یزد از استان‌های پیشرو در حفاظت از عرصه‌های زیست محیطی است

یزد- ایرنا- معاون محیط‌ زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: استان یزد از استان‌های پیشرو در حفاظت از عرصه‌های زیست محیطی است و در این زمینه سابقه درخشانی دارد.

به گزارش ایرنا "حسن اکبری " روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران استان یزد افزود: مردم این استان علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در حوزه محیط زیست هستند و در چنین شرایطی وظیفه داریم در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری و توصیه‌های رییس جمهور، با سیاست‌گذاری‌ مناسب فضا را برای فعالیت آنها فراهم و زیرساخت‌های قانونی و حقوقی لازم را در این زمینه مهیا کنیم.

وی ادامه داد: استان یزد با وجود شرایط اقلیمی خشک، از استان‌های شاخص و ارزشمند به لحاظ تنوع زیستی، طبیعت و مناطق حفاظت‌ شده در کشور است.

اکبری در ادامه با بیان اینکه گونه جَبیر (آهو) در کشور در حال انقراض است، گفت: جمعیت این گونه در ۵۰ سال گذشته کاهش یافته است به همین منظور سازمان حفاظت محیط زیست کشور تصمیم گرفت در راستای حفاظت و احیا این گونه از مشارکت مردم و بخش خصوصی استفاده کند.

وی خاطرنشان کرد: در این زمینه یک سرمایه گذار از استان یزد برای ایجاد مرکز ملی تکثیر گونه حمایت و حفاظت شده جبیر در منطقه ساغند اردکان اعلام آمادگی کرده است و به همین منظور امروز تفاهم نامه پنج جانبه در قالب همکاری بخش خصوصی با دولت با همراهی استانداری، حفاظت محیط زیست و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای احیای این‌گونه جانوری امضاء شد.

براساس آمارهای موجود تاکنون ۸۰۰ گونه گیاهی، ۱۹۰ گونه پرنده، ۶۰ گونه پستاندار وحشی و ۴۰ گونه خزنده در مناطق حفاظت شده استان یزد شناسایی شده است.
اهمیت تنوع گونه‌های استان یزد، فقط در تعداد نیست بلکه خاص بودن برخی از این گونه‌ها بر ارزش حفاظتی انها افزوده و اهمیت تنوع زیستی استان به خاطر این عوامل است.
استان یزد در برگیرنده طیف متنوع از زیستگاه های جانوری است و با وجود اقلیم خشک و از انواع گونه های جانوری کشور بیش از یک سوم انواع پرندگان و پستانداران وحشی در آن زیست می کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha