اجلاس آب و هوایی دبی چه دستاوردی برای آسیای میانه داشت؟

تهران- ایرنا- رئیسان‌ جمهوری کشورهای آسیای مرکزی در اجلاس جهانی آب و هوایی دبی، پیشنهاداتی برای جلوگیری از فجایع آب و هوایی ارائه دادند اما مباحث طرح شده در دیدارهای دو جانبه آنان با مقامات کشورهای عربی از سرمایه‌گذاری سنگین کشورهای حوزه خلیج فارس در آسیای میانه در آینده‌ای نزدیک حکایت دارد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، روسای کشورهای آسیای مرکزی در حاشیه اجلاس جهانی آب و هوا که از ۱ تا ۱۲ دسامبر (۱۰ تا ۲۲ آذر) در دبی تحت حمایت سازمان ملل برگزار شد، مذاکراتی را با نمایندگان کشورهای پادشاهی عربی صورت دادند که این گفت‌وگوها نشان داد کشورهای خلیج فارس برای سرمایه‌گذاری سنگین در اقتصاد سبز و پروژه های لجستیکی در منطقه آماده‌اند.

افزایش سرمایه‌گذاری کشورهای خلیج فارس در آسیای مرکزی پس از نشست سران کشورهای «آسیای مرکزی + شورای همکاری کشورهای عربی خلیج فارس» در جده به ریاست محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی، آغاز شد و اکنون مفسران معتقدند بعد از اجلاس آب و هوایی دبی مشارکت سرمایه‌گذاری کشورهای عربی در آسیای میانه تقویت خواهد شد. به دلایل مختلفی، قزاقستان و ازبکستان فعال‌ترین کشورهای آسیای میانه در جذب سرمایه‌گذاری‌ها محسوب می‌شوند.

اجلاس آب و هوایی دبی چه دستاوردی برای آسیای میانه داشت؟

آسیای میانه ظرفیت های بالایی در زمینه منابع انرژی تجدید پذیر دارد. بنابراین، کشورهای عربی تمایل بیشتری به سرمایه گذاری در بخش انرژی و بخصوص در ساخت نیروگاه‌های بادی و خورشیدی دارند.
کشورهای آسیای میانه همچنین در حوزه کشاورزی صنعتی و توسعه صادرات محصولات زراعی به کشورهای خلیج فارس ظرفیت زیادی دارند؛ به طور خاص، قزاقستان آرد و غلات برای کشورهای خلیج فارس را تامین می‌کند و این یکی از زمینه های همکاری میان آستانه و کشورهای عربی منطقه است.

تاجیکستان و قرقیزستان بیشتر به حوزه برق‌آبی توجه دارند به همین دلیل به جذب مشارکت خارجی در پروژه های احداث نیروگاه های بزرگ خود تمایل دارند. به طور خاص؛ دوشنبه برای نیروگاه «راغون» و بیشکک هم برای نیروگاه «کامبرآتا» به دنبال جذب سرمایه گذاری خارجی است.
به گزارش واحد مطبوعاتی ریاست جمهوی قرقیزستان، صادیر ژپاروف، رئیس جمهور قزاقستان با سهیل المزروعی، وزیر انرژی و زیرساخت های امارات متحده عربی، تفاهم‌نامه سه‌جانبه حوزه انرژی میان کشورش، امارات و یک شرکت فرانسوی را مورد بحث قرار داد که چشم اندازی برای همکاری در زمینه برق‌آبی ایجاد می‌کند.

اجلاس آب و هوایی دبی چه دستاوردی برای آسیای میانه داشت؟



ژپاروف یادآوری کرد که قرقیزستان ظرفیت های انرژی زیادی دارد، اما کنون فقط از ۱۳ درصد از منابع آب برای تولید برق استفاده می‌شود. در این راستا، وی بر لزوم استفاده گسترده‌تر از فناوری‌های سبز و توسعه منابع انرژی تجدید پذیر تاکید کرد.

قاسم ژومارت توکایف رئیس جمهور قزاقستان نیز مجموعه ای از قراردادهای سرمایه‌گذاری به ارزش چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار را با دبی امضا کرد. توافقنامه‌های ساخت سه مزرعه بادی در قزاقستان در حضور او امضا شد. به گفته نورلان ژاکوپوف، رئیس هیئت مدیره صندوق رفاه ملی قزاقستان این امر امنیت انرژی جمهوری را تقویت و به دستیابی هیدروکربن کمک می‌کند.
در حاشیه اجلاس دبی، توافق‌نامه ‌های دیگری امضا شد؛ در مورد تامین غلظت اورانیوم طبیعی، تفاهم‌نامه بین شرکت نفت و گاز «کازمونایگاز» و گروه بنادر در مورد تفاهم متقابل در مورد ایجاد یک شرکت تعمیر و ساخت کشتی در قزاقستان و نیز توافق میان شرکت راه آهن قزاقستان و گروه بنادر ابوظبی در مورد ایجاد سرمایه‌گذاری مشترک.

شوکت میرضیایف رئیس جمهوری ازبکستان هم در دیدار با شیخ محمد بن زاید آل نهیان رئیس امارات متحده عربی، یادآور شد که گردش تجاری دو کشور از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون ۳۰ درصد افزایش یافته است؛ تعداد شرکت های مشترک و تعداد پروازهای مستقیم در حال افزایش است. سبد پروژه های مشترک با مشارکت شرکت های پیشرو دو کشور هم به چهار میلیارد دلار رسید.

اجلاس آب و هوایی دبی چه دستاوردی برای آسیای میانه داشت؟



به گفته میرضیایف، سهم انرژی جایگزین در ازبکستان در سال های اخیر دو برابر شده است. شرکت هایی از دیگری کشورها هم در ازبکستان فعالیت می کنند. «همراه با امارات متحده عربی، عربستان سعودی، قطر، چین، ترکیه و دیگر شرکای خارجی، ما ۲۵ گیگاوات ظرفیت انرژی تجدید پذیر را تا سال ۲۰۳۰ ایجاد خواهیم کرد. ما اولین گام های عملی را در پروژه تولید هیدروژن سبز برداشته ایم».
به گفته اوتابایف، رئیس اداره توسعه تولید انرژی تجدیدپذیر در وزارت نیروی ازبکستان، در حال حاضر ۱۹ پروژه در زمینه انرژی خورشیدی و ۷ پروژه برای ساخت مزارع بادی به ارزش بیش از ۹ میلیارد دلار در حال اجرا است.

به گزارش روزنامه روسی نیزوستیا استانیسلاو پریچین، محقق ارشد در مرکز مطالعات پسا شوروی می‌گوید: تقاضا از کشورهای آسیای مرکزی برای سرمایه‌گذاری و به ویژه در بخش انرژی، بسیار زیاد است که دلیل آن بحران انرژی است که در همه کشورهای منطقه به استثنای ترکمنستان که آمار دقیقی وجود ندارد. مشاهده می شود. بر این اساس، نیاز به سرمایه‌گذاری در زمینه انرژی سنتی در حال رشد است.
به گفته این کارشناس، «کشورهای عربی فناوری های خاص خود را ندارند و بیشتر از فناوری های چینی استفاده می کنند. به نظر می رسد که تجهیزات چینی برای ساخت مزارع خورشیدی و بادی در آسیای میانه با پول سرمایه گذاران عرب خریداری می شود. این فرصتی برای کسب درآمد است. بر این اساس، علاقه کشورهای عربی به انرژی سبز آسیای مرکزی نیز فرصت دیگری برای کسب درآمد محسوب می‌شود.»

البته این کارشناس به یک مشکل مهم اشاره کرد و گفت: انرژی سبز، هر چقدر هم که مهم باشد، هنوز مشکل بحران انرژی را در آسیای میانه حل نمی‌کند به این خاطر که سرمایه‌گذاری در انرژی خورشیدی که فصلی است، انجام می‌شود. تقاضای اصلی برق در زمستان، زمانی که روزهای آفتابی بسیار کمتری وجود دارد، بالاتر است. همچنین نگهداری این ایستگاه ها در زمستان دشوارتر است. در هر صورت، تا کنون ما هیچ نتیجه جدی برای بهبود تعادل انرژی کشورهای آسیای مرکزی مشاهده نکرده ایم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha