توافق تجاری آمریکا و انگلیس؛ معامله‌ای که بایدن آن را کنار گذاشت

تهران- ایرنا- منابع آگاه به مذاکرات تجاری آمریکا و انگلیس اعلام کردند که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا به‌دلیل طرح مخالفت‌ها، یک پیمان تجاری میان دو کشور را بی‌سر وصدا کنار گذاشته‌است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از نشریه پولیتیکو، درحالی‌که انگلیس از مدت‌ها پیش به توافق تجاری با آمریکا به عنوان پاداشی مهم پس از برگزیت تمایل نشان می‌داد، به‌نظر می‌رسد جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا به‌دنبال مخالفت سنا و اختلاف‌نظر بر سر میزان این توافق، بی‌سر و صدا آن را پیش از انتخابات ۲۰۲۴ کنار گذاشته است.

براساس پیش‌نویس طرح‌کلی این توافق که توسط دفتر نماینده تجاری آمریکا (USTR) در اوایل سال‌جاری تهیه شده، مذاکرات در این خصوص باید پیش از پایان سال ۲۰۲۳ آغاز شود. اما دو نماینده کشورهای انگلیس و آمریکا آگاه به این مذاکرات که خواستند نامشان فاش نشود، در این زمینه به پولیتیکو گفتند که پس از طرح مخالفت‌ها، انتظار نمی‌رود که توافقی انجام شود.

گفته می‌شود دموکرات‌های ارشد نیز ضمن انتقاد از این طرح، مقررات تجاری گنجانده شده در پیش‌نویس این طرح را حاوی استانداردهای قابل اجرا ندانسته‌اند.

سخنگوی ران ویدن سناتور دموکرات و رئیس کمیته قدرتمند مالی سنا، که نظارت کنگره بر داد و ستد را برعهده دارد، در این خصوص گفت: «مذاکرات تجاری باید بر اساس یک روند داری ماهیت قانونی انجام شود».

این سخنگو افزود: «دیدگاه سناتور وایدن آن است که واشنگتن و لندن نباید تا زمانی که توافق به نفع آمریکایی‌ها نباشد، بیانیه بدهند.»

دموکرات‌ها نیز می‌گویند برای تائید این توافق باید این سوال‌ ها را بپرسیم که «آیا اساسا چنین معامله‌ای وضعیت کشاورزان [ایالت] آیووا را بهبود می‌بخشد؟ آیا به اقتصاد آمریکا کمک می‌کند؟ و اگر چنین نیست، آنها این کار را انجام نخواهند داد».

از سوی دیگر، کابینه ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس نیز فصل مربوط به مقررات کشاورزی این توافق را زیر سوال برده است آن هم پس از آنکه سوناک در نشست غذایی اوایل سال جاری گفت که اجازه نخواهد داد محصولات غذایی سرشار از مواد شیمیایی و گوشت‌های گاو هورمونی آمریکایی وارد انگلیس شوند.

هرچند به‌گفته برخی منابع آگاه، تمرکز آمریکا و انگلیس در این معامله تجاری بر سر آن است تا شرکت‌های خودروسازی انگلیسی اجازه داشته باشند از تخفیف‌های خودروهای الکتریکی که در قانون کاهش تورم دولت بایدن گنجانده شده، استفاده کنند.

همزمان یک سخنگوی دولت انگلیس در این زمینه توضیح داد که دو طرف به سرعت درحال گسترش همکاری در طیف‌های مختلف اقتصادی و تجاری بر اساس بیانیه آتلانتیک هستند که اوایل سال جاری میلادی اعلام شد.

در این میان، برخی گروه‌ها در انگلیس هم اساسا ضرورت چنین توافقی با آمریکا را زیر سوال برده‌اند.

مایکل ماینلی لرد میر لندن امروز دوشنبه ضمن گشایش یک پایگاه جدید برای منطقه مالی قدرتمند انگلیس در شهر نیویورک گفت: «تجارت بدون آن خوب پیش می‌رود. ممکن است حتی بهتر هم پیش رود».

وی سپس خاطرنشان کرد که در آمریکا یک توافق تجاری با انگلیس در اولویت قرار ندارد.

براساس آخرین داده‌های منتشر شده، میزان داد و ستد میان دو کشور در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳ میلادی، ۲۳.۸ درصد رشد داشته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha