دولت سیزدهم زمینه‌ساز رشد ۱۰ برابری تولید برق از انرژی خورشیدی در سمنان شد + فیلم

سمنان - ایرنا - معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سمنان با تاکید بر ضرورت توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، گفت: تولید برق با استفاده از انرژی خورشیدی در دولت سیزدهم از ۲ مگاوات به ۲۲ مگاوات افزایش یافت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، انرژی خورشیدی ۲ مزیت بزرگ نسبت به سوخت‌های فسیلی (زغال سنگ، نفت و گاز طبیعی) دارد؛ اول اینکه اگر چه می‌توان هنوز از سوخت‌های فسیلی با منابع محدود استفاده کرد، اما یک منبع بی پایان از نور که منبع خورشید است، وجود دارد.

دومین مزیت انرژی خورشیدی این است که مانند سوزاندن سوخت‌های فسیلی آلودگی ایجاد نمی‌کند؛ با این وجود تجهیزات مورد نیاز برای جمع‌آوری و استفاده از انرژی خورشیدی گران است و هزینه بالای تولید برق از انرژی خورشیدی استفاده از آن را محدود کرده است.

محمدرضا صادقی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ۱۸ طرح در زمینه تولید برق از انرژی خورشیدی به ظرفیت ۱۰۰ مگاوات سال آینده در استان سمنان به بهره‌برداری می‌رسد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سمنان با بیان اینکه توسعه انرژی‌های نو از جمله استفاده از انرژی خورشیدی یکی از شاخص‌های مهم در توسعه اقتصادی محسوب می‌شود، اظهار کرد: سال آینده ظرفیت تولید برق استان سمنان با استفاده از انرژی خورشیدی به ۱۲۲ مگاوات می‌رسد که این میزان تولید چشمگیر است.

وی خاطرنشان کرد: استان سمنان با اقلیم و گستره مناسب، برخورداری از تعداد روزهای آفتابی قابل توجه طی سال به دلیل شرایط سرزمینی، و بهره‌مندی از ظرفیت مناسب سرمایه‌گذاری، از بهترین منطقه‌های کشور برای توسعه تولید برق از انرژی خورشیدی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، انرژی یکی از مهمترین مولفه‌های قدرت هر کشور است و هر کشوری که بتواند تولید انرژی پایدار و مستمر برای مصارف در بخش‌های مختلف خانگی، تولید، کشاورزی و هم امکان تبادل با دیگر کشورها داشته باشد، مولفه قدرت را به نفع خود تعیین می‌کند، طبق آمارها، استان سمنان از ۳۶۵ روز سال ۳۲۵ روز سال هوای آفتابی دارد؛ به عبارتی این استان در حدود سه هزار کیلووات ساعت بر مترمربع در سال از هوای آفتابی بهره مند است که یعنی ظرفیتی مناسب برای توسعه انرژی خورشیدی دارد.

این مقدار تابش نور خورشید در استان سمنان در حالی است که میزان تابش خورشید در ایران بین یکهزار و ۸۰۰ تا ۲ هزار و ۲۰۰ کیلووات ساعت بر متر مربع در سال تخمین زده شده که بالاتر از میزان متوسط جهانی و به طور متوسط سالانه بیش از ۲۸۰ روز آفتابی برای کشور گزارش شده است و بر این پایه، استان سمنان از بهترین منطقه‌های کشور برای تولید انرژی خورشیدی است.

هر کیلووات سامانه خورشیدی، می‌تواند سالانه یکهزار و ۸۰۰ کیلووات ساعت در اقلیم استان سمنان برق تولید می‌کند که امید است روند تغییر نگاه مردم و سرمایه گذاران به حوزه انرژی خورشیدی در استان سمنان روز به روز متفاوت تر و بهتر شود.

استان سمنان که به دارالمرحمه معروف است با مساحت نزدیک به ۹۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع یکی از پهناورترین استان‌های کشور ایران است که با پنج و ۹ دهم درصد مساحت کل کشور، از این نظر هفتمین استان ایران محسوب می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha