آموزش رایگان گلیم‌بافی و پته‌دوزی در بافت کلید خورد
گلیم چهل ماشوله

کرمان - ایرنا - مدیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بافت- خاستگاه گلیم چهل ماشوله- از آغاز برنامه آموزش رایگان رشته‌های گلیم‌بافی و پته‌دوزی به هنرجویان علاقه‌مند در این شهرستان طی روزهای اخیر خبر داد.

به گزارش یرنا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان، علی نجفی‌نژاد روز سه شنبه اظهار داشت: این طرح آموزشی با همکاری هیات امنای مسجد امام حسین(ع) شروع شده است و از علاقه‌مندان دعوت می‌شود برای ثبت نام به این مسجد مراجعه کنند.

وی بیان کرد: شروع این کلاس‌های آموزشی ۱۵ دی‌ماه جاری خواهد بود و پس از پایان دوره به هنرجویان مدرک معتبر اعطا می‌شود.

مدیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بافت ادامه داد: با توجه به اینکه خاستگاه گلیم به ویژه گلیم چهل ماشوله در شهرستان بافت است بنابراین افراد زیادی علاقه مند به یادگیری گلیم در این شهرستان هستند.

نجفی نژاد خاطرنشان کرد: روستای بیدکردوییه شهرستان بافت به عنوان روستای ملی گلیم چهل ماشوله ثبت شده است که امیدواریم بر تعداد این روستاها و شهرهای ملی و سپس جهانی شهرستان بافت افزوده شود.

گلیم چهل ماشوله نوعی طرح راه راه است که به صورت معکوس باف بافته می شود؛ چپ بافت بودن این دست بافته یکی از ویژگی های منحصر به فرد تکنیک بافت این محصول در کرمان است.

به گزارش ایرنا، تعداد ۷۰ هزار هنرمند و صنعتگر صنایع دستی در ۱۰۰ رشته این حوزه در استان کرمان به صورت انفرادی و کارگاهی مشغول به فعالیت هستند.

استان کرمان به دلیل غنای فرهنگی، سابقه تاریخی و اقلیم های متفاوت دارای صنایع دستی مشهور و پر آوازه ای همچون فرش، گلیم، پته، صنایع فلزی، سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی و غیره است.

شهرستان سیرجان شهر جهانی گلیم و گلیم شیرکی پیچ این خطه ثبت جهانی شده است و پنج شهر کرمان، راور، قلعه گنج، شهربابک و راین نیز در ردیف شهرهای ملی صنایع دستی قرار دارند.

بافت در فاصله ۱۶۰ کیلومتری جنوب غرب مرکز استان کرمان قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha