وزیر علوم: رشد فناوری در گرو تحقق بودجه ۲ درصدی بخش تحقیقات است

تهران- ایرنا- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با یادآوری اختصاص بودجه ۲ درصدی از محل تولید ناخالص داخلی برای بخش تحقیقات در لایحه برنامه هفتم توسعه گفت: اگر می‌خواهیم در حوزه فناوری رشد کنیم باید این احکام محقق شود. 

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، محمدعلی زلفی گل امروز (دوشنبه) در آیین افتتاحیه بیست و چهارمین نمایشگاه دستاورهای پژوهش، فناوری و فن بازار در مصلی امام خمینی (ره) افزود: حدود ۸۳ صدم درصد تولید ناخالص داخلی برای تحقیق و توسعه هزینه می شود، بر اساس لایحه برنامه هفتم توسعه این رقم باید به ۲ درصد برسد. اگر قرار است در فناوری هم رشد کنیم این دو درصد باید تحقق یابد و تلاش کنیم احکام برنامه هفتم اجرایی شود. امروز ترکیه ۱.۴ تولید ناخالص داخلی را صرف تحقیق و توسعه می کند.

وی تصریح کرد: هدف علم و دانش ایجاد رفاه، آسایش و سلامت برای جامعه است و باید بدانیم بدون تولید علم مرجعیت محقق نمی شود و باید قدردان تولید علم باشیم ولی این علم باید در جایگاه خود به خوبی مصرف شود. در وزارت علوم هم در زمینه مرجعیت علمی تولید ثروت از دانش و خلق فناوری گام برداریم.

وزیر علوم ادامه داد: در بدو پیروزی انقلاب اسلامی وضعیت علم و فناوری کشور ابتدایی بود و فقط کارشناس در دانشگاه ها تربیت می شد، تولیدات علمی ۵۰۰ سند علمی بود.

زلفی گل یادآور شد: به لطف پیروزی انقلاب اسلامی امروز تعداد اسناد علمی ایران بالغ بر ۷۸ هزار سند علمی است، امسال در نمایشگاه ۲ هزار و ۲۰۲ محصول جدید توسط فناوران کشور ارائه شده که سطح امادگی فناوری آن بین چهار تا پنج است.

وی ادامه داد: در کشور بیش از ۹۳۰ دانشمند یک درصد بین المللی حضور دارند، ۲ هزار و ۲۴۰ دانشمند ۲ درصد بین المللی و ۴۰۰ دانشمند یک درصد علوم انسانی وجود دارند که در پایگاه استنادی جهان اسلام ثبت شده اند. بیش از ۳۵ درصد تولیدات علمی با مشارکت بین المللی است و مرجعیت علمی دانشمندان ما پذیرفته شده است. این توفیقات نتیجه جهاد علمی استادان دانشگاه ها و پژوهشگاه های ایران است.

وزیر علوم: رشد بخش فناوری در گرو تحقق بودجه ۲ درصدی بخش تحقیقات است

زلفی گل مهم ترین دستاورد انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی را نیروهای متخصصی دانست که برای کشور افتخار می آفرینند. پرتاب کپسول زیستی به فضا بعد از ۱۰ سال نتیحه همکاری علمی بین بخش دفاعی و علمی کشور بود.

وی با تاکید بر تحقیقات بین رشته ای اظهار داشت: تلاش می کنیم شخصیت علمی کشور کاریکاتوری نباشد و علوم پایه، علوم انسانی، تحقیقات کاربردی و توسعه ای همزمان توسعه یابد. برج علم کشور خودنمایی می کند و رتبه اول علمی را در منطقه داریم، اما برج فناوری کشور تازه در حال برافراشته شدن و قد کشیدن است.

وزیر علوم تاکید کرد: هنر راهبری علم کشور این است که شخصیت علمی جامع الاطراف شکل دهد و تمام برنامه های وزارت علوم در این راستا تنظیم شده است.

زلفی ژل به هماهنگی با معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: این سیاست ها را به خوبی اجرا می کنیم و همه در یک گروه هستیم.

وی یادآور شد: امروز بیش از ۱۰ هزار نیاز صنایع مختلف در آن ثبت شده است و در سال گذشته هزار دانشجوی استعداد درخشان ارشد و دکتری در راستای نیازهای صنایع مختلف در آن پذیرفته شدند.

وزیر علوم با یادآوری ظرفیت قانون تولید جهش دانش بنیان اظهار داشت: مجوزهای خاصی به وزارت علوم در این قانون و مواد ۱۳ و ۱۱ داده شده است که شامل معافیت مالیاتی برای صنایع خصوصی و دولتی است.

امضای تفاهم نامه همکاری مشترک میان وزارت علوم و معاونت علمی ریاست جمهوری

در این مراسم همچنین تفاهم نامه ای بین وزارت علوم و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با هدف ارتقای نقش آفرینی موثر میان دانشگاه های برتر و معین استان ها در اجرای طرح های تحقیق و توسعه صنعتی با استفاده از ظرفیت های قانون جهش تولید دانش بنیان و همکاری و تسهیل گری در جهت جلب همکاری صنایع با دانشگاه ها در جهت عقد قرار داد امضا شد.

با امضای این تفاهم نامه پیش بینی می شود در طی سال های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ به میزان حداقل ۲۰ هزار میلیارد ریال قرارداد تحقیق و توسعه میان دانشگاه ها و صنعت امضا شود.
اجرای تفاهم نامه منجر به سرمایه گذاری بخش صنعت در دانشگاه های مادر و معین استانی می شود.

افزون بر این، درگاه ایران خودرو در سامانه نان نیز با حضور مدیر عامل ایران خودرو و وزیر علوم رونمایی شد.

به گزارش ایرنا، بیست‌وچهارمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری امروز در دومین روز از هفته پژوهش (۱۹ تا ۲۵ آذر) با حضور وزیر علوم، تحقیقات فناوری، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهوری، شماری از روسای دانشگاه‌ها و مدیران پژوهش و فناوری دستگاه‌های مختلف در مصلی امام خمینی (ره) و در فضایی نزدیک به ۱۰ هزار مترمربع آغاز به کار کرد و تا چهارشنبه (۲۲ آذر) از ساعت ۹ تا ۱۹ میزبان علاقمندان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha