کارشناسان افغان: روابط حکومت طالبان با جهان در دو سال اخیر گسترش یافته است

تهران - ایرنا - برخی کارشناسان امور سیاسی و بین المللی افغانستان می‌گویند که با وجود عدم به رسمیت شناخته شدن حکومت طالبان از سوی سازمان ملل متحد و کشورهای جهان، مقامات عالی این حکومت در طول دوسال گذشته توانسته اند روابط خوب سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را با کشورهای منطقه و برخی کشورهای جهان برقرار کنند.

به گزارش روز شنبه ایرنا از خبرگزاری صدای افغان (آوا)، این اظهارات آگاهان امور در حالی مطرح می‌شود که بیش از دو سال از روی کار آمدن حکومت طالبان در افغانستان می‌گذرد و تاکنون هیچ کشوری آن را به رسمت نشاخته است. با این حال بسیاری از کشورهای جهان و منطقه نمایندگی‌های افغانستان را به حکومت طالبان سپرده اند و روابط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی خوبی را با حکومت موجود در افغانستان برقرار کردند.

محمد فواد عثمانی، آگاه روابط بین الملل در گفت وگو با خبرگزاری آوا گفت: با وجود اینکه حکومت طالبان از سوی سازمان ملل متحد و کشورهای جهان به رسمیت شناخته نشده است، اما مقامات آن در طول دوسال گذشته توانسته اند روابط خوبی سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را با کشورهای منطقه و برخی کشورهای جهان برقرار کنند.
این آگاه روابط بین الملل همچنین تاکید کرد که حکومت طالبان با اتخاذ سیاست متوازن و در نظر گرفتن منافع مشروع همه کشورها به خصوص کشورهای منطقه توانسته موافقت آنان را به دست آورد و روابط دیپلماتیک برقرار کند.
او خاطر نشان کرد که اکثر کشورهای جهان و منطقه، امارت اسلامی را به‌صورت "حکومت سرپرست" به رسمیت شناخته اند و زمینه را برای شناسایی رسمی آن فراهم کرده اند، زیرا تعداد زیادی از سفارت‌خانه‌های کشورهای خارجی در کابل باز هستند و تعدادی از کشورها نیز گفته اند که سفارت شان را به زودی باز می‌کنند.
عثمانی، با ابراز اینکه در شرایط کنونی جز تعامل با حکومت طالبان، راه دیگری برای بهبود وضعیت افغانستان و منطقه وجود ندارد، افزود که کشورهای منطقه نباید در شناسایی حکومت افغانستان تعلل کنند، چون شناسایی حکومت طالبان از سوی کشورهای منطقه سبب افزایش داد و ستد، جلوگیری از گسترش تروریسم و قاچاق مواد مخدر در آسیا می‌شود.
در همین حال قیوم صوفی‌زاده، آگاه سیاسی در مورد گسترش روابط کشورهای جهان با حکومت طالبان نیز در گفت وگو با آوا گفت: تعدادی از کشورهای جهان بخاطر منافع سیاسی که در منطقه دارند با این حکومت رابطه برقرار کرده اند که تأثیرگذاری در منطقه داشته باشند.
او همچنین ابراز داشت که برخی کشورها به دلیل وجود منابع طبیعی و بازارهای جدید در افغانستان، نیاز دارند که روابط خود را با حکومت طالبان را گسترش دهند تا به فعالیت‌های اقتصادی خود کمک کرده و مصالح اقتصادی خود را تضمین کنند.
این آگاه سیاسی تاکید کرد که برخی از کشورهای جهان به ویژه کشورهای منطقه به دلیل نگرانی‌های مربوط به گسترش گروه‌های تروریستی در افغانستان، نیاز دارند که همکاری با حکومت افغانستان را گسترش دهند تا در مبارزات علیه تروریسم همکاری کنند.
او تصریح کرد: در مدتی که حکومت طالبان بر افغانستان حاکم شده است، گروه‌های تروریستی شدیدا سرکوب شده اند، از این جهت هیچ نوع تهدید متوجه کشورهای منطقه به‌خصوص کشورهای همسایه نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha