۱۹ آذر ۱۴۰۲، ۱۶:۵۵
کد خبرنگار: 2205
کد خبر: 85317486
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

حرکت ۱۳ واحد صنعتی خراسان جنوبی به سمت تولید دانش بنیان

بیرجند - ایرنا - مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: تاکنون ۱۳ واحد صنعتی در خراسان جنوبی به سمت تولید محصولات دانش بنیان حرکت کردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا احمد آریافر روز یکشنبه در نشست خبری اظهار کرد: نمونه بارز این واحدهای صنعتی کویرتایر است که اقدامات دانش بنیان این کارخانه شایسته تقدیر است.

وی از رشد ۳۰ درصدی سرمایه گذاری در بخش صنعت و معدن استان در هشت ماه ابتدای امسال خبر داد و گفت: در این مدت صدور جواز تاسیس صنعتی هم رشد ۱۹ درصدی داشته است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با بیان اینکه در سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی ۱۲۷ هزار و ۸۱۲ اشتغال ایجاد شده که بیش از ۷۳ درصد اشتغال استان توسط این سازمان ایجاد شده است، بیان کرد: در سال جاری هم اشتغالزایی در این اداره‌کل ۱۳ درصد افزایش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: در هشت ماه ابتدای امسال واحدهای صنعتی احیا شده در استان پنج درصد رشد داشته است.

آریافر با اشاره به وجود ۷۰۸ معدن در خراسان جنوبی، گفت: از این تعداد ۵۲۲ معدن فعال و ۲۳۲ معدن غیرفعال است و از ابتدای امسال هم ۲۴ واحد معدنی در استان احیا شده است.

وی عنوان کرد: در هشت ماه ابتدای امسال اشتغال و سرمایه‌گذاری در حوزه اصناف استان رشد ۶۳ درصدی داشته است و در حال حاضر در استان ۴۰ هزار واحد صنفی وجود دارد.

آریافر از افزایش ۸۱ درصد صادرات کالاهای تولیدی خراسان جنوبی و افزایش ۱۶ درصدی واردات کالا به استان خبرداد و گفت: در هشت ماه ابتدای امسال ۴۲ میلیون دلار کل صادرات خروجی از مرزهای استان بوده که از نظر ارزش ۳۲ درصد و از نظر وزن ۴۴ درصد رشد دارد.

وی با اشاره به انجام ۱۲ هزار و ۱۸۱ مورد بازرسی انجام شده از واحدهای صنفی استان و تشکیل ۶۲۲ فقره پرونده، بیان کرد: تشکل تعداد پرونده‌های در این حوزه ۴۳ درصد کاهش دارد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی افزود: هزار و ۵۸۳ مورد تماس به سامانه ۱۲۴ اداره‌کل گرفته شده که منجر به تشکیل ۱۲۰مورد پرونده شده است.

آریافر خاطرنشان کرد: از ابتدای امسال تولید سیمان ۱۷ درصد، کاشی و سرامیک ۱۵ درصد، لاستیک ۱۸ درصد، مواد شوینده ۱۷ درصد و منسوجات ۲۵ درصد در استان رشد داشته است.

وی با اشاره به اینکه خرده فروشی در مرز یزدان زیرکوه امسال عملیاتی شده است، بیان کرد: اما هنور این موضوع رونق چشمگیری نداشته که تلاش ما این است که به این موضوع رونق دهیم.

آریافر با بیان اینکه حقوق دولتی معادن خراسان جنوبی در سال جاری ۸۸۰ میلیارد ریال که پنج درصد این رقم وارد استان می‌شود، خاطرنشان کرد: در سال جاری معادن بیش از ۶۰۰ میلیارد در راستای مسئولیت اجتماعی تعهد داشتند که تاکنون بخش عظیمی محقق شده است.

حرکت ۱۳ واحد صنعتی خراسان جنوبی به سمت تولید دانش بنیان

وی ادامه داد: تلاش ما این است مسئولی اجتماعی معادن را در سال جاری ساماندهی کنیم تا براساس نیاز شهرستان‌ها هزینه شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با ذکر این نکته که بیش از ۴۰ درصد گردش اقتصادی کشور در وزارتخانه صمت صورت می‌گیرد، افزود: همچنین جامعه هدف در این سازمان مردم، تولیدکننده و مصرف‌کننده هستند، بنابر کارکرد این مجموعه از اهمیت بالایی برخوردار است.

آریافر با اشاره به اینکه ما با سرمایه گذاری و تکمیل زنجیره ارزش افزوده معادن به دنبال توسعه اقتصادی استان هستیم، خاطرنشان کرد: در این زمینه هماهنگی‌ها و رایزنی‌هایی با همکاری استانداری در حال انجام است.

وی افزود: تمام تلاش ما این است که با ایجاد صنایع جوار معدنی، مواد معدنی به صورت خام از استان خارج نشود، تامین نیروی واحدهای صنعتی هم باید با اولویت نیروهای بومی باشد.

وی عنوان کرد: در زمینه صنایع هم به دنبال ایجاد واحدهایی هستیم که مواد اولیه آن در داخل استان موجود باشد چرا که کاهش هزینه حمل و نقل نقش موثری در توجیح اقتصادی طرح‌ها دارد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی عنوان کرد: در حوزه تجارت و بازرگانی هم با تسهیل شرایط به دنبال توسعه صادرات هستیم و با رایزنی کشور افغانستان و معرفی ظرفیت‌های استان نهایت استفاده را از مرز ماهیرود خواهیم داشت.

آریافر افزود: البته به دنبال تجارت متوازن با کشور افغانستان هستیم تا تراز تجاری با این کشور بهبود یابد، البته اقدامات دولت سیزدهم به نتیجه رسیده و خرده فروشی در مرز یزدان و ماهیرود فعال شده‌است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha