مسئول قضایی: سازمان‌ها در حوزه حقوق کودک ضعف دارند

کرمان - ایرنا - قائم مقام معاونت حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه گفت: با وجود اینکه در بحث پیشگیری از جرم ۳۲ نهاد وظیفه و نقش آفرینی دارند اما یکی از نقاط ضعف حوزه حقوق کودک و نوجوان، انجام نشدن وظایف به وسیله دستگاه‌های متولی است.

به گزارش ایرنا، حسن نگین تاجی روز چهارشنبه در همایش نظام حمایت از اطفال و نوجوانان در کرمان اظهار داشت: معاونت حقوقی دستگاه قضا در ۲ بخش تدوین لوایح قضایی مطلوب و اثربخشی این لوایح فعالیت‌های خود را متمرکز کرده است.

وی افزود: موضوعی که بسیار روی آن کار شده است بحث جمع سپاری و استفاده از ظرفیت نخبگان و متخصصان در این حوزه است.

این مقام قضایی تاکید کرد: در ماه‌های گذشته پیش نویس لوایح و دستورالعمل های متعددی را به دادگستری‌های مرکز استان‌ها ارسال کرده‌ایم این جمع سپاری مراحل آخر خود را طی می‌کند و جنبه‌های اثربخش و مثبتی را در پی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه موضوع دیگر تولیدمحتوا و شناخت مفاهیم، ارکان، عناصر و قوانین و مقررات این حوزه است، بیان کرد: با بهره گیری از نخبگان دستگاه قضایی استان کرمان در تلاشیم بتوانیم مسائل مربوط به حقوق کودک و نوجوان را در بعد کیفری به همکاران در دادگستری منتقل کنیم.

قائم مقام معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضائیه با اشاره به برگزاری کارگاه نظام حمایت از اطفال و نوجوانان ویژه دادستان ها و روسای دادگاه ها گفت: در این کارگاه آشنایی با حقوق بنیادین کودک در ابعاد داخلی، بین المللی و اسلامی، همچنین شناخت مدیریت صحیح جریان رسیدگی در کنار مهارت‌های رفتاری و کلامی بررسی می شود و امیدواریم انسجام بخشی لازم در این کارگاه شکل گیرد.

وی اظهار داشت: اگر قاضی ارکان و عناصر دعوا را بشناسد مدیریت جریان رسیدگی دچار تغییر نمی‌شود، یک قرار کارشناسی جامع زمانی امکان پذیر است که قاضی عناصر و ارکان دعوا خانواده را بشناسد.

نگاه مثبت دادگستری کرمان به حوزه اطفال

معاون قضایی، منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری کل استان کرمان نیز گفت: اطفال و نوجوانانی که قادر به مراقبت از خود نیستند باید مشمول حمایت ها و مراقبت های قضایی و حقوقی بیشتر شوند.

محمدباقر اسلامی با اشاره به حمایت کشورهای پیشرفته با طرق مختلف از کودکان و نوجوانان آسیب پذیر، اظهار داشت: کشورهایی مانند ایران که به پیمان نامه های بین المللی حمایت از کودکان و نوجوانان ملحق شده اند در کنار دستورالعمل های داخلی خود به قوانین بین المللی یونیسف نیز متعهد هستند.

این مقام قضایی اظهار داشت: ۲۶ نفر از همکاران قضایی دادگستری استان کرمان ابلاغ دادگاه های اطفال دارند و این حاکی از نگاه مثبت دادگستری استان کرمان به این بخش است.

همایش نظام حمایت از اطفال و نوجوانان ویژه دادستان ها، روسای دادگاه های عمومی بخش و قضات محاکم خانواده استان کرمان با حضور شماری از مسئولان قضایی از جمله رییس پژوهشگاه قوه قضاییه و نماینده قوه قضاییه در صندوق کودکان سازمان ملل در ایران در دادگستری کرمان برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha