۲۰ آذر ۱۴۰۲، ۱۸:۰۳
کد خبر: 85319246
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

ایرلند: تداوم بمباران غزه قابل قبول نیست/تاکید بر آتش‌بس فوری

لندن – ایرنا – وزیر امور خارجه ایرلند ضمن حمایت از موضع دبیرکل سازمان ملل متحد درباره برقراری آتش‌بس فوری در غزه، تصریح کرد که تداوم حملات رژیم صهیونیستی در این باریکه قابل قبول نیست.

به گزارش ایرنا، مایکل مارتین روز دوشنبه در حاشیه نشست وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا به خبرنگاران در بروکسل گفت: اوضاع بشردوستانه در غزه وخیم است و ما شاهد وقوع یک فاجعه انسانی، در ابعادی هستیم که تاکنون رخ نداده است.

او با تکرار موضع حمایتی دوبلین از آتش‌بس فوری در غزه افزود: تداوم بمباران غزه قابل قبول نیست. اگر شما گزارش‌ها درباره اندازه و تناوب بمب‌هایی که در غزه ریخته می‌شود، نابودی ساختمان‌های مسکونی و شمار تلفات در غزه را مطالعه کنید، درک خواهید کرد که این وضعیت بلحاظ بشردوستانه غیر قابل قبول است و به همین خاطر ما خواهان آتش‌بس هستیم.

دولت ایرلند برخلاف موضع رسمی اتحادیه اروپا درباره توقف موقت درگیری‌ها در غزه، خواستار آتش‌بس‌ دائمی در این منطقه است. رئیس جمهوری ایرلند به تازگی واکنش تندی را به جنایات وحشیانه صهیونیست‌ها در غزه نشان داده و خواستار تحقیقات مستقل بین‌المللی درباره جنایات جنگی در این منطقه شده است.

مایکل دی هیگینز در بیانیه‌ای به نهادهای بین‌المللی از جمله اتحادیه اروپا و اعضای جامعه بین‌الملل که در قبال جنایات جنگی در غزه سکوت کرده و به گفته او پیام‌هایشان ساختاری مبهم دارد، هشدار داد که آنها وظیفه دارند از قوانین بین‌المللی دفاع کنند. وی تصریح کرد: «مجازات دسته جمعی چیزی نیست که بتوانیم بپذیریم و ادعا کنیم که طرفدار حقوق بین الملل هستیم.»

این درحالیست که رژیم صهیونیستی با حمایت همه‌جانبه کشورهای غربی، کشتار گسترده‌ای را در نوار غزه و کرانه باختری علیه مردم بی‌دفاع و مظلوم فلسطین به راه‌انداخته است. بر اساس آمارها، تاکنون افزون بر ۱۸ هزار فلسطینی طی دو ماه گذشته به شهادت رسیده و بیش از ۴۹ هزار نفر مجروح شده‌اند.

جمعه هفته پیش، قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که آتش‌بس بشردوستانه فوری در غزه را خواستار بود، توسط آمریکا وتو شد. این قطعنامه که پیش‌نویس آن توسط امارات متحده عربی ارائه شده بود و مورد حمایت بیش از ۱۰۰ کشور قرار گرفت، حمایت ۱۳ عضو از ۱۵ عضو شورای امنیت را جلب کرده بود.

این نشست اضطراری شورای امنیت در پی فعال‌کردن ماده ۹۹ منشور ملل از سوی آنتونیو گوترش تشکیل شده بود. آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد باتوجه به گستردگی تلفات انسانی در غزه در پی جنگ اسرائیل، نامه‌ای را با استناد به ماده ۹۹ منشور سازمان ملل به رئیس شورای امنیت ارسال کرده بود. این اولین باری بود که گوترش از زمانی که در سال ۲۰۱۷ به سمت دبیرکلی سازمان ملل رسید، این کار را انجام داد.

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ساعاتی پیش در گفت‌وگو با خبرنگاران از اقدام ایالات متحده آمریکا برای وتوی قطعنامه پیشنهادی شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره آتش‌بس غزه ابراز تاسف کرد و هشدار داد که دورنمای صلح در این باریکه تاریک است.

وی افزود: ما در اتحادیه اروپا باید درباره نوعی درخواست برای سلسله وقفه‌های بشردوستانه توافق کنیم تا اوضاع انسانی در غزه کمتر وحشتناک به‌نظر برسد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha