بهینه‌سازی مصرف آب در صنعت فارس؛ بایدها و نبایدها

شیراز - ایرنا - تأمین آب برای ادامه فعالیت‌های صنعتی یکی مهمترین دغدغه‌های صنعتگران است؛ این در حالیست که مصرف بی‌رویه و غیرمنطقی آب در صنعت این روزها به یکی از چالش‌های متولیان امور آب تبدیل شده است.

به گزارش ایرنا، برای حل این معضل اخیراً نشست هم‌اندیشی با حضور مسئولان شرکت آب منطقه‌ای فارس و سازمان صنعت، معدن، تجارت استان برگزار شد که حاضرین در این نشست به بیان پیشنهادات و راهکارهای خود برای بهینه‌سازی مصرف آب و بهره‌گیری هر چه بهتر از این مایه حیات در صنعت پرداختند.

طرح احیا، تعادل‌بخشی و پروژه اطلاع‌رسانی، آموزش و فرهنگسازی و همچنین نهادینه‌کردن فرهنگ بهینه مصرف آب در بخش‌های شُرب و بهداشت، صنعت و خدمات و کشاورزی از موضوعات مطرح شده در این نشست بود.

ضرورت تصفیه پساب خروجی از صنایع

محمد مهدی شریفی مجری طرح اطلاع‌رسانی، آموزش و فرهنگ‌سازی آب منطقه‌ای فارس در این درباره گفت: هدف نهایی فرهنگ‌سازی اصلاح الگوی مصرف آب توسط بهره‌برداران است.

وی از مدیران سازمان صنعت، معدن و تجارت درخواست کرد که با همکاری و همیاری در اطلاع‌رسانی، مواردی همچون استفاده از پساب تصفیه شده شهرها به جای استفاده از آب استحصالی از منابع آب زیرزمینی و سطحی، بازچرخانی آب در صنایع، تصفیه پساب خروجی از صنایع را در اولویت قرار دهند.

شریفی با تأکید بر نقش مؤثر صاحبان صنایع جهت فرهنگسازی و مصرف بهینه منابع آب افزود: بهینه‌سازی مصرف آب در صنایع یکی از اولویت‌هایی است که باید دنبال و بایستی از همه ظرفیت‌های قانونی در این عرصه بهره‌گیری شود.

مجری طرح اطلاع‌رسانی، آموزش و فرهنگ‌سازی آب منطقه‌ای فارس اضافه کرد: بازگردانی یا اصلاح آب یکی از راهکارهای استفاده مجدد از آب‌های مصرف شده در صنعت است و تلاش می‌شود تا کیفیت پساب‌ها به حد مطلوبی برسد، به عبارت دیگر در فرآیند بازگردانی آب هدف اصلی جداسازی مواد معلق و آلاینده‌های موجود در آن است تا بتوان از این آب در کشاورزی و صنعت مجدد استفاده کرد.

تأمین آب پایدار برای بهره‌برداران

یکی از مهمترین رویکردها که در این نشست تأکید بسیاری به آن شد تأمین آب پایدار برای بهره‌برداران بود.

در فرآیند بازگردانی آب هدف اصلی جداسازی مواد معلق و آلاینده‌های موجود در آن است تا بتوان از این آب در کشاورزی و صنعت مجدد استفاده کردعلی اکبر بازیار مدیر حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای فارس در این خصوص گفت: تأمین آب پایدار برای بهره‌برداران مصارف صنعتی و حفاظت و صیانت از منابع آب از جمله این وظایف است.

وی ادامه داد: با اطلاع‌رسانی و فرهنگسازی در عرصه‌های مختلف می‌توان به توسعه صنایع کمک کرد چرا که تخصیص جدید آب به صنایع و توسعه آن از محل پرکردن چاه‌ها و جلوگیری از اضافه برداشت از چاه‌ها امکانپذیر است.

بازیار به موضوع امکان خرید آب چاه‌های کشاورزی توسط صنایع اشاره کرد و گفت: یکی از بزرگترین معضلاتی که از گذشته تا امروز انسان با آن مواجه بوده است، مصرف بی‌رویه منابع آبی در بخش‌های صنعتی، کشاورزی و شهری است که خطر جدی برای سفره‌های آب زیرزمینی به شمار می‌رود.

وی افزود: این موضوع به سادگی برای صنایع تأمین آب می‌کند و به توسعه صنایع نیز کمک می‌شود؛ جانمایی صنایع باید با توجه به حجم و کیفیت آب مورد نیاز و شرایط آبی منطقه در نظر گرفته شود.

ورود آلاینده‌های شیمیایی به آبهای شیرین تهدیدی برای سلامت طبیعت

برخی صاحب‌نظران هم در این جلسه ورود آلاینده‌های شیمیایی به آبهای شیرین تهدیدی برای سلامت طبیعت دانستند و به بیان راهکارهایی برای جلوگیری از مصرف بیش از اندازه آب‌های شیرین و آلوده‌شدن آنها در زندگی صنعتی و شهری پرداختند.

محمدرضا احمدی نماینده مجری طرح تعادل‌بخشی شرکت آب منطقه‌ای هم با بیان اینکه افزون بر مصرف بی‌رویه آب‌های شیرین، ورود آلاینده‌های شیمیایی و میکروارگانیسم‌های متعدد به آنها سلامت طبیعت و محیط‌زیست را به خطر انداخته است، استفاده از ظرفیت شهرستان‌های دارای صنایع بیشتر و تشکیل جلسات جهت فرهنگسازی مصرف بهینه آب را راهگشای بسیاری از مشکلات دانست و گفت: این موضوع می‌تواند گام بزرگی در مسیر فرهنگسازی مصرف بهینه آب باشد.

راهکارهای متعددی برای جلوگیری از مصرف بیش از اندازه آب‌های شیرین و آلوده‌شدن آنها در زندگی صنعتی و شهری ارائه شده که تصفیه آب خاکستری و فاضلاب‌های شهری و صنعتی و استفاده مجدد آنها از جمله این راهکارها محسوب می‌شوداین مقام مسئول همچنین به نقش پیام‌رسانی شرکت‌ها و سازمان‌هایی مانند صنایع کوچک، شهرک‌های صنعتی، سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده، صنایع‌دستی، اصناف مختلف و ستاد رفع موانع تولید به منظور رسیدن به اهداف پروژه مصرف بهینه آب در صنایع اشاره کرد و افزود: همه باید در این عرصه احساس مسوولیت کنند، بهینه‌سازی مصرف آب از عهده یک یا ۲دستگاه و صنعت بر نمی‌آید و این موضوع یک تکلیف و رسالت همگانی است.

وی اضافه کرد: راهکارهای متعددی برای جلوگیری از مصرف بیش از اندازه آب‌های شیرین و آلوده‌شدن آنها در زندگی صنعتی و شهری ارائه شده که تصفیه آب خاکستری و فاضلاب‌های شهری و صنعتی و استفاده مجدد آنها از جمله این راهکارها محسوب می‌شود.

حمیدرضا حیدری رییس گروه احیا و تعادل بخشی شرکت آب منطقه‌ای فارس نیز نگرانی‌هایی که در خصوص منابع آب وجود دارد را بیان کرد و گفت: ما در این عرصه با چالش‌هایی مواجه هستیم و نیاز به فرهنگ‌سازی مصرف بهینه آب داریم؛ طرح‌های صنعتی و دیگر پروژه‌ها چنانچه با فرهنگ‌سازی و همراهی مردم باشد موفقیت‌آمیز خواهند بود.

کاهش مصرف نهایی با بازچرخانی آب

متولیان اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت نیز تأمین آب پایدار را به عنوان مهمترین دغدغه‌ این مجموعه قلمداد کردند و با ضروری دانستن تأمین آب برای صنایع پیشنهادات خود را برای کاهش مصرف آب در صنعت ارائه دادند.

محمد رحیمی رئیس طرح‌ها و سرمایه‌گذاری سازمان صنعت، معدن، تجارت فارس نیز با اشاره به اینکه دغدغه ما هم تأمین آب پایدار است افزود: تأمین آب پایدار رگ حیاتی برای صنایع است، صنعتگران آب را به عنوان یکی از اصلی‌ترین مواد اولیه می شناسند و محل تأمین آب صنایع باید روشن شود تا بتوانیم بهتر روی موضوع فرهنگ‌سازی و صرفه‌جویی مصرف آب فعالیت کنیم.

تأمین آب پایدار رگ حیاتی برای صنایع است، صنعتگران آب را به عنوان یکی از اصلی‌ترین مواد اولیه می شناسند و محل تأمین آب صنایع باید روشن شودرئیس طرح‌ها و سرمایه‌گذاری سازمان صنعت، معدن، تجارت فارس به موضوع بازچرخانی آب در واحدهای صنعتی اشاره کرد و گفت: بازچرخانی مصرف نهایی را کاهش می‌دهد اما گاه هزینه اولیه برای این کار در توان عمده صنایع نیست و برای این موضوع باید فکری کرد که برای صنایع هم مزیت داشته باشد.

رحیمی با بیان اینکه ابتدا باید به سراغ صنایع پُرآب بر برویم افزود: باید از روش‌های مختلفی استفاده کنیم و در کنار اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی یک مشوق هم در نظر گرفته شود که مود استقبال قرار گیرد؛ خرید چاه‌های کشاورزی هزینه‌های هنگفتی برای صنایع ایجاد می‌کند که خصوصا در زمان تأسیس توجیه پذیر نیست.

رئیس طرح‌ها و سرمایه‌گذاری سازمان صنعت، معدن، تجارت فارس ادامه داد: در برخی صنایع آب در کالای تولیدی وارد می‌شود که تقریبا چندان کاهشی در میزان مصرف آب نمی‌توان داد ولی آبی که در فرآیند تولید مصرف می‌شود با روش‌های مختلف می‌توان کاهش داد.

وی بیان کرد: یکی از راه‌های کاهش عمده مصرف آب در صنایع، تبدیل خنک‌کننده آبی به خنک کننده هوا و روغن است این طرح در تعدادی از صنایع اجرا شده و یا در حال اقدام است.

راهکارهایی برای بهینه‌سازی مصرف آب در صنعت

حمدالله پیشرو کارشناس واحد طرح‌ها و سرمایه‌گذاری هم راهکارهایی برای بهینه‌سازی مصرف آب در صنعت ارائه داد و گفت: برای موفقیت در اطلاع‌رسانی لازم است که در کنار کارهای کلی، فعالیت‌ها به صورت جزیی و تخصصی هم مورد بررسی قرار گیرد، تا بتوان موضوع را به صورت پروژه محور پیش برد و پایش کرد.

وی افزود: برای کاهش مصرف هرگونه کالا و خدمات در کنار آموزش و اطلاع رسانی، جنبه‌های اقتصادی موضوع هم اهمیت دارد که باید به آن پرداخت.

در این نشست شرکت مشاور به تشریح سیمای آب استان، چالش‌های موجود در منابع آبی و خساراتی که به آب‌خوانها و بهره‌برداران وارد شده پرداخت و در نهایت دستاوردهایی که پروژه فرهنگ‌سازی می‌تواند داشته باشد را تبیین کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha