: مردی به امام حسین (ع) گفت،ای فرزند رسول خدا من از شیعیان شمایم، امام فرمود،از خدا بترس! چیزی را ادّعا نکن که خدا به تو بگوید دروغ گفتی و ادّعای گزافی کردی، شیعیان ما کسانی اند که دلهایشان از هر نوع غلّ و غشّ و دغلکاری پاک باشد، ولی تو بگو من از دوستان و علاقه مندان شمایم.

حجت الاسلام حسینی افزود: امشب با حضرت سلطان علی عهد ببندیم که قلب ما با برادران دینی خودمان صاف باشد، بازار ما خالی از دغل باشد.

وی در همین رابطه به داستانی از کتاب کیمیای محبت از آیت الله ری شهری اشاره کرد و افزود: مردی سال ها در آرزوی دیدن امام زمان(عج) بود و از اینکه توفیق پیدا نمی کرد امام را ببیند، رنج می برد، مدّت ها ریاضت کشید. و شب ها بیدار می ماند و دعا و راز و نیاز می کرد.

وی اظهار کرد: معروف است، هرکس بدون وقفه، چهل شبِ چهارشنبه به مسجد سهله (کوفه) برود و نماز مغرب و عشاء خود را آنجا بخواند، سعادت تشرّف به محضر امام زمان(عج) را خواهد یافت، این مرد عابد مدّت ها این کار را هم کرد، ولی باز هم اثری ندید ولی به خاطر این عبادتها و شب زنده داری ها و… صفا و نورانیت خاصّی پیدا کرده بود تا اینکه روزی، به او الهام شد:،«الان حضرت بقیة الله(عج)، در بازار آهنگران، در مغازه پیرمردی قفل ساز نشسته است. اگر می خواهی او را ببینی، به آنجا برو!» او حرکت کرد، و وقتی به آن مغازه رسید، دید حضرت مهدی(عج) آن جا نشسته و با آن پیرمرد گرم گفت و گو هستند.

امام جمعه کاشان بیان کرد:به امام(عج) سلام دادم، حضرت جواب سلامم را داد و به من اشاره کرد که اکنون ساکت باش و تماشا کن! در این حال دیدم پیرزنی که ناتوان بود، عصا به دست و با قد خمیده وارد مغازه شد، و قفلی را نشان داد و گفت آیا ممکن است برای رضای خدا، این قفل را سه ریال از من بخرید؟ من به این سه ریال پول احتیاج دارم. پیرمرد قفل ساز، قفل را نگاه کرد و دید قفل، بی عیب و سالم است. گفت مادر، چرا مال مسلمانی را ارزان بخرم و حق کسی را ضایع کنم؟ این قفل تو اکنون هشت ریال ارزش دارد. من اگر بخواهم سود کنم، به هفت ریال می خرم. زیرا در این معامله، بیش از یک ریال سود بردن، بی انصافی است. اگر می خواهی بفروشی، من هفت ریال می خرم، و باز تکرار می کنم که قیمت واقعی آن هشت ریال است، من چون کاسب هستم و باید نفع ببرم، یک ریال ارزان تر خریداری می کنم.
حجت الاسلام حسینی گفت:پیرزن ابتدا باور نکرد و گفت هیچکس این قفل را سه ریال از من نخرید،. تو اکنون میخواهی هفت ریال از من بخری،به هرحال پیرمرد قفل ساز، هفت ریال به آن زن داد و قفل را خرید. وقتی پیرزن رفت، امام زمان(عج) خطاب به من فرمودند مشاهده کردی؟! این گونه باشید تا من به سراغ شما بیایم، ریاضت و سیر و سلوک لازم نیست، مسلمانی را در عمل نشان دهید تا من شما را یاری کنم، از بین همه افراد این شهر، من این پیرمرد را انتخاب کردم. اولین درخواست علی ابن امام محمد باقر(ع) و جدّ بزرگوارشان امام حسین (ع) از ما این است که اهل فریب نباشیم.

وی افزود: امام صادق (ع) فرمود، شیعیان ما را در سه چیز آزمایش کنید، در اوقات نماز که تا چه اندازه مراقبت آن ها را دارند، در اسرار مذهبی که چگونه آنها را از دشمنان ما حفظ می کنند و در حایت از نیازمندان،در اصول کافی باب کتمان سرّ داریم. بعضی از افراد که به نمادهای اهل سنت بی احترامی می کنند به تعبیر امام صادق (ع) هزینه این افراد از ناصبی ها برای ائمه بیشتر است.

وی اظهار کرد: انگلستان، شیعه لندنی را ترویج می کند، بالون هایی در آسمان کشور انگلستان وجود دارد که لعن نمادهای اهل سنت است، این توطئه دشمن است. به نمادهای اهل سنت بی احترامی نکنیم چراکه موجب تنفر می شود.

حضرت سلطان علی بن امام محمدباقر (ع) برادر حضرت امام صادق (ع) در سال ۱۱۳ هجری قمری به دعوت اهالی «فین» کاشان از طرف پدر بزرگوارش برای ترویج دین اسلام به ‌ایران ماموریت یافت که پس از سه ‌سال تلاش و مجاهدت، سرانجام در جنگی نابرابر به همراه جمعی از یارانش در ۲۷ جمادی الثانی سال ۱۱۶ هجری قمری مصادف با مهر ماه حدود ۵۵ سال پس از واقعه کربلا در اردهال کاشان شهید شد.
به همین مناسبت هر سال در دومین جمعه مهر ماه در آیین سنتی مذهبی قالیشویان، هزاران نفر از چوب به دستان فینی «قالی مقدس» را به عنوان نمادی از پیکر مثله شده فرزند امام پنجم (ع) از خادمان امامزاده سلطان علی بن امام محمد باقر (ع) تحویل گرفته و بر دوش خود «حسین حسین گویان» به طرف چشمه آبی می‌برند.

عزاداران (چوب به دستان فینی) با پاشیدن آب و شستن قالی به صورت نمادین آن را در پناه چوب ها روی دسته گرفته و با ندای «یاحسین یاحسین» به سمت مرقد باز می‌گردانند و قالی مقدس را دوباره تحویل آستان مقدس می‌دهند.

به همین علت قالیشویان که یکی از کهن‌ترین آیین های سنتی مذهبی ایران است، همه ساله در دومین جمعه مهر ماه برای بزرگداشت شهادت حضرت سلطان علی بن امام محمد باقر (ع) درخطه گلگون اردهال برگزار می‌شود.

مشهد اردهال در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی کاشان واقع است.

منطقه عالم‌پرور کاشان با ۳۶۴ هزار نفر جمعیت در فاصله نزدیک به ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان، تنها شهرستان غیر مرکز استان دارای نماینده ولی فقیه در کشور محسوب می‌شود و از بدو انقلاب تاکنون مورد توجه ویژه امام راحل و رهبر معظم انقلاب بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha