ریزش شدید سنگ در محور پاتاوه به دهدشت؛ جلوی فاجعه را ‌بگیرید

یاسوج-ایرنا-جاده کوهستانی پاتاوه- دهدشت پس از ۲۷ سال، تیرماه سال جاری با حضور رئیس جمهور به بهره برداری رسید این مسیر یکی از پرتردد ترین جاده های بین شهرستان کهگیلویه با یاسوج مرکز استان است اما بدلیل ایمن سازی نکردن استاندارد، با ریزش سنگ و کوه ،امکان وقوع هر حادثه ناگواری در این جاده قابل پیش بینی است.

به گزارش ایرنا، احداث جاده ملی پاتاوه به دهدشت سال ۷۳ با سفر مقام معظم رهبری به استان مصوب شد. تکمیل این جاده جزو یکی از پروژه های اولویت دار دولت سیزدهم قرار گرفت. این جاده ملی بخش مهمی از کریدور شمال – جنوب کشور است که به کوتاه‌تر شدن مسیر اصفهان به بنادر جنوبی کشور کمک شایانی می کند. بهره‌مندی ساکنان بیش از ۴۰۰ روستای محروم در ۲ شهرستان بویراحمد و کهگیلویه با جمعیتی افزون بر ۱۰۰ هزار نفر از نعمت راه مناسب از جمله مزیت های این جاده ملی بشمار می رود.

اگرچه دسترسی برخی از شهرستان های گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد به مرکز استان از سه مسیر میسر است اما محور ارتباطی کوهستانی پرتردد پاتاوه- دهدشت را اغلب ساکنان کهگیلویه بزرگ، بدلیل خاطره های گذشته از آن و حتی نزدیکی آن تا مرکز استان، این مسیر را برای تردد با مرکز کشور و حتی یاسوج انتخاب می کنند.

این مسیر کوهستانی که در هرکدام از فصل های آفتابی و زمستانی منظره های زیبا و چشم نوازی برای رهگذران دارد اما با بارش باران و حتی برف بدلیل ایمن سازی نشدن برخی از نقاط آن در زمان بارش ها، امکان ریزش سنگ و حتی رانش کوه در آن قابل پیش بینی است.

اگرچه دو هفته پیش شاهد بارش کمی در استان بودیم ولی از غروب چهارشنبه(دیروز) که بارش برف و باران شدیدی در استان آغاز شد در برخی از نقاط محور ارتباطی پاتاوه- دهدشت ریزش شدید سنگ رخ داد که در صورت تدبیر نکردن اتفافات ناخوشایندی برای رهگذران وجود دارد.

استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از مناطق کوهستانی کشور در دامنه زاگرس، هر ساله از نزولات آسمانی (برف و باران) بهره مند می شود که ۵۷ رودخانه با طول یک هزار و ۴۰۰ کیلومتر، پنج هزار چشمه دارد که حدود ۱۰ درصد از روان آب های کشور را به خود اختصاص می دهد.

خبرنگار ایرنا که هر ۲ هفته یکبار از این مسیر تردد دارد و با شناخت کامل آن، بارها از برخی از مدیران استانی گلایه مند بود چرا برخی از نقاط حادثه خیز و حتی جاهایی که امکان ریزش سنگ وجود دارد ایمن سازی نمی شود اما جاهایی که ضرورت ندارد حفاظت های با هزینه های هنگفتی احداث شده است.

برخی از نقاط محور پاتاوه-دهدشت که امکان ریزش سنگ و رانش زمین وجود دارد و ضرورت ایمن سازی آن برای همه رهگذارن روشن است شامل: حد فاصل روستای "گِردِوَ تا قبل اول دمچنار(۲ تا تونل وجود دارد که هم امکان رانش و ریزش سنگ در کنار آنها وجود دارد)، حد فاصل "زنگوا تا قبل از "آب چنداران" که چند تونل وجود دارد و امکان ریزش سنگ و کوه وجود دارد که امروز در همین نطقه ریزش اتفاق افتاد، همینطور حد فاصل پل قله دختر تا روستای "دشت قاضی" که امکان رانش است، اینها نقاطی هستند که دانستن آن برای هر بیننده ای بدیهی است ریزش و رانش در این نقطه ها رخ می دهد

اما در چرا برخی از نقاط این محور ارتباطی همانند؛ حد فاصل رودخانه "شور" یا "زیرنا" تا "سردره" همجوار گلزار شهدای "زمان" سازه ای نانجا با هزینه هنگفتی احداث شده یا حد فاصل روستای "پس دِز" تا قبل از روستای "دشت قاضی" و حد فاصل کوه "پات" تا قبل از روستای "چغل" حفاظ های سازه ای با هزینه های هنگفتی احداث گردیده آیا احداث این حفاظ ها اولویت داشت یا نقاط برشمرده "زیزی " که سال گذشته ریزش داشت و امسال هم با اولین بارندگی اتفاق افتاد و در آینده بیشتر خواهد بود.

خبرنگار ایرنا که همیشه از مدیر حوزه شرکت ساخت راه ها، راهداری، راه و شهرسازی و حتی بحران و پدافند غیرعامل استان پیگیر ایمن سازی جاده پاتاوه- دهدشت بود براستی چرا مدیران یادشده امنیت مردم برای آنها مهم نیست چرا نهادهای ناظر ورود نمی کنند؟ حتما باید اتفاقات ناگواری پیش بیاید که مسوولان از خواب غفلت بیدار شوند؟ ما باور داریم اگر تدبیری برای ایمنی سازی این مسیر نشود شاهد اتفافات ناگواری خواهیم بود که مدیران نامبرده باید پاسخگو و مسوول باشند.

امیدواریم شیرینی بهره مندی از جاده پاتاوه- دهدشت، با تدابیر ویژه متولیان مبنی بر ایمن سازی فوری این محور ارتباطی پایدار بماند و از هرگونه خطرات جبران ناپذیری پیش گیری شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha