ناایمنی راه را به پای رانندگان ننویسید

یاسوج-ایرنا- محور پاتاوه به دهدشت که یکی از پرترددترین مسیرارتباطی درون استانی کهگیلویه و بویراحمد و حتی برون استانی، نیازمند ایمن سازی دقیق و بهنگام است.

به گزارش ایرنا، جاده ملی پاتاوه- دهدشت که پس از ۲۶ سال معطلی، سرانجام با اولویت گذاری و ابتکار بجای دولت در سفر دوم رئیس جمهور به استان(تیر سالجاری) بهره برداری شد.

موقعیت مسیر ارتباطی پاتاوه-دهدشت که بیشترین ارتباطات درون استانی را پوشش می دهد و از طرفی محور انتخابی رانندگان برای گذر کردن و سفر کردن به استان های فلات مرکزی و جنوبی کشور قرار گرفت، نیازمند چاره جویی فوری و تکمیل نواقص این مسیر است.

این مسیر دلربا و خاطره انگیز که در هرکدام از فصل های آفتابی و زمستانی با داشتن منظره های زیبا و چشم نوازی انتخاب و اولویتی برای رانندگان است، محوری پرتردد خواهد بود که نه تنها برخی از شهرستان های استان از بن بست خارج کرده بلکه ۴۰۰ روستای محروم همجوار این جاده بهره مند خواهند شد.

روستاهای برخی از نقاط همجوار این مسیر ارتباط روزگاری بیش از ۳۰۰ خانوار بودند و بدلیل نبود جاده دسترسی ترک وطن کردند و به حاشیه های مرکز استان و دیگر شهرستان ها پناه گرفتند، اما با بهره برداری از این مسیر، بنا به نظر برخی از کارشناسان امکان بازگشت روستاییان وجود دارد چرا که موقعیت روستاها بهره مند از منابع طبیعی بکری است که زمینه اشتغال دامداری، کشاورزی و حتی راه اندازی فعالیت های خدماتی همانند رستوران های بین راهی وجود دارد.

مسیری با این همه ظرفیت که نه تنها فاصله بین مرکز استان با دیگر شهرستان ها و بلکه با استان های همجوار را کاهش داد، نیازمند توجه و اولویت دادن بجا و بهنگام برای ایمن سازی آن دارد.

گذر کردن این مسیر کوهستانی از دل کوه ها و دره ها، دارای نقاط حادثه خیر و ناایمن است که علاوه بر این مشکلات، خطرریزش کوه و رانش زمین در برخی از نقاط وجود دارد که نیازمند چاره اندیشی و آینده نگری است.

این مسیر پرتردد که روزانه بر شلوغی رفت و آمدها افزایش یافته آبستن حوادث ناگواری است که بدلیل نبود روشنایی برخی از تونل های وحشت آن و وجود پیچ های ناایمن و نقاط حادث خیز، امکان خطرهای حوادث وجود دارد، بنابراین بیان کردن و هشدار دادن کاهش سرعت رانندگی توسط مسوول حوزه طرح های شرکت ساخت استان دردی را دوا نمی کند.

"صمصام آقایی" مسوول حوزه شرکت ساخت استان که به همراه برخی از خبرنگاران روز پنجشنبه (هفت دی) از مسیرپاتاوه-دهدشت بازدید کرد، اظهار کرد: سرعت در بعضی از نقاط جاده پاتاوه - دهدشت تا ۶۰ کیلومتر در ساعت است و توجه به تابلوهای راهنمایی و رانندگی از سوی رانندگان الزامی است این در حالی است که جانشین فرماندهی پلیس راه استان هشدار داد: عرض این جاده در مقایسه با جاده اصفهان به یاسوج کمتر است،گارد ریل به اندازه کافی نیست و تقاطع های ناایمن دارد.

آقایی اضافه کرد: نواقص و ایرادها مانع بهره‌برداری از این محور ارتباطی نیست و به مرور و با اولویت بندی برطرف خواهند شد همچنین روشنایی تونل‌های این محور تکمیل می‌شود.

درخواست مردم رانندگان از شرکت ساخت، راهداری و راه شهرسازی مطرح است ایمن سازی این مسیر مطابق با اولویت ها است.

برخی از نقاط محور پاتاوه-دهدشت که امکان ریزش سنگ و رانش زمین وجود دارد و بارها ایرنا ضرورت ایمن سازی آنها را هشدار داد در اولویت ایمن سازی قرار گیرد.

نقاطی شامل: حد فاصل روستای "گِردِوَ تا قبل اول دمچنار(۲ تا تونل وجود دارد که هم امکان رانش و ریزش سنگ در کنار آنها وجود دارد)، حد فاصل "زنگوا تا قبل از "آب چنداران" که چند تونل وجود دارد و امکان ریزش سنگ و کوه وجود دارد که امسال در همین نطقه ریزش اتفاق افتاد، همینطور حد فاصل پل قله دختر تا روستای "دشت قاضی" که امکان رانش است، اینها نقاطی هستند که دانستن آن برای هر بیننده ای بدیهی است با آغاز بارندگی و برف ریزش و رانش در این نقطه ها رخ می دهد.

مهمترین عامل حوادث را اگرچه بی کیفیتی خودرو، ناایمنی جاده ها و خطای رانندگان برمی شمارند ولی در یک مسیر پرتردد علاوه بر ضرورت توجه به هشدارهای رانندگی نیازمند ایمن سازی مسیر است بنابراین ضرورت دارد نقاطی که آبستن خطرات جبران ناپذیراست در اولویت کاری قرار گیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha