برگزاری نمایشگاه یاس کبود از ولادت تا شهادت حضرت زهرا(س) در شهرری+فیلم

شهرری - ایرنا - دوازدهمین نمایشگاه تجسمی یاس کبود که زندگی حضرت زهرا(س) را از ولادت تا شهادت به تصویر کشیده در ضلع جنوبی آستان حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) برپا می باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دوازدهمین نمایشگاه یاس کبود که به همت قرارگاه جهادی سفیران نور از ۹ تا ۳۰ آذر در ضلع جنوبی آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، برپا شده است میزبان عزاداران و محبین آستان مقدس اهل بیت (ع) می باشد.
حضرت زهرا (س) یکی از پنج بانوی قدسی تاریخ جهان به شمار می‌رود
مادر سادات حضرت صدیقه طاهره (س) جایگاه بسیار رفیعی در دین اسلام دارد. آن حضرت (س) سومین معصوم، دختر معصوم، همسر معصوم و مادر معصوم و دارای ویژگی‌های ممتاز متعددی است.

۱۲ امام بزرگوار شیعه (علیهم السلام) از نسل حضرت فاطمه زهرا (س) هستند؛ مطابق روایات سوره و آیاتی از قرآن کریم مانند سوره کوثر، سوره انسان، آیه تطهیر و آیه مودت در حق آن حضرت (س) و همسر و فرزندانش نازل گردیده است و دوستی و دشمنی با ایشان، به منزله دوستی و دشمنی با پیامبر (ص) است.

بی‌شک بر کسی پوشیده نیست که حضرت زهرا (س) مجموع صفات پدرشان، حضرت محمد (ص) را در خود دارند. حضرت زهرا (س) نه تنها صفات پدر را در خود داشتند، بلکه هر آنچه از علم، معرفت، اخلاق وایمان پدر در دست داشتند و برای دیگران به اشتراک می‌گذاشتند، که حقیقت اسلام زنده بماند و جاودانه شود.

زندگینامه حضرت زهرا (س)

حضرت فاطمه زهرا (س) دختر گرامی خاتم الانبیاء حضرت محمد (ص) و حضرت خدیجه کبری (س)، همسر مکرمه حضرت امام علی (ع) و مادر ارجمند حضرت امام حسن (ع) و امام حسین (ع) و حضرت زینب کبری (س) است.

پدر بزرگوار حضرت زهرا (س) خاتم پیامبران الهی و برترین مخلوق خداوند و مادرش خدیجه، از زنان بزرگ و شریف قریش و نخستین بانویی بود که به اسلام گروید و تمامی ثروت و دارایی خود را برای خدمت به اسلام و مسلمانان صرف کرد. خدیجه در دوران جاهلیت و دوران پیش از ظهور اسلام نیز به پاکدامنی مشهور بود، تا جایی که از او به طاهره (پاکیزه) یاد می‌شد.

ولادت حضرت زهرا (س)

حضرت فاطمه زهرا (س) در روز بیستم جمادی الثانی سال پنجم پس از بعثت در مکه مکرمه، چشم به جهان گشود.

در مورد تاریخ ولادت ایشان اختلاف وجود دارد. تاریخ ولادت حضرت زهرا (س) در بیشتر منابع اهل سنت، پنج سال پیش از بعثت و در زمانی که قریش مشغول مرمت خانه کعبه بودند، در برخی سال دوم بعثت و در بیشتر منابع شیعی، پنج سال پس از بعثت پیامبر اسلام (ص) ذکر شده است.

شهادت حضرت زهرا (س)

در مورد تاریخ شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) چند روایت وجود دارد که بنا بر روایتی ۷۵ روز پس از رحلت پیامبر اسلام (ص) در ۱۳ جمادی الاولی (که نظر اهل سنت نیز بر همین تاریخ است) و به روایت مشهورتری ۹۵ روز پس از رحلت پیامبر اسلام (ص) مطابق با روز سه شنبه سوم جمادی الثانی در سال یازدهم هجری -در حالی که ۱۸ سال بیشتر از عمر مبارکشان نمی‌گذشت- است.

مردم مدینه پس از آگاهی از شهادت فاطمه زهرا (س)، در اطراف خانه آن بزرگوار جمع گشتند و منتظر تشییع و تدفین فاطمه (س) بودند، هنگامی که شب فرا رسید و چشمان مردم به خواب رفت، امام علی (ع) بنا بر وصیت فاطمه (س) و به دور از حضور افراد، به غسل بدن مطهر و رنج دیده همسر خویش پرداخت و سپس او را کفن نمود.

هنگامی که از غسل دادن او فارغ شد، به امام حسن و امام حسین (علیهما السلام) که در زمان شهادت مادر هر دو کودک بودند. امر فرمود تا عده‌ای از صحابه راستین رسول خدا (ص) را که البته مورد رضایت فاطمه (س) بودند و تعدادشان از هفت نفر بیشتر نمی‌شد، خبر نمایند تا در مراسم تدفین آن بزرگوار شرکت کنند.

پس از حضور صحابه، امیر المومنین (ع) بر حضرت زهرا (س) نماز خواند و سپس در میان حزن و اندوه کودکان خردسالش که مخفیانه در فراق مادر جوان خویش گریه می‌نمودند، به تدفین فاطمه (س) پرداخت.

حضرت علی علیه السلام هنگامی که تدفین حضرت فاطمه زهرا (علیها السلام) به پایان رسید، رو به سمت مزار رسول خدا (ص) نمود و گفت: سلام بر توای رسول خدا، از جانب من و از دخترت؛ آن دختری که بر تو و در کنار تو آرمیده است و در زمانی اندک به تو ملحق شده. ای رسول خدا، صبر و شکیبایی‌ام از فراق حبیبه‌ات کم شده، خودداریم در فراق او از بین رفت. ما از خداییم و بسوی او باز می‌گردیم.

دوازدهمین نمایشگاه یاس کبود

این نمایشگاه با روایتگری برادر عبدی به وقایع و اتفاقات ولادت تا شهادت بانوی دو عالم حضرت صدیقه طاهره می پردازد و در فضایی معنوی و با تصاویری تجسمی عزاداران و محبین اهل بیت را به آن دوران برده تا در ذهنشان اتفاقات آن دوره تداعی شود.

در ادامه با نشان دادن گوشه ای از این نمایشگاه در قالب فیلم با روایتگری برادر عبدی پور با فضای این نمایشگاه بیشتر آشنا شویم.

ماجرای کساء

خلاصه حدیث کساء این است که به نقل جابر انصاری، حضرت زهرا (س) فرمود روزی به حضور پدرم رسول خدا (ص) رفتم، به من سلام کرد، جواب سلامش را دادم فرمود در بدنم احساس ضعف می کنم، گفتم پدر جان پناه می دهم شما را به خدا از ضعفی که به شما عارض شده است فرمود ای فاطمه! کساء (روپوش) یمانی را بیاور مرا به آن بپوشان، من آن را آوردم و بدن آن حضرت را پوشاندم، نگاه به چهره رسول خدا (ص) نمودم، دیدم همانند ماه شب چهارده می درخشد.

شرح نزول آیه وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلی‏ حُبِّهِ مِسْکیناً وَ یَتیماً وَ أَسیراً

حسن و حسین(ع) بیمار شدند، علی و فاطمه(ع) نذر کردند اگر آنها شفا یابند سه روز روزه بگیرند چیزی نگذشت که هر دو شفا یافتند، علی و فاطمه(ع) روزه گرفتند تا نذر خود را ادا کنند. موقع افطار غذای خود را یک روز به فقیر و روز دیگر به یتیم و روز سوم به اسیر دادند وقتی پیامبر(ص) گرسنگی اهل بیت خود را دید گریان شد و این آیات درباره آنها نازل شد.

شهدای ما در جهاد فی سبیل الله، پیرو حضرت فاطمه(س) بودند

شهدا در جهاد و شهادت خود از حضرت فاطمه(س) پیروی کردند و حضرت زهرا(س) شهیده ایست که پیشاپیش همه شهدا وارد بهشت می شود چرا که شهدای ما در جهاد فی سبیل الله، پیرو حضرت فاطمه(س) بودند.

از همه عاشقان و دوستداران اهل بیت دعوت می شود از این نمایشگاه که در ضلع جنوبی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) برپا شده است و تا ۳۰ آذر دایر می باشد دیدن فرمایند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha