۲۱ آذر ۱۴۰۲، ۱۶:۳۸
کد خبرنگار: 844
کد خبر: 85320308
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تاریخچه، جایگاه و مسئولیت‌های مهم حرکت دانشجویی از منظر امام خامنه‌ای

۲۱ آذر ۱۴۰۲، ۱۶:۳۸
کد خبر: 85320308
عزت الله ولی‌پورکانی
تاریخچه، جایگاه و مسئولیت‌های مهم حرکت دانشجویی از منظر امام خامنه‌ای

تهران-ایرنا- مسأله‌ تأثیر حرکت و نقش‌آفرینی دانشجویان در تقویت جنبش ضداستکباری و آرمان خواهی در جامعه و روند انقلاب نکته بسیار مهمی است که نباید آن را نادیده گرفت.این فعالیت‌ها و مبارزات از دوران پیش از انقلاب آغاز شده و لزوم برنامه ریزی برای تداوم آن در پیشبرد حرکت انقلابی ملت ایران در بیانات سال‌های اخیر رهبر معظم انقلاب به کرّات مورد تاکید قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا، عزت الله ولی پورکانی پژوهشگر مسائل سیاسی و راهبردی در یادداشتی به مناسبت روز دانشجو، به بازخوانی ابعاد مدنظر معظم‌له و برشماری مهمترین توصیه های ایشان، خطاب به دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی در ادوار گذشته پرداخته است که از نظر می گذرانیم.

ریشه و خاستگاه تاریخی جنبش دانشجویی در ایران
ضداستکبار، ضداستبداد و عدالتخواه
در منظومه بیانات امام خامنه ای روحی فداه جنبش دانشجویی در کشور ما در تاریخ ثبت شده و شناخته شده‌ خود، همیشه ضداستکبار، ضدسلطه، ضداستبداد، ضداختناق و به شدت عدالتخواه ارزیابی شده است و ایشان همواره این ویژگی ها را از ممیزات جنبش دانشجویی کشور ایران از گذشته تا امروز معرفی کرده اند.

در این راستا معظم له در تاریخ ۱۳۸۷/۹/۲۴ به صراحت فرموده اند: اگر کسی مدعی جنبش دانشجویی باشد، اما این ممیزات را نداشته باشد، صادق نیست...
جنبش دانشجویی خصلت و خاصیتش در کشور ما لااقل اینجور است که ضداستکباری، ضدسلطه، ضددیکتاتوری و طرفدار عدالت است. شروع این حرکت یا مقطع شناخته شده‌ این حرکت، همین ۱۶ آذر است.

مقام معظم رهبری در تبیین مختصات قیام ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ که در آن سه دانشجو به خاک و خون غلتیدند، با اشاره به حوادث چهار ماهه بعد از ۲۸ مرداد به اختناق، سرکوب شدید همه نیروهای انقلابی و سکوت محسوس عرصه اجتماعی در آن ایام اشاره کرده و می گویند: ناگهان به وسیله‌ دانشجویان در دانشگاه تهران یک انفجار در فضا و در محیط به وجود می‌آید. چرا؟ چون نیکسون که آن وقت معاون رئیس جمهور آمریکا بود، آمد ایران.

به عنوان اعتراض به آمریکا، به عنوان اعتراض به نیکسون که عامل کودتای ۲۸ مرداد بودند، این دانشجوها در محیط دانشگاه اعتصاب و تظاهرات می کنند که البته با سرکوب مواجه می شوند و سه نفرشان هم کشته می شوند. [بنابراین] ۱۶ آذر درهمه سال ها با این مختصات باید شناخته شود.

ایشان در ادامه بیانات خویش ضمن اشاره به نقش‌آفرینی حرکت دانشجویی در دوران انقلاب اسلامی و بعد از آن می افزایند: در همان ماه‌های اول، مسئله‌ تشکیل سپاه پاسداران و حضور فعال دانشجویان در سپاه است و به فاصله‌ چند ماه، تشکیل جهاد سازندگی به وسیله‌ خود دانشجوهاست... سال ۵۹ با شروع دفاع مقدس، حضور دانشجوها در جبهه است که نمونه‌های مختلفی از آن وجود دارد... بعد هم که در همان اوائل دهه‌ ۶۰، وقتی بازگشایی دانشگاه‌ها انجام شد، جهاد دانشگاهی تشکیل شد که یکی از نقاط حساس و یکی از مراکز مایه‌ افتخار، جهاد دانشگاهی است. قبل از اینها هم در سال ۵۸، تسخیر لانه‌ جاسوسی به دست جنبش دانشجویی است.

ایشان با یادآوری تاریخچه حرکت های دانشجویی و تاکید بر این نکته که تلاش های آنان تا امروز هم ادامه یافته است، فرموده اند: در تمام دوران های مختلف، در طول انقلاب، حوادث گوناگون، لحظه‌های حساس و خطیر، حضور دانشجویان مؤمن، متعهد، عدالتخواه، باگذشت، توانسته فضا را در جهت صحیح هدایت کند.

نکته مهم دیگر در بیانات سال های گذشته ایشان بیان نقش و جایگاه جریان دانشجویی و وظایف مهم پیش‌روی آن در ابعاد مختلف بوده است. مقام معظم رهبری دانشجویان را پیشروان حرکت های جهادی و تحوّلی دانسته و در تاریخ ۱۴۰۰/۲/۲۱ طی بیاناتی وجود تشکل های دانشجویی را از فرصت های بزرگ کشور معرفی و فرمودند: بعضی‌ها می گویند که تشکّل ها خیلی متعدّدند؛ به نظر من هیچ ایرادی ندارد... خود این تشکّل ها یک فرصت بزرگی است برای کشورها. این تشکّل ها می توانند مرکزی باشند برای تولید فکر؛ ما به این احتیاج داریم؛ تولید فکر در این مجموعه‌ها؛ تشکّل ها می توانند پیشران حرکت های دانشجویی باشند و حرکت جهادی و تحوّلی را ایجاد کنند.

امام خامنه ای در کنار یادآوری مختصات ارزشمند حرکت های دانشجویی در دیدارهای خویش با دانشجویان همواره بر ضرورت تقویت بنیه دینی و انقلابی آنان و توجه به خودسازی و تهذیب نفس تاکید داشته اند. ایشان در همین دیدار می فرمایند: من اوّلین انتظاری که از تشکّل ها دارم، این است که بنیه‌ دینی و انقلابی‌تان را تقویت کنید؛ از این مسئله آسان عبور نکنید؛ این خیلی مهم است؛ تقویت فکری، تقویت دینی.

به نظر من می توانید خودتان با افراد زیادی در حوزه‌ها آشنا بشوید. از جمله عمدتاً حوزه‌ [علمیّه‌ی] قم خوشبختانه در این چند سال اخیر کارهای بسیار خوبی و حرکت های خوبی انجام داده‌اند؛ شخصیّت‌هایی هستند که می توانند مرجع و مشاور امینی در مسائل فکری و اسلامی و دینی برای شما باشند.

من خواهش می کنم به مسئله‌ خودسازی و تهذیب نفْس توجّه کنید. از قول امام نقل کردند که ایشان فرموده بودند آنهایی که از آمریکا می ترسند، به خاطر این است که تهذیب نفْس نکرده‌اند و به نظر من واقعش هم همین است.

غرض این است که تهذیب نفْس تأثیر زیادی حتّی در مبارزات اجتماعی دارد؛ یعنی صرفاً این نیست که انسان آدم خوبی می شود؛ نه، این آدمِ خوب شدن در عرصه‌های گوناگون مبارزاتیِ اجتماعی، بین‌المللی و انقلابی تأثیر خودش را می گذارد.

تاریخچه، جایگاه و مسئولیت‌های مهم حرکت دانشجویی از منظر امام خامنه‌ای

معظم له در ادامه مسیر تهذیب نفس و تقویت بُنیه روحی ومعنوی را انس با قرآن، حضور قلب در نماز و توجه به ادعیه دانسته و خطاب به دانشجویان می فرمایند: هم شخص خود شما باید خودسازی کنید، هم جمعتان باید به عنوان یک جمع خودسازی کند؛ خودسازی خیلی مهم است... اُنس با قرآن، ارتباط با قرآن، نماز با حضور، نماز در اوّل وقت، توجّه به ادعیه مواردی است که به نظر من برای خودسازی لازم است. این کمک می کند به شما که از لغزشگاه‌ها راحت عبور کنید.
لغزشگاه‌هایی وجود دارد؛ ترس، یک لغزشگاه است، تردید، یک لغزشگاه است، احساس ضعف، یک لغزشگاه است، انگیزه‌های ناسالم، یک لغزشگاه است؛ لغزشگاه‌های زیادی سر راه ما وجود دارد، بخصوص برای فعّالان مسائل اجتماعی؛ لذا اینها بیشتر به خودسازی احتیاج دارند.

دعوت به تدیّن و تعبّد در عمل و گفتار نیز از توصیه های همیشگی امام خامنه ای به دانشجویان بوده است. ایشان درتاریخ۱۳۹۶/۳/۱۷ ضمن نقل خاطره ای به این توصیه ها پرداخته و فرمودند: من فراموش نمی کنم آن‌ روزی را که شنیدم یک مجموعه‌ دانشجویی که خب با ما هم مرتبط بود و خیلی هم گرم و گیرا، مثلاً در فلان جلسه‌شان یک‌ چیز خلاف شرعی اتّفاق افتاده؛ نگران شدم؛ نه به‌خاطر اینکه اینها گناه کردند -که خب آن البتّه نگرانی داشت- نگران شدم از اینکه راه اینها عوض شده و بعد دیدم همین‌جور هم بود. یعنی واقعاً «ثُمَّ کانَ عاقِبَةَ الَّذینَ اَسآؤُا السّوایٰ‌ اَن کَذَّبُوا بِایٰتِ الله‌»؛ وقتی‌که انسان برطبق تکلیف عمل نمی کند، تعبّد را رها می کند، خدای متعال هدایتش را از او می گیرد.

اثرگذاری فکری و دینی بر مجموعه دانشجویان نیز مطالبه دیگر ایشان بوده و در این راستا در تاریخ ۱۴۰۰/۱/۲۲ خطاب به آن ها می فرمایند: بایستی تلاش شما برای همفکر کردن و همراه کردن مجموعه‌ دانشجویان، یک تلاش جدّی، برنامه‌ریزی‌شده و اساسی باشد. هیچ لزومی ندارد که آنها بیایند جزو تشکّل شما بشوند؛ امّا لزوم دارد که تحت تأثیر تفکّر شما قرار بگیرند و تلاش حدّاکثری برای اثرگذاری فکری و دینی و باز کردن گره‌های فکری آنها [انجام شود].

یکی دیگر از نکات مورد توجّه رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال های اخیر، مطالبه گسترش جبهه انقلاب و پرهیز دادن دانشجویان و تشکل های دانشجویی از برخوردهای حذفی با دیگران بوده است. ایشان در رهنمودی خطاب به به دانشجویان می فرمایند: جبهه‌ انقلاب را گسترش بدهید، یارگیری کنید؛ حذف نکنید؛ صِرف اختلاف سلیقه و اختلاف نظر درباره‌ فلان مسئله موجب طرد نشود. بعضی هستند که به اسلام و انقلاب و نظام اسلامی و به خیلی از خصوصیّاتی که شما به آن اهمّیّت می دهید معتقدند، در فلان مسئله‌ خاص با شما موافق نیستند؛ این نباید موجب بشود که شما او را طرد کنید، از دایره‌ انقلابی‌گری خارج بدانید. هر چه می توانید جبهه‌ انقلاب را گسترش بدهید، جذب کنید؛ البتّه منظورم جذب منافق نیست، جذب آدم بی‌اعتقاد نیست؛ جذب آدم معتقدی است که با شما اختلاف سلیقه دارد.

از دیگر نکات توصیه شده به تشکل های دانشجویی مطالبه تلاش برای افزایش مخاطبان در سطح دانشجویی بوده است. معظم له درتاریخ ۱۳۹۵/۴/۱۲ در این موضوع فرموده اند: از این ۵ میلیون، تعداد کسانی که مخاطبان شما هستند خیلی کمند، نسبتشان خیلی نسبت پایینی است؛ کاری کنید که این نسبت بالا برود؛ نمی گویم صددرصد، نمی گویم هشتاد درصد امّا بالاخره نسبت را بالا ببرید. این‌هم راه دارد؛ راهش را پیدا کنید.

از دیگر نکات مورد تاکید امام خامنه ای افزایش سطح آگاهی سیاسی و دینی دانشجویان است. ایشان در تاریخ ۱۳۹۵/۴/۱۲ به آنان یادآور شده اند:
نگویید ما همه چیز را بلدیم، به همه چیز مسلّطیم؛ نه، گاهی سطح آگاهی‌های سیاسی کم است، گاهی سطح آگاهی‌های دینی کم است. امروز امکانات فراوان است برای این معنا؛ هم در مورد سیاست، هم در مورد دین.

ایشان دانشجویان را به پرهیز از تخریب و بدگویی درباره مسئولین فراخوانده و فرمودند: مطالبه‌گری را با پرخاش و بدگویی هم همراه نکنید؛ خواهش من این است... گاهی اوقات مسئولین می‌آیند در دانشگاه‌ها یا در مجامع دانشجویی و مجامع جوانی شرکت می کنند برای گفت ‌و شنود لکن تخریب می شوند... من خواهش می کنم که فضای گفتگو را مسدود نکنید؛ یعنی وقتی که بحث تخریب و اهانت و بدگویی و مانند اینها پیش آمد، طبعاً فضای گفتگو مسدود می شود؛ نگذارید که این جوری بشود. مستدل و با منطق صحبت بکنید. البتّه ممکن است بعضی از حرف ها تند باشد؛ اشکالی هم ندارد؛ حرف تند زدن منافات ندارد با اینکه در آن، پرخاش و اهانت و مانند این چیزها وجود نداشته باشد.

امام خامنه ای با دعوت دانشجویان به نگاهی راهبردی به انقلاب و تفکر درباره آینده کشور در تاریخ ۱۳۹۵/۴/۱۲ فرمودند: به انقلاب نگاه راهبردی داشته باشید؛ برای بیست سال، سی سال آینده فکر کنید همچنان‌که دشمن شما فکر می کند. عزیز من! شما امروز مثلاً بیست‌ودو سه سالت است... بیست سال دیگر شما یک مرد چهل ساله، چهل‌وپنج ساله هستید و احتمالاً منشأ یک خدمت بزرگ، یک کار بزرگ در این کشور خواهید بود. نمی گویم که حتماً باید شغل دولتی داشته باشید... امّا بالاخره رؤسای جمهور آینده، وزرای آینده، نمایندگان مجلس آینده، مسئولین گوناگون آینده از میان همین شماها هستند؛ دانشجویان امروزند؛ نگاهی بکنید که شامل آن روز بشود، دنیایی تصویر بکنید که آن روز که می خواهید در آن دنیا نقش‌آفرینی بکنید آن دنیا را بپسندید؛ یک چنین تصویری داشته باشید؛ این تصویر آرمانی را دنبال کنید.

حضرت امام خامنه ای با دعوت دانشجویان به تلاش برای تبیین مسائل مهمّ در کشور و قانع کردن اذهان و دل‌های آحاد جامعه به ویژه مجموعه های دانشجویی مرتبط با خود به دانشجویان یادآور شدند که: تبیین اساس کار ما است. ما با ذهن ها مواجهیم، با دل ها مواجهیم؛ باید دل ها قانع بشود. اگر دل ها قانع نشد، بدن ها به راه نمی‌افتد، جسم ها به‌کار نمی‌افتد؛ این فرقِ بین تفکّر اسلامی و تفکّرات غیراسلامی است... حرف هایتان را، نظراتتان را بگویید؛ در مسائل مهمّ کشور؛ در مسئله‌ اقتصاد مقاومتی تبیین کنید، در مسئله‌ پیشرفت علمی -اینها مسائل مهمّ کشور است- در مسئله‌ ارتباط با آمریکا [تبیین کنید]؛ برای خیلی‌ها روشن نیست. برای شما که مجموعه‌های دانشجویی هستید، اگر روشن نیست، بروید برای خودتان روشن کنید؛ اگر روشن است، برای مجموعه‌ی دانشجویی تبیین کنید.

امام خامنه ای همواره دانشجویان را به رفتار صریح در مقابل تردیدکنندگان در مبانی انقلاب اسلامی فراخوانده اند. در این راستا به تاریخ ۱۳۹۹/۲/۲۸ خطاب به آنان فرمودند: بعضی‌ها هستند همه‌ سعی‌شان این است که در مبانی انقلاب ایجاد تردید کنند و نشانه‌های پیشرفت کشور را انکار کنند؛ با اینها با قوّت و با صراحت حرف بزنید، یعنی مرزتان را با اینها مشخّص کنید. من هیچ توصیه نمی کنم با کسی که مبانی انقلاب را قبول ندارد و ایجاد تردید در این مبانی می کند و دشمن را تزئین می کند و راه غلط را در مقابل پای ما می گذارد، با مماشات رفتار کنیم؛ نخیر، آنجا با صراحت رفتار کنید، با قوّت رفتار کنید.

همچنین معظم له در ادوار مختلف توجه به پیشرفت علمی کشور برای گشایش افق آینده کشور را ضروری دانسته و خطاب به دانشجویان در تاریخ ۱۳۹۹/۲/۲۸ اظهار داشتند: مسئله‌ پیشرفت علمی را که بنده سال ها است روی آن تکیه می کنم، همچنان مورد تکیه است. باز هم عرض می کنم: العِلمُ سُلطان، علم اقتدار است، علم قدرت است و باید دنبال علم بود. محیط‌های دانشگاهی، محیط‌های تحقیقاتی و پژوهشی حتماً بایستی به مسئله‌ی علم توجّه کنند. ضمناً توجّه بکنید، اینکه من تأکید می کنم روی مسئله‌ علم، [برای این است که] علم برای پیشرفت کشور است، علم برای گشایش افق آینده است، علم برای همان چیزی است که من سالها پیش گفتم که پنجاه سال بعد باید ما به جایی برسیم که هر کسی خواست از تازه‌های علمی دنیا بهره ببرد، مجبور باشد زبان فارسی یاد بگیرد؛ علم با این نیّت، با این هدف.

از دیگر دغدغه های امام خامنه ای توجه به مسئله حجاب و حیای اسلامی در دانشگاه‌هایی کشور است ایشان در تاریخ ۱۳۹۹/۲/۲۸ به دانشجویان فرمودند:
توصیه‌... [بعدی] مسئله‌ حجاب و حیای اسلامی است در دانشگاه‌ها، که من نسبت به این مسئله دغدغه دارم و من خواهش می کنم که هم مسئولان دانشگاه‌ها و رؤسای دانشگاه‌ها، هم مدیران وزارت های مربوط به دانشگاه‌ها، هم خود دانشجوها -بخصوص دخترخانم‌ها- به مسئله‌ حجاب، به مسئله‌ فاصله‌گذاری بین زن و مرد که در اسلام وجود دارد توجّه کنند، به آن اهمّیّت بدهند، موازین شرعی را در دانشگاه رعایت کنند.

تاریخچه، جایگاه و مسئولیت‌های مهم حرکت دانشجویی از منظر امام خامنه‌ای


ایشان طی بیاناتی در تاریخ ۱۳۹۶/۳/۱۷ با دعوت به واقع بینی و تبیین این واژه، آن را واقع‌بین بودن در مشاهده واقعیات مثبت و موانع راه معنی کرده و به دانشجویان فرمودند: واقع‌بین باشید. بنده یک‌بار در جلسه‌ مسئولین در ماه رمضان در همین‌جا گفتم، مدام به ما می گویند واقع‌بین باشید، واقع‌بین باشید؛ مرادشان از «واقع‌بین باشید» این است که موانع را ببینید؛ من می گویم ‌واقع‌بین باشید، یعنی واقعیّات مثبت را ببینید؛ جمعیّت جوان را، جمعیّت بااستعداد را، توانایی‌های بشری فوق‌العاده را، استعداد فوق‌العاده‌ی ملّت را، امکانات زیرزمینی را، موقعیّت جغرافیایی را، پیشرفت جمهوری اسلامی را؛ اینها را ببینید، اینها واقعیّات است. پس اینها بخشی از واقعیّات است که اینها را باید دید. یک بخش دیگر از واقعیّات این است که شما وقتی آرمان‌گرا هستید و می خواهید به سمت این آرمان حرکت بکنید، باید توجّه داشته باشید که این‌جوری نیست که انسان با معجزه خودش را به آرمان بتواند برساند؛ نه، مشکلاتی وجود دارد، موانعی وجود دارد؛ لابه‌لای این موانع باید راه را پیدا کرد؛ ‌واقع‌بین یعنی این.

امام خامنه ای با برشماری تعدادی از کلیدواژه‌های اصلی انقلاب در تاریخ ۱۳۹۶/۳/۱۷ فرمودند: چند کلیدواژه‌ اصلی هست، این کلیدواژه‌های اصلی را فراموش نکنید: مسئله‌ «نقش مردم در حکومت»... «مردم‌سالاری»... «استقلال» ... «نفی نظام سلطه» ... «آزادی» ... «عدالت» جزو کلیدواژه‌های اصلی است؛ و از این‌ قبیل. اینها را باید تبیین کنید. یعنی توصیه‌ من به تشکّل های دانشجویی این است که این کلیدواژه‌های اساسی و اصلی را درست تبیین کنند. از بیانات امام[خمینی رضوان الله تعالی علیه] استفاده کنید و مانند اینها.

امام خامنه ای تزریق امید در دانشگاه‌ها را امری لازم دانسته و در تاریخ ۱۳۹۶/۳/۱۷ به‌ شکل های دانشجویی توصیه فرمودند: تشکّل ها امید را تزریق کنند در دانشگاه‌ها؛ خودشان امیدوار بمانند و امید را هم تزریق کنند در دانشگاه‌ها و نگذارند جوّ ناامیدی به وجود بیاید.

در انتهای این یادداشت اذعان می کنم: جنبش های دانشجویی در ایران هرچند سابقه چندان طولانی ندارند امّا در همین مدّت کوتاه منشا تحولات بزرگ درعرصه های گوناگون به ویژه در حوزه سیاست بوده اند. برجسته ترین سرفصل جنبش دانشجویی پیش از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، شانزدهم آذر۱۳۳۲ بوده است. در این روز به یاد ماندنی، دانشجویان دانشگاه تهران در اعتراض به ورود نیکسون، معاون رئیس جمهور وقت آمریکا (آیزنهاور) دست به راهپیمایی زده بودند که در جریان آن، سه تن از دانشجویان توسط ماموران رژیم ستمشاهی به شهادت رسیدند.

این سه شهید عبارت بودند از: مصطفی بزرگ نیا، احمد قندچی و مهدی شریعت رضوی. در آستانه انقلاب اسلامی و اوج گیری مبارزات حق طلبانه ملت ایران به رهبری روحانیت، جنبش دانشجویی با قطع کردن بند ناف خود از جریان روشنفکری غرب گرای زمانه خویش،خود را در کانون این دریای خروشان رها کرد تا این بار تحت رهبریت مرجعیت دینی و همراه با توده عظیم مردمی، راه را برای تحقق آرمان های دیرینه این ملت هموار سازد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز جنبش دانشجویی تحت تاثیر اندیشه های ناب دینی و انقلابی امام خمینی رضوان الله تعالی علیه که در شعار "نه شرقی، نه غربی" جمهوری اسلامی تبلور یافته بود، دست به حماسه ای ماندگار زد و با اشغال لانه جاسوسی آمریکا، در سیزدهم آبان ماه ۱۳۵۸ ماهیت دینی و انقلابی خود را با شفافیت تمام به نمایش گذاشته و پیروی خود از خط امام را به اثبات رسانید.

در اواخر دهه دوم انقلاب، با ورود مجدد و نفوذ سرپل های جریان روشنفکری غربگرا به دانشگاه ها، تحرکات وسیعی برای سمت و سو بخشیدن به حرکت های دانشجویی به سوی اهداف غرب شکل گرفت به ویژه پس از خرداد ۱۳۷۶ و حاکمیت اصلاح طلبان بر بخش های مهمی از کشور، به حجم این تلاش ها در محیط های دانشگاهی افزوده شد.احزاب و جریان های سیاسیِ وابسته به خارج از مرزها، با حرص و ولع غیرقابل وصفی به یارگیری از میان دانشجویان پرداختند. البته گفتنی است، محیط های دانشجویی به دلیل تنوع گسیختگی اندیشه ها و باورها، جوانی و شادابی، کم تجربگی، عدم آگاهی لازم از مسائل سیاسی و اجتماعی، احساسات پاک و سرشار از خصلت های آرمان گرایانه همچون آزادی خواهی و عدالت طلبی، همواره کانون امید و توجه نظریه پردازان "نافرمانی مدنی"و... بوده اند.

همچنانکه در تمامی جوامع این جنبش ها یکی از عمده ترین ابزار برای مبارزات بدون خشونت یا جنگ نرم به شمار می آیند؛ بنابراین خنثی سازی تلاش های اغواگرانه دشمنان انقلاب اسلامی و جهاد تبیین یک ضرورت و اولویت انقلابی و اسلامی است. بر این اساس اقدامات رهبری معظم انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه ای روحی فداه،در نزدیکی بیش از پیش ایشان به محیط ها و تشکل های دانشگاهی و تحکیم روابط نظام با نهاد علم و دانش شکل با درایت شکل گرفته است. آنچه به تداوم و توفیق این سیاست کمک کرده است، روحیه جوانگرایی، درک درست اقتضائات، فرصت ها و چالش های جوانی و عشق وافر معظم له به این قشر فرهیخته، به عنوان منابع غنی و ارزشمند معنوی و سرمایه ملّی نظام بوده است.

در راستای این سیاست به منظور توسعه و تعمیق آگاهی ها و علایق اسلامی دانشجویان و دانشگاهیان، تبیین ارزش های اسلامی و گسترش فضای معنوی و رشد و ارتقاء بینش سیاسی در محیط دانشگاه و جهت دهی تشکل های دانشجویی و مقابله با ترویج عقائد و افکار انحرافی و هجوم فرهنگی وتقویت روح خودباوری و استقلال فکری و..تعامل بسیار سازنده و شایسته ای ازسوی تشکل های گوناگون سیاسی در دانشگاه ها با رهبری معظم انقلاب اسلامی به عنوان منبع اصلی تغذیه فکری و معنوی و نقطه قابل اتکا و مطمئن، برای جهت گیری های سیاسی فراهم آمده و از دیگر سو ایشان نیز از سال ۶۸ (آغاز مسئولیت رهبری) ضمن بازدیدهای صمیمی و نشاط انگیز از محیط های علمی دانشگاهی خود نیز، میزبان فرهیختگان دانشگاهی و نخبگان علمی و دانشجویان سراسر کشور بوده اند که عُمق علاقه ایشان به دانشجویان و اهتمام معظم له به محیط های علمی را می توان دریافت. هرچند گفتنی های تحلیلی و خبری در این باره به مراتب بیش از آن چیزی است که در این یادداشت و موارد مشابه آن آمده است، یادآوری این نکته نیز خالی از لطف نخواهد بود که ایشان همواره علاوه بر ایفای نقش هدایت گرانه نسبت به دانشجویان، در نهایت صبر و حوصله و با اشتیاق در جست وجوی نظرات، پیشنهادات راهگشای آن ها و نیز استماع نقدها، دیدگاه ها و تشکیل جلسات آزاد پرسش و پاسخ با دانشجویان و تشکل های دانشجویی از ابتدای رهبری تا امروز بوده و هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha