گلوبال‌تایمز: حمایت آمریکا به تحرکات فیلیپین دامن می‌زند

تهران- ایرنا- روزنامه گلوبال‌تایمز در خصوص تنش‌های اخیر چین و فیلیپین در دریای جنوبی چین نوشت که حمایت آمریکا به تحرکات مانیل در این منطقه دامن می‌زند.

به گزارش ایرنا، گارد ساحلی چین دیروز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: دو ناو فیلیپینی به هشدارهای مکرر آن‌ها توجهی نکرده و به طور غیرقانونی و بدون اجازه دولت چین، وارد آب‌های مجاور صخره مرجانی توماس شوال دوم در جزیره نانشا شدند.

طبق اعلام پکن، ناو UM۱ به شکلی غیرحرفه‌ای و خطرناک، ناگهان دور زد و به طور عمدی با ناو ۲۱۵۵۶ گارد ساحلی چین برخورد کرد.

چین می‌گوید مسوولیت این سانحه به طور کامل بر عهده فیلیپین است. گان یو سخنگوی گارد ساحلی چین از فیلیپین خواسته است تا اقدامات تحریک آمیز خود را متوقف کند و افزود: چین به «فعالیت‌های قانونی» خود در دریای جنوبی چین ادامه می‌دهد.

چن شیانگمیائو، مدیر مرکز تحقیقات جهانی نیروی دریایی در موسسه ملی مطالعات دریای جنوبی چین، روز یکشنبه به گلوبال تایمز گفت که دلایل اصلی درگیری‌های متوالی اخیر بین چین و فیلیپین بر سر جزایر و صخره‌های مرجانی در دریای جنوبی چین، عملیات غیر حرفه‌ای فیلیپین و نقض یکجانبه تفاهم ضمنی توسط مانیل است که قبلا بین دو کشور به دست آمده بود.

چن در خصوص سابقه و علت این درگیری‌ها ابراز داشت: فیلیپین به علت اعتراض‌های چین، موافقت کرده بود کشتی جنگی خود را که در سال ۱۹۹۹ به طور غیرقانونی در صخره مرجانی توماس شوال دوم مستقر کرده بود (که بعدها زمین‌گیر شد) از آنجا دور کند. همچنین پیشتر فیلیپین در هنگام ارسال کالا یا مواد به این کشتی جنگی به چین اطلاع می‌داد درحالیکه ارسال مصالح ساختمانی به آن نیز ممنوع است.

این کارشناس ادامه داد: با این حال از امسال (سال جاری میلادی)، فیلیپین دیگر به طرف چینی اطلاع نمی‌دهد و در تلاشی آشکار برای تعمیر کشتی جنگی رو به زوال خود و ساختن برخی از تاسیسات دائمی مانند ژنراتور، محل زندگی و حتی استحکامات نظامی، شروع به ارسال مصالح ساختمانی کرد.

ناظران در خصوص نقش واشنگتن در این میان گفتند: تحرکات فیلیپین در ماه اوت (مرداد/ شهریور) آغاز شد و تجاوز اخیر کشتی جنگی ایالات متحده به نزدیک صخره مرجانی توماس شوال دوم جسارت مانیل را بیشتر کرده است.

طبق اعلام تیان جونلی سخنگوی فرماندهی تئاتر جنوبی ارتش خلق چین، کشتی جنگی یواس‌اس گابریل گیفوردز در ۴ دسامبر (۱۳ آذر) به طور غیرقانونی و بدون مجوز دولت چین به آب های مجاور توماس شوال دوم نفوذ کرد. فرماندهی تئاتر جنوبی در ارتش آزادیبخش خلق چین نیروهای دریایی را سازماندهی کرد و از طریق آماده‌باش کامل کشتی آمریکایی را ردیابی و نظارت کرد.

چن شیانگمیائو گفت که ایالات متحده تحرکات فیلیپین از جمله اعزام هواپیماهای جاسوسی و انجام فعالیت‌های آموزشی در نزدیکی منطقه را افزایش می‌دهد که عامل دیگری در پشت تنش‌های اخیر است.


به گفته تحلیلگران، در حالیکه فیلیپین و رسانه‌های غربی اقدامات تهاجمی چین را منعکس می‌کنند، استقرار آب‌پاش‌های گزارش‌شده نشان‌دهنده خویشتن‌داری چین در برخورد با اقدامات تحریک‌آمیز فیلیپین و جلوگیری از تشدید تنش بالقوه است.

یک کارشناس نظامی چین که خواست نامش فاش نشود، روز یکشنبه به گلوبال تایمز گفت: آب‌پاش‌ها یک ابزار دفاعی و نه تهاجمی هستند، زیرا برای هشدار دادن و توقف اقدامات تحریک آمیز به کار می‌روند.

این کارشناس گفت که چین مزیت‌های مشخصی به لحاظ نیروهای دریایی با فیلیپین دارد پس اگر یک جنگ به صورت واقعی به علت رفتار کنترل نشده، به راه بیافتد، این فیلیپین است که متضرر خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha