رونمایی از کتاب «درباره گونه علمی زبان فارسی» با حضور وزیر علوم

تهران - ایرنا - همزمان با هفته پژوهش و فناوری از کتاب «دربارۀ گونه علمی زبان فارسی» با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مرکز نشر دانشگاهی رونمایی شد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از وزارت علوم، محمدعلی زلفی‌گل عصر سه شنبه در آیین رونمایی از کتاب «درباره گونه علمی زبان فارسی» اظهار داشت: نتیجه یک عمر زحمت عالمان و دانشمندان در کتاب متجلی می‌شود. وقتی یک کتاب را که حاصل عمر یک انسان عالم و دانشمند است مطالعه می‌کنیم، گویی تمام حاصل عمر آن شخص در دسترس ما قرار دارد.

وی افزود: هر مقدار که مقالات علمی و کتاب‌های اصیل و یافته‌های بیشتری خوانده شود، انسان به همان نسبت از جاری شدن ثمرات آن زندگی‌ها در وجود خود برخورداری شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: بر خود واجب می‌دانم که نزد تمامی استادان بنشینم و از تجربیات آنها بیاموزم و استفاده کنم، چراکه تجربۀ هر استاد به یک مسئول کمک می‌کند تا تصمیمی بگیرد که هم در جهت منافع علمی کشور باشد و هم احساس رضایت بیشتری به سبب خدمت صورت‌گرفته ایجاد شود.

زلفی‌گل همچنین گفت: مرکز نشر دانشگاهی باید عهده‌دار مدیریت مجلات علمی کشور شود و استانداردهای علمی صحیح برای انتشار آنها بگذارد. هم‌اکنون به سبب اینکه هر دانشگاه و مرکز علمی انتشارات خود را دارد، چنین استانداردهایی نهادینه نشده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: از هفت رییس پیشین این مرکز در مراسمی تقدیر شود. همچنین با "یاوران علمی"، که در آن مشغول به کار هستند با توجه به نقش آنها در همراهی با اساتید با سخاوت رفتار شود.

تأسیس پژوهشکده ویرایش و نشر در آینده نزدیک

همچنین در این مراسم حسن سودمند افشار رییس مرکز نشر دانشگاهی به دستاوردهای این مرکز اشاره کرد و اظهار داشت: بنا داریم سامانه ملی تولید و انتشار محتوا را راه‌اندازی کنیم و برای تقویت فعالیت‌های پژوهشی مرکز نیز گروه‌های پژوهشی غیرفعال را احیا کرده و کمیته‌های فرعی نیز در آنها ایجاد کنیم.

وی افزود: در سال‌های گذشته، ۱۳ مجله در مرکز منتشر می‌شده که تمام آنها غیرفعال شده بودند و اکنون موفق شده‌ایم دو مجلۀ «نشر دانش» و «شیمی» را احیا کنیم و درصدد انتشار دو مجلۀ جدید «حقوق آموزش عالی» و «زبان و تفکر» نیز هستیم.

رییس مرکز نشر دانشگاهی ادامه داد: این مرکز در طول دوران فعالیت خود، ۱۷۰۰ عنوان کتاب با همکاری بیش از هزار مؤلف و مترجم منتشر کرده است.

سودمند افشار همچنین اظهار داشت: ویرایش سوم «شیوه نامه مرکز نشر دانشگاهی» را با افزودن ۶ فصل جدید در دست انتشار داریم که به‌زودی از آن رونمایی می کنیم.

وی افزود: مرکز نشر دانشگاهی تاکنون حدود ۱۹۰ عنوان کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، برگزیده و شایستۀ تقدیر داشته و در یک سال اخیر نیز کتاب‌های «رستنی‌ها و پدیده‌های نباتی در تاریخ طبری»، «آلرژی»، «دانش تولید کلزا در ایران»، و «اصول و روش‌های فناوری بذر» جوایز گوناگونی را از آن خود کرده‌اند.

رییس مرکز نشر دانشگاهی ادامه داد: سیاست‌های مرکز به گونه‌ای توسعه پیدا کرده است که به رشد بیش از سه برابری فروش دست یافته‌ایم و اکنون دارای درآمد مازاد اختصاصی هستیم.

سودمند افشار در ادامه به کتاب «دربارۀ گونۀ علمی زبان فارسی» پرداخت و اظهار داشت: این کتاب حاصل برگزاری ۴۰ وب‌نشست تخصصی در حوزۀ اصطلاح‌شناسی و واژه‌گزینی و زبان علمی فارسی است و به صورت چندرسانه‌ای و دوزبانه منتشر شده است.

وی همچنین تأکید کرد: در تفاهم‌نامه‌هایی که با مراکز علمی و دانشگاهی امضا می‌کنیم، آنها در همان ابتدا آموزش کارشناسان ویرایش نشریات علمی را از ما درخواست می‌کنند. این نشان می‌دهد که مرکز نشر دانشگاهی قطب ویرایش در کشور است و امیدوارم با مساعدت وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری بتوانیم پژوهشکدۀ تخصصی ویرایش و نشر را در مرکز نشر دانشگاهی راه‌اندازی کنیم.

رییس مرکز نشر دانشگاهی افزود: همچنین برای توسعۀ فرهنگ و گسترش دیپلماسی علمی، مقدمات ترجمه ۱۰ عنوان کتاب فاخر مرکز در حوزه های زبان و ادبیات، فلسفه، مذهب، تاریخ و تمدن و... به زبان چینی را در هماهنگی با رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در چین فراهم کرده ایم. از دیگر سو، بنا داریم در کشورهای فارسی‌زبان همجوار نظیر افغانستان و تاجیکستان نیز بازاری برای فروش کتاب تعریف کنیم.

سودمند افشار یادآور شد: تولید آثار مرکز در دوره جدید از لحاظ کمی چندین برابر افزایش یافته و از نظر کیفی هم در این مدت، چهار عنوان از آثار مرکز به عنوان کتاب برگزیده، کتاب سال، شایسته تقدیر و... شناخته شده‌اند.

کتاب «دربارۀ گونۀ علمی زبان فارسی» یک اثر دوزبانه و چندرسانه‌ای شامل چکیدۀ ۳۸ سخنرانی ایراد شده در دو مجموعه وب‌نشست تخصصی با موضوع اصطلاح‌شناسی و واژه‌گزینی در زبان علمی فارسی است. این وب‌نشست‌ها به کوشش مرکز نشر دانشگاهی و با همکاری فرهنگستان زبان و ادب فارسی و انجمن زبان شناسی ایران برگزار شده است. هر چکیدۀ سخنرانی دارای یک بارکد دسترسی به محتوای دیداری و شنیداری آن در فضای مجازی است. بخش آغازین آن نیز به یادبود استاد احمد سمیعی گیلانی اختصاص یافته است.

به گزارش ایرنا، هفته پژوهش و فناوری امسال در سطح استانی از ۱۱ تا ۱۷ آذر و در سطح ملی از ۱۹ تا ۲۵ آذر با شعار پژوهش و فناوری پیشران رشد تولید و مهار تورم و با مشارکت دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز تحقیقات، پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد و نهادهای مرتبط در دیگر دستگاه‌ها برگزار می‌شود.

روزهای هفته پژوهش و فناوری با این عناوین یکشنبه، (۱۹ آذر) روز پژوهش، مدرسه و آینده‌سازان، دوشنبه، (۲۰ آذر) روز توسعه بازار محصولات تولید داخل، سه‌شنبه، (۲۱ آذر) روز دانشمندان و سرآمدان علمی پیشران پژوهش و فناوری، چهارشنبه، (۲۲ آذر) روز پژوهش و فناوری در خدمت جامعه و صنعت، پنج‌شنبه (۲۳ آذر) روز پژوهش، فناوری و اثربخشی اجتماعی، جمعه، (۲۴ آذر) روز علوم انسانی و علوم پایه ارکان توسعه و پیشرفت، شنبه، (۲۵ آذر) روز پژوهش هر کدام به بخشی از اهمیت تحقیقات از مدرسه و برای دانش‌آموزان تا توسعه بازار محصولات تولید داخل و سرآمدن و اثربخشی اجتماعی می‌پردازد.

همزمان با این هفته بیست‌وچهارمین نمایشگاه‌های دستاوردهای پژوهش و فناوری در محل مصلی امام خمینی (ره) و برای عرضه هزار و ۵۸ فناوری جدید همچنین چهارمین دوره نمایشگاه تقاضای ساخت و تولید ایرانی «تستا» در همین محل از ۲۰ تا ۲۲ آذر برپا است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha