فشار فزاینده روی سوناک برای حمایت از آتش‌بس دائمی در غزه

لندن – ایرنا – «ریشی سوناک» نخست وزیر انگلیس از سوی نمایندگان ارشد حزب حاکم این کشور تحت فشار فزاینده‌ای قرار گرفته است تا با اصلاح موضع بریتانیا نسبت به تحولات فلسطین، از آتش‌بس دائمی در غزه و کمک به پایان بحران انسانی در این باریکه حمایت کند.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، ۱۰ تن از نمایندگان پیشکسوت حزب محافظه‌کار طی نامه‌ای به دیوید کامرون وزیر امور خارجه انگلیس نوشته‌اند که تعلل دولت لندن برای حمایت نکردن از آتش‌بس فوری جایز نیست. در این نامه که از سوی برخی وزرای پیشین انگلیس امضا شده، تصریح شده است که حملات رژیم صهیونیستی "متناسب و هدفمند نیست و بر اثر آن هزاران غیرنظامی کشته و زخمی شده‌اند".

نویسندگان این نامه با اشاره به آمار سنگین تلفات غیرنظامیان در غزه، کشتار زنان و کودکان فلسطینی را «تکان‌دهنده» توصیف و از رای ممتنع انگلیس به قطعنامه پیشنهادی شورای امنیت درباره آتش‌بس دائمی در غزه ابراز تاسف و ناامیدی کرده‌اند.

دیروز هم بن والاس وزیر دفاع پیشین انگلیس طی یادداشتی که بسیار خبرساز شده است، تصریح کرد که حس انتقام از عملیات طوفان الاقصی، نخست وزیر اسرائیل را کور کرده و این رژیم درحال از دست دادن پشتوانه قانونی و اخلاقی حق ادعایی دفاع از خود است.

وی مدعی شد: مقابله با حماس مشروع است اما محوکردن بخش‌های وسیع غزه مشروع نیست. حملات متناسب (علیه اهداف نظامی) قانونی است، اما مجازات دسته‌جمعی و کوچاندن اجباری غیرنظامیان قانونی نیست.

والاس با اشاره به بحران انسانی در غزه تصریح کرد: اکنون در حال وارد شدن به دوره خطرناکی هستیم که در آن حق اسرائیل برای دفاع از خود به‌دلیل اقداماتش (در غزه) تحت‌الشعاع قرار گرفته است. اسرائیل مرتکب اشتباه شده و در حال از دست دادن پشتوانه قانونی و اخلاقی است.

وی عنوان کرد:‌ من مطمئن هستم که شرمندگی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل برای پیش‌بینی نکردن حملات ۷ اکتبر عمیق است، به خصوص برای کسی که خود را به‌عنوان یک شاهین امنیتی و مردی سرسخت معرفی کرد. اما شاید این شرمندگی چشم او را کور کرده است.

الیشا کرنز رئیس کمیته با نفوذ امور خارجی پارلمان انگلیس و از اعضای بلندپایه حزب حاکم هم معتقد است که اقدامات رژیم صهیونیستی در غزه قوانین بین‌المللی بشردوستانه را نقض کرده است.

او در گفت‌وگو با شبکه بی‌بی‌سی، دیدگاه والاس را تائید و تاکید کرد که رژیم صهیونیستی پشتوانه بین‌المللی را از دست داده و قوانین بین‌المللی بشردوستانه را نقض کرده است.

رئیس کمیته با نفوذ امور خارجی پارلمان انگلیس تصریح کرد که حملات بی‌رویه رژیم صهیونیستی علیه غیرنظامیان، فراتر از حق ادعایی اسرائیل برای دفاع از خود است.

نخست وزیر انگلیس هفته پیش برای نخستین بار از آغاز جنگ غزه، ادعا کرد که در صورت توقف حملات موشکی حماس و آزادی اسرای صهیونیستی، از آتش‌بس پایدار در این منطقه حمایت می‌کند.

سوناک پیشتر مدعی بود که حمایت از توافق آتش‌بس در غزه، نیروهای مقاومت فلسطینی را جسورتر می‌کند. اما در یک چرخش اشکار اعلام کرد که از تداوم بحران انسانی و جنگ در غزه حمایت نمی‌کند.

دیوید کامرون وزیر امور خارجه انگلیس هم روز یکشنبه در یادداشتی مشترک با همتای آلمانی خود خواستار آتش‌بس پایدار در غزه شد. در این یادداشت آمده است: هدف ما فقط این نیست که امروز به درگیری‌ها پایان داده شود بلکه باید برای روزها، سال‌ها و نسل‌ها صلحی پایدار برقرار شود.

با این حال الیشا کرنز معتقد است که ابعاد «آتش‌بسِ پایدار روشن، و مشخص نیست که آتش‌بس در چه شرایطی پایدار نامیده می‌شود. همچنین به این پرسش اساسی پاسخ نمی‌دهد که با عملیات نظامی چگونه می‌توان حماس را شکست داد و از جان غیرنظامیان محافظت کرد.»

به گزارش ایرنا، مقاومت فلسطین، در پاسخ به بیش از هفت دهه اشغالگری و تجاوز رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه و دیگر مناطق سرزمین های اشغالی، هفت اکتبر(۱۵ مهر) عملیات طوفان الاقصی را علیه این رژیم آغاز کرد.

رژیم صهیونیستی که با هدف از بین بردن گروه های مقاومت فلسطین از جمله حماس و آزادی اسرای خود به غزه لشکرکشی کرده بود، بعد از ۴۸ روز جنایت در این منطقه، به اهداف خود نرسید و به مذاکره با مقاومت روی آورد.

زیاده خواهی تل آویو در برنامه تبادل اسرا موجب شکست مذاکرات و در نهایت، از سرگیری جنایات رژیم صهیونیستی در غزه شد.

ارتش اشغالگر صهیونیستی صبح روز جمعه (دهم آذرماه) پس از پایان موعد آتش بس موقت در غزه، بمباران این باریکه را از سرگرفت و تاکنون ده‌ها هزار فلسطینی را شهید یا زخمی کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha