کرملین: مذاکره درباره عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا، سیاسی‌کاری است

مسکو-ایرنا- سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه (کرملین) با اشاره به آغاز مذاکرات در خصوص عضویت اوکراین و مولداوی در اتحادیه اروپا، این تصمیم را یک حرکت سیاسی توصیف کرد.

به گزارش روز جمعه ایرنا از منابع خبری روس، دمیتری پسکوف درباره تلاش‌های برای عضویت اوکراین و مولداوی در اتحادیه اروپا گفت که شرایط هیچ کدام از این کشورها با معیارهای مدنظر اتحادیه مطابقت ندارد و این تصمیم سیاسی می‌تواند منجر به بی‌ثباتی اتحادیه اروپا شود.
وی همچنین نامزد شدن گرجستان برای عضویت در اتحادیه اروپا را تلاشی برای آزار روسیه عنوان کرد.
پسکوف با اشاره به امضای توافق امنیتی میان فنلاند و آمریکا، خاطرنشان کرد که این حرکت بدون شک به افزایش تنش بین مسکو و هلسینکی می‌انجامد. وی افزود: «روابط روسیه و فنلاند عالی و دوستانه بود و هیچ‌کدام از دو کشور تهدیدی برای منافع دیگری محسوب نمی‌شد اما عضویت فنلاند در ناتو تهدیدی برای روسیه خواهد بود».
سخنگوی کرملین در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: روسیه آماده مذاکره با ایالات متحده است، اما بر اساس شرایط خود.
وی با انتقاد از دخالت گسترده واشنگتن در مناقشه اوکراین گفت: آمریکا می‌داند که اوکراین نمی‌تواند در درگیری با روسیه پیروز شود و با این وجود، سرمایه مالیات‌دهندگان آمریکایی را برای کمک به کی‌یف هدر می‌دهد.
پسکوف در پاسخ به سوالی درباره انتخابات آمریکا نیز اظهار داشت: پوتین رئیس‌جمهوری روسیه آماده همکاری با هر کسی است که درک می‌کند، باید نگرانی‌های روسیه در نظر گرفته شود.

روز پنجشنبه ۲۴ آذر ماه ۱۴۰۲ سران اتحادیه اروپا با وجود مخالفت مجارستان، با آغاز مذاکرات عضویت اوکراین در این اتحادیه موافقت کردند. شارل میشل رئیس شورای اروپا که ریاست جلسه سران این اتحادیه را برعهده داشت، این تصمیم را «پیام روشن امید به مردم و قاره» اروپا توصیف کرد. ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین نیز با استقبال از این تصمیم، آن را پیروزی برای اوکراین و اروپا خواند.
آغاز مذاکرات عضویت یک کشور در اتحادیه اروپا مستلزم رای موافق همه اعضای این اتحادیه است. مجارستان تنها مخالف عضویت اوکراین در اتحادیه اروپاست و وتوی این کشور می‌توانست اوکراین را ناکام کند.
پولیتیکو نوشت که اولاف شولتس صدراعظم آلمان به ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان توصیه کرد که جلسه پنجشنبه را ترک کند تا سایر رهبران بتوانند بدون تهدید وتوی مجارستان و با اتفاق آرا به آغاز مذاکرات عضویت اوکراین رای بدهند.
اوکراین پس از آغاز عملیات نظامی روسیه، درخواست عضویت در ناتو و اتحادیه اروپا داد. اتحادیه اروپا پیشتر هفت شرط آغاز مذاکرات درباره عضویت اوکراین در این اتحادیه را شامل اصلاحات دادگاه قانون اساسی، اصلاحات قوه قضائیه، مبارزه با فساد مالی، مبارزه با پولشویی، اصلاحات ضد الیگارشی، اصلاحات رسانه‌ای و تغییر قوانین مربوط به اقلیت‌های ملی اعلام کرده بود.
بنا بر اعلام مقامات اتحادیه اروپا، اوکراین در چهار حوزه اصلاحات ضروری را انجام داده و اصلاحات در حوزه‌های بهبود وضعیت زبان اقلیت‌ها، تخصیص بودجه برای مبارزه با فساد و پیشرفت در شفافیت لابی‌گری باقی مانده است. با این حال کمیسیون اروپا پیشتر به شورای اروپا پیشنهاد کرده بود که مذاکرات عضویت با اوکراین را شروع کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha