انتقاد مدیرکل ارتباطات کرمان از ضعف عملکرد صندوق نوآوری و شکوفایی

کرمان - ایرنا - مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کرمان گفت: صندوق نوآوری شکوفایی طی سه تا چهار سال گذشته با هدف رشد و گسترش شرکت های فناوری پایه در این استان شکل گرفت اما عملکرد این صندوق تاکنون جزو ضعیف‌ترین‌های کشور بوده و رشد چشمگیری نداشته است.

به گزارش ایرنا، حسین ساجدی فر روز دوشنبه در نشست خبری افزود: علت اصلی ضعف این صندوق ساختار تیم مدیریتی و اجرایی به شدت ناکارآمد این صندوق است که وظایف خود را انجام نمی دهند و این موضوع باعث گلایه استارتاپ های فناوری پایه در استان کرمان شده است.

وی اظهار داشت: این صندوق به دلایل مختلفی طی سال های گذشته نتوانسته رشد پیدا کند از جمله اینکه تیم اجرایی آن ضعیف بودند، در حالی که این صندوق یکی عوامل اصلی چرخه اقتصاد دیجیتال است.

به گزارش ایرنا صندوق نوآوری و شکوفایی با هدف تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات، کاربردی کردن دانش و دستاوردهای پژوهشی و تکمیل زنجیره ایده، محصول، بازار، به حمایت و پشتیبانی از شرکت‌های دانش‌بنیان می‌پردازد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کرمان گفت: نیاز دیگر چرخه اقتصاد دیجیتال، کارخانه نوآوری و شکوفایی در استان کرمان بود که مقدمات این کارخانه فراهم شده و نیاز به پیگیری دارد.

وی ادامه داد: امیدوارم صندوق های خطر پذیر در کرمان راه اندازی شوند و پارک علم و فناوری جدید با سرعت بیشتر به ثبات و پایداری برسد.

کرمان پیشرو کشور در پروژه فیبر نوری

ساجدی فر در ادامه با بیان اینکه در دولت سیزدهم بیش از ۸۰ درصد خانوار شهری به فیبر نوری متصل می شوند عنوان کرد: ۲۰ میلیون خانوار کشور در قالب این طرح بین ۹ اپراتور تقسیم شدند و پروژه فیبر نوری ۸۴ شهر کرمان به شرکت های وب ابلاغ و تکلیف شده که باید کار را انجام دهد.

وی یادآور شد: پروژه فیبر نوری در ۱۲۰ شهر کشور آغاز شده اما هیچ کدام در اجرا سرعت استان کرمان را نداشتند و هدف ما این است که سرعت انجام طرح افزایش یابد و این پروژه را در ۸۰ درصد شهرهای این استان داشته باشیم.

هماهنگی شهرداری‌ها سخت‌ترین بخش اجرای پروژه فیبر نوری

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کرمان گفت: سخت ترین کار در روند اجرای پروژه فیبر نوری، هماهنگی و اخذ مجوز شهرداری هاست که در این زمینه یک مصوبه سازمان تنظیم مقررات رادیویی نرخ نامه و تعرفه ای برای حفاری های این حوزه مشخص کرده است.

وی بیان کرد: پروژه فیبر نوری در کرمان به صورت مشارکتی انجام می شود یعنی به جای مجوز حفاری با تعرفه مشخص، پیشنهاد شد که شهرداری ها پولی از اپراتور اخذ نکنند اما در مقابل در درآمد آینده این پروژه شریک شوند و شهرداری کرمان آورده ریالی برای این پروژه نداشته است.

ساجدی فر تصریح کرد: پنج درصد از درآمد پروژه فیبر نوری، از زمان به درآمد رسیدن این طرح، به شهرداری کرمان اختصاص می یابد، ضمن آنکه این فیبر در راستای استفاده غیرتجاری برای پاسخ به نیازها و همچنین راه اندازی شهر هوشمند به صورت رایگان در اختیار شهرداری قرار می گیرد.

وی افزود: قرارداد فیبر نوری برای سایر شهرهای استان کرمان ارسال شده و شهرداران می توانند قرارداد مشارکتی داشته باشند یا مبلغی را در ابتدای کار دریافت کنند اما به نظر می رسد الگوی شهرداری کرمان بهتر باشد زیرا خدمات دریافت می کند و سالانه از آن درآمد دارد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کرمان با بیان اینکه راه اندازی یک کیلومتر فیبر نوری بین چهار تا هشت میلیارد ریال هزینه دارد و این هزینه را شهرداری کرمان پرداخت نمی کند ادامه داد: حفاری شهر کرمان ۵۰۰ کیلومتر بود که طی سه شیفت در طول سه هفته بیش از یک هزار نفر این پروژه را اجرا کردند و کاری به این شکل گسترده در استان و کشور نداشتیم؛ اجرای اینچنینی این پروژه فیبر نوری یک رکورد برای ما بود.

وی ابراز داشت: فیبر نوری بستری برای نسل های آینده موبایل و خدمات مبتنی بر فیبر با سیستم های مختلف خواهد بود، ضمن آنکه این فیبر می تواند نیاز شرکت ها و استارتاپ ها را پوشش دهد و سرعت اینترنت همراه را تا پنج برابر و اینترنت ثابت را تا ۸۰ برابر افزایش دهد.

ساجدی فر با بیان اینکه شهرداران استان نباید مردم را از این سرویس محروم کنند اظهارداشت: تا تیم پروژه حضور دارد و فرصت باقی است، حاضریم فیبر تمامی شهرهای استان کرمان را انجام دهیم اما اگر شهرداری ها همکاری نکنند در عمل کار انجام نمی شود.

وی با اشاره به گلایه مندی مردم از سرعت پایین اینترنت افزود: مگر می شود بدون فیبر نوری بگوییم اینترنت کند نیست؛ این پروژه کار بزرگی بود که در کرمان در حال اجراست.

پاسخ به نارضایتی ها

ساجدی فر همچنین با بیان اینکه هیچ پروژه عمرانی نیست که نارضایتی هایی (مرتبط به نحوه اجرا) نداشته باشد، ادامه داد: مردم حق دارند گلایه کنند و از آنان عذرخواهی می کنیم.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کرمان گفت: امیدوارم به سرعت ترمیم آسفالت این پروژه انجام شود اما ۲ تا سه ماه گذراندن سختی، ارزش تضمین ارتباطات تا دهه های آینده را دارد.

۳۰ هزار میلیارد ریال برآورد پروژه فیبر نوری استان کرمان

وی تصریح کرد: ۳۰ هزار میلیارد ریال پیش بینی اولیه برای هزینه اجرای این پروژه در شهرهای استان کرمان است اما پروژه شهر کرمان در طراحی اولیه ۳۸۰ کیلومتر بوده که به ۵۰۰ کیلومتر افزایش یافته است.

ساجدی فر افزود: تمام سایت های ایرانسل شهر کرمان به فیبر نوری متصل می شوند و سرعت ایرانسل ۴G روی این بستر تا پنج برابر ارتقا می یابد، ضمن آنکه بستر ۵G هم نصب می شود، امیدواریم مردم رضایت کامل را از این پروژه داشته باشند.

پرکردن کانال ها تا سه هفته آینده

وی در خصوص علت پر نکردن جای فیبر نوری گفت: شهرداری باید همکاری لازم را در این بخش داشته باشد، اما پس از اجرای فیبر نوری ابتدا باید آزمایش هایی روی آن انجام شود که داکت و مفصل گذاری خوب انجام شده باشد و قرار نباشد آسفالت بریزیم و دوباره حفاری کنیم.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کرمان بیان کرد: چهار روز است که آزمایش فیبر نوری در کرمان آغاز شده و تا سه هفته آینده این آزمایشات تکمیل و بلافاصله پس از آن، پُرکردن کانال ها شروع می شود.

وی اضافه کرد: قرار اولیه به این صورت بود که پیمانکار پس از آزمایش، بتن ریزی کند و پس از آن شهرداری آسفالت بریزد اما شهرداری به این نتیجه رسیده که بتن ریزی نکنیم و از ابتدا آسفالت شود و به نظر می رسد که این روش بهتر است زیرا بتن ریزی چند ماه کار را به تاخیر می اندازد، ضمن آنکه این هزینه حذف و به حساب شهرداری واریز می شود.

داکت هفت کاناله تکلیف وزارت ارتباطات است

ساجدی فر تصریح کرد: تکلیف اپراتور داکت هفت کاناله است که اگر از آن استفاده نشود، وزارت ارتباطات پولی را پرداخت نمی کند و علاوه بر آن چند نوع داکت در کرمان کار شده که با توجه به شعاع و قطر کابل پرظرفیت تری را می توان در آنها اجرا کرد.

وی افزود: جمع آوری نخاله طبق قرارداد در این پروژه با شهرداری کرمان بود که با توجه به حجم بالای کار، از این پروژه اندازه ۲ سال و ۶ ماه شهر کرمان نخاله جمع آوری شد؛ پیمانکار شهرداری توانایی لازم را نداشت و این موضوع سرعت کار را می گرفت لذا نخاله ها از ساعت ۱۱ شب تا ۶ صبح توسط پیمانکار جمع آوری می شود.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کرمان گفت: از ماه آینده تلاش می کنیم خدمات فیبر نوری در کرمان ارائه شود که این خدمات در ابتدا به صورت محدود خواهد بود و تا اواسط سال آینده پوشش کامل در استان کرمان ایجاد خواهد شد ضمن آنکه هزینه ها نیز به مرور کاهش خواهد یافت.

وی افزود: شبکه هوایی به طول ۲ هزار و ۳۰۰ کیلومتر در کرمان به مرور انجام می شود و مردم می توانند از آن استفاده کنند.

همراه اول هنوز به فیبر نوری کرمان متصل نیست

ساجدی فر با بیان اینکه ۷۰ درصد مصرف اینترنت در دنیا روی بستر ثابت است اما این آمار در کشور ما برعکس است عنوان کرد: ایرانسل به پروژه فیبر نوری کرمان اضافه شده و همراه اول نیز می تواند بعدا به این طرح اضافه شود و این پروژه می تواند رقابتی بین اپراتورها شکل دهد که به نفع مردم است.

وی اظهار داشت: ایرانسل در دولت قبل فقط تعداد ۱۲ سایت ۴G در روستاهای کرمان احداث کرد و این آمار از تیرماه امسال تاکنون به ۸۶ سایت رسیده است.

تجهیز ۵۳۰ روستای کرمان به اینترنت پرسرعت در دولت سیزدهم

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کرمان گفت: از ابتدای دولت سیزدهم ۵۳۰ روستا را به اینترنت پرسرعت مجهز کردیم و این پروژه ها با اعتبار بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال شامل ۸۶ سایت جدید برای ایرانسل و ۱۲ سایت جدید همراه اول و ارتقای ۱۳۲ سایت موجود از ۲G به ۳G بوده است.

وی با بیان اینکه آمار اتصال بیشترین روستاهای کشور به اینترنت پرسرعت طی سال جاری مربوط به کرمان بود تصریح کرد: تکلیف برنامه ششم دسترسی ۹۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور به اینترنت پرسرعت است و بر اساس تکلیف برنامه هفتم این آمار به ۹۵ درصد تبدیل خواهد شد.

ساجدی فر ادامه داد: اتصال روستاهای امروز کرمان به اینترنت پرسرعت به ۸۵ درصد رسیده و امیدوارم تا پایان سال جاری به بالای ۹۰ درصد برسیم تا تکلیف قانونی خود را عمل کرده و سال آینده آن را افزایش دهیم.

وی افزود: برخی روستاها برق و جاده دسترسی ندارد که تا این زیرساخت ها تامین نشود، کاری را نمی توانیم انجام دهیم و امیدوارم این دسترسی انجام و آمار اتصال فیبر روستایی استان کرمان افزایش پیدا کند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کرمان گفت: باید به سمتی برویم که مکالمه را در ۱۰۰ درصد روستاها داشته باشیم، ضمن آنکه تعداد قابل توجهی از روستاها را ذیل طرح مکالمه ماهواره ای ببریم.

وی بیان کرد: برخی روستاها با وجود هزینه بالا، امکان اجرای فیبر نوری را ندارند که آن را به صورت ماهواره ای تامین کردیم و در این مناطق هزینه هر ماه این روستاها 2 میلیارد و 500 میلیون ریال توسط دولت تامین شده است.

ساجدی فر خاطرنشان کرد: روستاهای بالای ۲۰ خانوار شهرستان قلعه گنج ۹۱.۸ درصد، فاریاب ۹۱.۳ درصد، فهرج ۹۸ درصد, نرماشیر ۱۰۰ درصد، منوجان ۹۲.۶ و کهنوج ۱۰۰ درصد به اینترنت پرسرعت متصل شدند و توجهات در تامین اینترنت روستایی بیشتر به سمت جنوب استان رفته است.

وی افزود: همچنین این آمار در شهرستان ارزوییه ۸۸ درصد، بافت ۸۴ درصد، رابر ۸۰ درصد و راور که از ابتدای دولت ۳۳ درصد بود به ۸۵ درصد رسیده است و اینترنت عمده شهرهای باقی مانده نیز مربوط به همراه اول هستند.

ساجدی فر اضافه کرد: شرکت ایرانسل نیز طی سه سال آینده باید سالانه ۱۰۰ سایت جدید در استان کرمان ایجاد کند تا پاسخگوی نیاز مردم باشد و ایرانسل سالها در استان کرمان کار نکرده و این فاصله باید جبران شود.

وی ادامه داد: همراه اول تا پایان سال ۸۰ سایت باید راه اندازی کند که با احداث آنها میزان دسترسی شهرستان های کوهبنان، شهربابک، راور، سیرجان، بردسیر و بافت به بالای ۹۰ درصد می رسد.

وی ابراز داشت: اپراتورها بخاطر صرفه اقتصادی در شهرها دنبال پوشش ۱۰۰ درصد حتی بیشتر هستند و مشکل این حوزه بیشتر به اخذ مجوز شهرداری ها برمی‌گردد که اگر مجوز بدهند اما عوارض و اجاره سنگین بگیرند، این موضوع توجیه اقتصادی اپراتورها را از بین می برد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کرمان با بیان اینکه تکلیف اپراتورها پوشش نسبی است و زمان سخت گیری، بهبود کیفیت را انجام نمی دهند افزود: ۱۴ سایت ایرانسل اگر در شهر کرمان راه اندازی شود بهبود کیفیت را شاهد خواهیم بود.

مرکز داده کرمان بازسازی شد

ساجدی فر در ادامه گفت: مرکز داده استان کرمان طی ۲ روز گذشته بازسازی شد و به زودی دیتا سنتر کرمان برای برخی نیازهای شرکت های خصوصی و استارتاپ ها فعال می شود و این اتفاق مبارک افتاده است.

وی ادامه داد: مرکز داده سه سال رها شده و قطعات آن از بین رفته بود و در صورت تکمیل کارهای باقی مانده زیر بار می رود و خدمات می دهد.

سهم ۱۰ درصدی کرمان از اقتصاد دیجیتال کشور

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کرمان اضافه کرد: ما متولی تنظیم سند اقتصاد دیجیتال استان کرمان بودیم که سند اولیه را تهیه و برنامه ریزی کردیم که از ابتدای سال آینده این سند را اجرا کنیم.

وی یادآور شد: در این زمینه برنامه پنج ساله تعریف کردیم و هدفی در نظر گرفتیم که باوجود ظرفیت کشاورزی، گردشگری و خدمات مختلف سهم ۱۰ درصدی از اقتصاد دیجیتال کشور داشته باشیم و این اتفاق خواهد افتاد زیرا شرکت ها نیز بر آن تاکید داشتند و دولتی ها نیز به این حوزه کمک کنند.

ساجدی فر با اشاره به ضرورت پذیرش رشته های مرتبط با اقتصاد دیجیتال در دانشگاه ها عنوان کرد: وظایف دستگاه ها در این سند مشخص شده که باید همه کمک کنیم تا از این استان به ظاهر صنعتی خلاص شویم و به استانی فناوری تبدیل شویم و در این بخش به ثبات برسیم.

وی با بیان اینکه معدنی که فردا نیست نمی تواند ما را به اقتصاد پایدار برساند، تاکید کرد: فرش قرمز برای حوزه فناوری پهن می کنیم تا جوانان در استان بمانند و کار کنند، ما ظرفیت خوبی داریم که باید مشکلات حوزه ارتباطات را حل کنیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha