اشتباه بزرگ مجلس در رد کلیات بودجه/انتظارات باعث ایجاد ناترازی می‌شود

تهران- ایرنا- عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مجلس در رد کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ اشتباه بزرگی را مرتکب شد، گفت: انتظارات مجلس با توجه به اینکه ضمن تحمیل هزینه به دولت، منابعی هم برای آن پیش‌بینی نشده است باعث ناترازی بودجه می‌شود.

حسین جلالی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا در خصوص رد کلیات لایحه بودجه در مجلس اظهار داشت: درخواست و سفارش رهبر انقلاب این است که مجلس و دولت نظام بودجه ریزی را با هم اصلاح کنند و طوری برنامه ریزی شود که منابع و هزینه ها همترازی داشته باشد.

انتظارات مجلس باعث ایجاد ناترازی در بودجه می شود

نماینده مردم رفسنجان در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: انتظارات مجلس باعث می شود ناترازی در بودجه ایجاد شود؛ به عنوان مثال در بحث تبدیل وضعیت قراردادهای نیروهای شرکتی، رتبه بندی معلمان و همسان سازی حقوق بازنشستگان، هزینه هایی به دولت تحمیل می شود ضمن اینکه منابعی هم برای آن پیش بینی نشده است در حالی که طبق قانون باید منابع آن تعریف شود تا به تایید شورای نگهبان برسد.

جلالی با اشاره به اینکه برای همسان سازی حقوق بازنشستگان ۹۰ هزار میلیارد تومان لازم است و دولت هم قبول کرده که ۵۰ هزار میلیارد تومان به این موضوع اختصاص دهد، افزود: این موضوع بنا بر اعلام دولت پیش بینی شد، اما در مجلس به آن توجه نشد، این در حالی است که بودجه امسال به صورت دو مرحله ای به مجلس ارائه شد و هنوز هم برنامه هفتم توسعه به تایید شورای نگهبان نرسیده تا بگوییم بودجه ریزی امسال بر اساس برنامه هفتم تصویب شود.

رنگ و بوی فضای انتخابات در رد کلیات لایحه بودجه مشهود است

عضو فراکسیون انقلاب اسلامی اضافه کرد: برخی از مسائل به خاطر نزدیک بودن به زمان برگزاری انتخابات است و فرقی ندارد که مجلس یا دولت موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان را حل کند مگر ما فرزند دو مادر هستیم؟ همه از یک نظام و حاکمیت هستیم و تقاوتی ندارد که چه نهادی همسان سازی را اجرایی کند.

جلالی تاکید کرد: با این اقدامات سبد رای ما درست نمی شود برخی به فکر این هستند که سبد رای شان تضمین شود.

وی با بیان اینکه مردم، دولت و مجلس را جدا از هم نمی دانند، گفت: مردم ما را یکی می بینند و اینکه ما در فصل انتخابات نقش اپوزیسیون در مقابل دولت را بازی کنیم، به دولت و بودجه لگد بزنیم و نقش منتقد و مطالبه گر را ایفا کنیم، ساخته ذهن ماست. حال آنکه مردم سه قوه را یکی می دانند از این رو باید دست در دست هم دهیم تا نظام بودجه ریزی تصویب شود.

مجلس در رد کلیات بودجه اشتباه بزرگی مرتکب شد

وی با اشاره به ردکلیات لایحه بودجه گفت: مجلس در ردکلیات بودجه اشتباه بزرگی را مرتکب شد چون به صلاح نظام نبود و اگر نقصی و عیبی داشت در مرحله دوم تکمیل می شود.

این نماینده مجلس ادامه داد: باید بدانید که بودجه ریزی در کشور با قوه مجریه است و دولت در وسط گود عملیات است به همین دلیل مجلس باید به گونه ای برنامه ریزی کند که دست و پای دولت بسته نشود و دولت بتواند کار کند.

جلالی گفت: اینکه نمایندگان خواسته های خود در حوزه انتخابیه را برای انتخابات در مورد پل، جاده، قیر و آسفالت مطرح می کنند از وظایف دولت است و بر اساس آمایش سرزمینی وظیفه خود را انجام می دهد ولی کسی که این منابع را تامین کند باید حرف های او را شنید و رویکرد دولت در تامین اعتبار را در نظر گرفت تا با کسری بودجه مواجه نشود.

وی با طرح این سوال که کسری بودجه باید از چه منابعی تامین شود، گفت: اینکه بگوییم از اکنون شروع کنیم تا در ادامه با گران شدن نفت کارها پیش رود، واقع بینانه نیست و دولت قیمت فروش نفت را واقع بینانه در لایحه بودجه پیش بینی کرده است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ما نمی توانیم بگوییم دولت باید این کارها را انجام دهد، در شرایطی که بنزین لیتری ۱۸ هزار تومان برای کشور هزینه دارد و با قیمت ۳ هزار تومان به دست مصرف کننده می رسد، این میزان یارانه باید از کجا تامین شود؟

تلاش کردیم بودجه رای بیاورد

جلالی در مورد رد کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ از سوی مجلس گفت: ما در آن روز خیلی تلاش کردیم که بودجه رای بیاورد اما وقتی که رییس مجلس هم نظرشان بر این بود که بودجه رای نیاورد تلاش ما ناموفق بود و بودجه رای نیاورد.

وی افزود: البته نباید نمایندگان در ذهنشان این باشد که بودجه بر اساس یک دوازدهم تصویب شود برخی ها نقشه ای در ذهن دارند که نباید بودجه را برای دولت تصویب کنیم و برای اولین بار در زمان دولت رییسی بودجه یک دوازدهم تصویب شود که این توهین و جسارت است. ما در زمان جنگ و بحران نیستیم و مشکل خاصی هم نداریم.

عضو فراکسیون انقلاب اسلامی اظهار داشت: البته شاید به دلیل اینکه در فصل انتخابات قرار داریم، منافع شخصی بر منافع ملی مقدم شود. برخی می خواهند به حوزه انتخابیه بروند و تصویب لایحه بودجه وقت زیادی از آنها می گیرد و ممکن است از رقبای خود عقب بیفتند لذا صورت مساله را پاک کرده و می گویند لایحه بودجه برای سال آینده باشد و فروردین ۱۴۰۳ تصویب شود تا آنها به تبلیغات انتخاباتی خود برسند که البته این تفکر اشتباهی است.

جلالی با بیان اینکه بخشی از تصمیمات مجلس در مورد لایحه بودجه رنگ و بوی انتخاباتی دارد، گفت: ما قائل به امنیت و سلامت انتخابات هستیم اما راهش این نیست .

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha