طرح صیانت از جنگل‌ در ۲۵ هزار هکتار از اراضی خراسان‌شمالی در حال اجراست

بجنورد- ایرنا- رییس اداره جنگلداری و جنگلکاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: طرح صیانت از جنگل های شمالی(هیرکانی) در ۲۵ هزار هکتار از اراضی استان با اعتبار ۳۳ میلیارد ریال در حال اجرا است.

شهرام عسکری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این طرح در قالب پنج پروژه به منظور توسعه و غنی سازی جنگل های هیرکانی در منطقه درکش شهرستان سملقان اجرا می شود.

وی تصریح کرد: توسعه جنگل با نهال در ۶۰ هکتار، آبیاری و مراقبت سنواتی در ۵۰ هکتار، جمع آوری ۲ تن بذر، حفاظت از نمونه های بذرگیری در ۵۰ هکتار و تولید و تامین ۵۲ هزار اصله نهال جنگلی در نهالستان شهید کلاته بجنورد از جمله پروژه هایی هستند که در قالب این طرح در حال اجرا است.

رییس اداره جنگلداری و جنگلکاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی ادامه داد: این پروژه ها تهیه نقشه، جانمایی و شناسایی شده اند و برگزاری کارگاه های آموزشی در این مناطق برای دهیاران در حال انجام است.

وی عنوان کرد: تعدادی از پروژه ها نیز در مرحله تنظیم آنالیز و صدور مجوز انعقاد قرارداد است و اینک در فصل درختکاری قرار داریم همزمان توسعه و غنی سازی جنگل با نهال در حال انجام است.

به گزارش ایرنا، جنگل‌های پهن برگ خزری در حوزه پارک ملی خراسان شمالی پایان می یابد و به جنگل‌های کوهستانی خشک و نیمه خشک و ناحیه رویشی ارس خراسان شمالی متصل می شود.

با وجود اینکه جنگل‌های هیرکانی مرطوب پس از طی کیلومترها از این استان پایان یافته و همچنین افزایش ارتفاع از سطح دریا نیز وجود داشته است اما در اثر وجود اقلیم خاص محلی و تجمع رطوبت در دامنه های شمال کوه های آلاداغ منجر به جنگل‌های ناحیه نیمه مرطوب شده که به جنگلهای پهن برگ خزری و هیرکانی شباهت دارد.

این جنگل‌ها از نظر جنگل شناسان، اکولوژی و پتانسیل‌های طبیعی جایگاه ویژه‌ای در منطقه دارند و به واقع می توان آنرا تبلوری از شگفتی‌ها و جلوه گاه تنوع زیستی از نظر پوشش گیاهی برای آینده عنوان کرد.

این ناحیه رویشگاه گونه‌های پهن برگ از جمله بلوط، افرای شیردار، ون، گلابی وحشی و ازگیل در سطح ۱۲۵هزار هکتار است که به صورت نواری سبز بر روی دامنه شمالی کوه های آلاداغ گسترش دارد.

گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی ۲ میلیون و ۳۳ هزار و ۳۶ هکتار است که از این وسعت یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مرتع، بیش از ۱۸۳ هزار هکتار بیابان و ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار جنگل است.

خراسان شمالی ذخیره گاه ژنتیک انواع گیاهان و درختان جنگلی است و ۲۵ هزار هکتار از جنگل های این استان هیرکانی و بقیه ایرانی تورانی است که گونه های ارس، افرا، زالزالک و کرکو را در خود دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha