الزام به نصب موقعیت یاب خودروها/ پای مرغ در لرستان بسته شد

خرم آباد - ایرنا - لرستان از استان های پیشرو در تولید گوشت مرغ است اما در مواقعی از سال به دلیل تقاضای زیاد، این ماده پروتئینی به صورت غیرقانونی از استان خارج و با قیمت بالاتری عرضه می شود که اکنون با تمهید تدابیر جدی، این تخلف به کمترین میزان رسیده است.

به گزارش ایرنا، لرستان همواره از تولیدکنندگان مرغ گوشتی در کشور بوده و با توجه به متوسط مازاد حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار تن در سال، این ماده پروتئینی را در فصول مختلف به استان های مختلف از جمله خوزستان و تهران ارسال کرده و تامین کننده بخشی از مصرف این مناطق بوده است.

میزان متوسط تولید و مصرف این ماده پروتئینی در استان به ترتیب ۸۰ و حدود ۶۰ هزار تن در سال است و تامین اجباری یا برنامه ریزی شده مرغ برخی استان ها از طریق لرستان، طی سال های گذشته در مواقعی حتی تا مرز بحران پیش رفت و شهروندان ناراضی در صف های طولانی خرید مرغ باید ساعت ها منتظر می مانند تا مرغ را به صورت محدود و سهمیه بندی شده خریداری نمایند.

تامین و تعدیل قیمت مرغ در لرستان که طی سال‌های گذشته با فراز و فرودهای زیادی در مواقعی مانند شب یلدا، ماه رمضان، فصول ابتدایی سال و اواخر اسفندماه همراه بود اما در ۲ سال اخیر کمبود در بازار مرغ و تغییر ناگهانی قیمت ها به حداقل رسیده است.

تنها مساله ای که تا حدودی مشکل ساز باقی مانده، خروج بیش از اندازه و بدون ضابطه مرغ بود که به تازگی در اقدامی جدی، خودروهای حمل مرغ ملزم به رعایت نصب موقعیت یاب(جی پی اس) شده اند و کشتارگاه ها نیز در صورت عدم استفاده از خودروهای مجهز به جی پی اس، جریمه و حتی پلمب خواهند شد.

به طور معمول در فصل فروردین و اردیبهشت و ماه مبارک رمضان تقاضا برای خرید مرغ در استان بیشتر بوده که بطور معمول هم همه شهروندان از این بازار رضایت نداشته اند، اما به نظر می رسد امسال بازار این کالای اساسی در لرستان، اساسی تنظیم شده است و مردم این منطقه تاکنون با مشکلات بسیار کمتری در این خصوص مواجه بوده اند.

مصرف مرغ در لرستان روزانه ۱۵۰ تا ۱۷۰ تن است که در مواقعی ، برخی کشتارگاه ها به دلیل دریافت مبالغ بالاتر نسبت به قیمت مصوب استان، مرغ را با هماهنگی خودروهای ویژه حمل، به سایر استان ها ارسال می کردند و دست مردم استان از این ماده کالای اساسی خالی می ماند.

اما حالا در اقدامی جدی، خودروهای حمل بار ملزم به نصب جی پی اس شده اند و بنا بر تاکید فرهاد زیویار استاندار لرستان، در صورت مشاهده هرگونه تخلف علاوه بر خودروها با کشتارگاه های خاطی نیز برخورد خواهد شد.

به گفته حسین میردریکوندی معاون توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان، سه کشتارگاه در لرستان از نصب جی پی اس بر روی خودروهای حمل مرغ امتناع کرده اند که طی ضرب الاجلی به آنها اعلام شده است در صورت عدم رفع این مشکل تا ۷۲ ساعت، اجازه بار زنی ندارند.

وی تصریح کرد: همچنین به خودروهای حمل نیز تذکر جدی داده شده است که در این زمان تعیین شده نسبت به نصب جی پی اس اقدام نکنند، از هرگونه تحویل و حمل باری منع خواهند شد و با همکاری دامپزشکی برای نصب موقعیت یاب خودروها اقدام شده است.

الزام به نصب موقعیت یاب خودروها/ پای مرغ در لرستان بسته شد

الزام ۱۰۰ خودروی حمل مرغ به نصب جی پی اس

مدیرکل دامپزشکی لرستان نیز گفت: بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار استان جهت ساماندهی تامین و عرضه مرغ از واحدهای پرورشی و کشتارگاه‌های طیور و مراکز عرضه، تمامی خودروهای حمل مرغ زنده و کشتاری مکلف به نصب موقعیت یاب به منظور پیگیری مسیر تردد و جابجایی محموله ها شدند.

مصطفی زبردست افزود: در این راستا تمام خودروهای حمل مرغ زنده و کشتاری در این استان ملزم به نصب موقعیت یاب( جی پی اس) شدند و در صورت داشتن مرغ مازاد، پیگیری ارسال قانونی و هدفمند آن به بازارهای هدف سایر استان‌های کشور انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۱۰۰ دستگاه خودرو شامل ۷۰ خودروی حمل مرغ زنده و ۳۰ خودروی مرغ کشتاری در استان فعال هستند.

زبردست عنوان کرد: با توجه به اینکه ۷۱۴ واحد مرغ گوشتی و ۱۰ واحد کشتارگاه در لرستان فعال است، مرغ مازاد بر نیاز مصرف استان جهت تنظیم بازار سایر استان های کشور، به صورت قانونی و هدفمند ارسال می شود.

کشتارگاه های متخلف تعطیل می شوند

استاندار لرستان نیز در این خصوص به ایرنا گفت: خروج مرغ از استان اجتناب ناپذیر است، چراکه نباید از ارسال تولیدات مازاد استان به استان های دیگر و برای سایر هموطنان جلوگیری کرد، اما چنانچه تامین کالا در استان کسری هایی داشته باشد، خروج آن به سایر مناطق با محدودیت های بیشتری اعمال خواهد شد.

فرهاد زیویار تصریح کرد: موضوع جی پی اس، نظارت و پایش است بنابراین باید بازار مرغ تولیدی لرستان در صورت صادرات یا مصرف در استان، نظارت شود که یکی از روش های نظارتی، نصب موقعیت یاب خودرو است.

وی بیان کرد: برخی کشتارگاه ها این مهم را رعایت نکرده اند که ضرب الاجلی برای آنها مشخص شد تا در صورت عدم تمکین به قانون با قاطعیت با آنها برخورد شود در غیر اینصورت در اسرع وقت تعطیل خواهند شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha