۲۵ آذر ۱۴۰۲، ۱۲:۲۹
کد خبرنگار: 2203
کد خبر: 85323791
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

استاندار خراسان جنوبی: پژوهش را تابع نیاز خود کنیم

بیرجند - ایرنا - استاندار خراسان جنوبی گفت: باید پژوهش را به سمتی ببریم که نیازهای کشور را تامین کند و به عبارتی پژوهش را تابع نیاز خود کنیم.

به گزارش ایرنا جواد قناعت روز شنبه در مراسم گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری و تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر استان، افزود: هفته پژوهش فرصتی برای شناسایی و معرفی دستاوردهای علمی و پژوهشی و نقاط ضعف و قدرت استان و کشور است.

وی با اشاره به تجلیل از ۶۴ پژوهشگر و فناور برتر استان بیان کرد: یکی از اهداف انجام کارهای پژوهشی رسیدن به مرجعیت علمی و حضور در جمع سرآمدان علم و فناوری است.

استاندار خراسان جنوبی دومین هدف کارهای پژوهشی را حل مشکلات کشور و استان و بومی‌سازی دانست و افزود: از موضوعات اصولی در دانشگاه‌ها این است که دانشحویان، جوانان و اساتید، ارتقای تحقیقات و پژوهش را در اولویت قرار دهند.

قناعت عنوان کرد: بهترین مشوق برای گسترش علم، تکریم دارنده علم است و پرداختن و توجه ویژه به پژوهشگران از جمله مشوق‌های بسیار مهم است.

وی یکی از اهداف دیگر انجام کارهای پژوهشی را دشمن‌شناسی دانست و تصریح کرد: دشمن به دنبال این است که محیط‌های علمی، مراکز آموزشی و تحقیقاتی ما را از کارهای علمی و پژوهشی دور کند، هر فردی این کار را انجام دهد بداند در میدان دشمن و این پازل نقش ایفا می‌کند.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه در وضعیت تولید علمی ایران در پایگاه اسکوپوس دارای رتبه جهانی است، ایران در طول ۲۰ سال گذشته از رتبه ۵۳ جهانی اکنون به رتبه ۱۵ رسیده که نشان می‌دهد مراکز علمی کمر همت را بسته و کارهای بزرگ را در دستور کار قرار داده‌اند.

وی تصریح کرد: با توجه به خیز جمهوری اسلامی ایران در تولید علم، در بین کشورهای جهان اسلام رتبه اول مقالات اسکوپوس را داریم.

قناعت یادآور شد: بودجه سال ۱۴۰۰ دانشگاه‌ها در سال ۱۴۰۲ از ۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال به چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال با افزایش حدود ۱۵ درصدی رسیده که نشان می‌دهد پرداختن به کارهای پژوهشی و علمی در حال افزایش است.

وی اضافه کرد: همچنین در حوزه فرهنگی که سه تا پنج درصد اعتبارات دانشگاه را به خود اختصاص داده است، باید کارهای فرهنگی مورد توجه قرار گرفته و افزایش یابد.

وی گفت: خدا را شاکریم که در استان خراسان جنوبی محیط‌های علمی و انسان‌های فرهیخته و دانشمندی وجود دارد و شاهد اتفاقات بسیار خوب و میمونی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی هستیم.

قناعت ادامه داد: امیدواریم این روند ادامه یابد، ما نیز کمک‌ها و پشتیبانی‌های لازم را خواهیم داشت تا شاهد شتاب و سرعت بیشتر در حوزه‌های علمی، پژوهشی و فناوری و فرهنگی استان باشیم.

ارتقای تحقیقات و پژوهش سرلوحه کار دانشگاه‌ها قرار گیرد

رئیس دانشگاه بیرجند هم گفت: فراگیری علم و دانش، تلاش و پژوهش و دستیابی به پژوهش و فناوری از اصول راهبردی نقشه علمی کشور است.

احمد لامعی ادامه داد: این مسأله در سخنان حکیمانه دیده بینای انقلاب و قلب بیدار و بصیر جامعه امام خامنه‌ای بارهای مورد تایید و تاکید قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: از نگاه نافذ رهبر معظم انقلاب پیشرفت علمی پایه و لازمه قطعی تعالی همه‌جانبه و اقتدار یک ملت است و تنها با رسیدن به قدرت و اقتدار است که می‌توان از هویت، استقلال و عزت در مقابل زورگویان و مستکبران دفاع و منافع ملی را تضمین کرد.

وی اظهار کرد: رهبر فرزانه و حکیم یگانه همه اندیشمندان، فرهیختگان، دانشگاهیان و جامعه آموزش و پرورش را به جهاد علمی دعوت می‌کنند و لازمه این جهاد را تحقیق و پژوهش می‌دانند.

رئیس دانشگاه بیرجند تصریح کرد: اگر نگاهی به بیانیه گام دوم انقلاب بیندازیم رهبر معظم انقلاب بیشترین امید را به اندیشه جوانان، امیدآفرینی و پژوهش و فناوری تخصیص داده‌اند و این امور را نشانه قدرت، شوکت و اقتدار نظام می‌دانند.

وی افزود: اگر نیم‌نگاهی به سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها که هدف غایی آن ساختن دانشگاه تمدن‌ساز اسلامی است بیندازیم ۲۰ درصد از راهبردهای چهارگانه آن در مباحث فرهنگی و تربیتی، ۱۰ درصد موضوعات مشترک و ۷۰ درصد مربوط به حوزه‌های آموزش، پژوهش و مدیریت است.

لامعی تاکید کرد: در این سند راهبردی عرصه پژوهش و فناوری بسیار گسترده است.

وی با اشاره به برگزاری هفته پژوهش در استان، یادآور شد: این هفته با به صدا درآمدن زنگ پژوهش آغاز شد و شاهد افتتاح نمایشگاه پژوهش و فناوری توسط پارک علم و فناوری بودیم.

لامعی افزود: دهها کارگاه و سمینار آموزشی در خصوص پژوهش، فناوری و بررسی تنگناها و مشکلات استان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی با اشاره به فرایند انتخاب پژوهشگران و فناوران برتر اظهار کرد: شورای سیاست‌گذاری هفته پژوهش استان با استناد به دستورالعمل و تفاهم‌نامه منعقده بین وزارت کشور و وزارت علوم معیارها و شاخصه‌های لازم را تصویب و برای اجرا به بخش‌های مختلف شورا ابلاغ کرد.

رئیس دانشگاه بیرجند اضافه کرد: در نهایت دستگاه‌های مختلف اجرایی پژوهشگر یا فناور برتر خود را معرفی و در ادامه با بررسی مستندات، کمیته پژوهش و فناوری استان ۶۴ نفر پژوهشگر و فناور را واجد شرایط اعلام کرد که امروز از این افراد تجلیل و قدردانی می‌شود.

در این آیین از تعداد ۶۴ پژوهشگر و فناور برتر خراسان جنوبی در ۱۸ بخش مختلف با حضور استاندار خراسان جنوبی با اهدای لوح و تندیس تجلیل و قدردانی شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha