وزیر دفاع سابق انگلیس: حس انتقام از عملیات طوفان الاقصی، نتانیاهو را کور کرده است

لندن – ایرنا – وزیر دفاع سابق انگلیس با اشاره به آمار بالای کشتار غیرنظامیان در غزه تصریح کرد که حس انتقام از عملیات طوفان الاقصی، نخست وزیر اسرائیل را کور کرده و این رژیم درحال از دست دادن پشتوانه قانونی و اخلاقی حق ادعایی دفاع از خود است.

به گزارش ایرنا، بن والاس که چند ماه پیش از وزارت دفاع انگلیس کناره‌گیری کرد در یادداشتی برای نشریه دیلی تلگراف تاکید کرد که طرف‌های درگیر در یک جنگ باید قوانین بین‌المللی را رعایت کنند.

وی مدعی شد: مقابله با حماس مشروع است اما محوکردن بخش‌های وسیع غزه مشروع نیست. حملات متناسب (علیه اهداف نظامی) قانونی است، اما مجازات دسته‌جمعی و کوچاندن اجباری غیرنظامیان قانونی نیست.

والاس با اشاره به بحران انسانی در غزه تصریح کرد: اکنون در حال وارد شدن به دوره خطرناکی هستیم که در آن حق اسرائیل برای دفاع از خود به‌دلیل اقداماتش (در غزه) تحت‌الشعاع قرار گرفته است. اسرائیل مرتکب اشتباه شده و در حال از دست دادن پشتوانه قانونی و اخلاقی است.

وی ادامه داد:‌ من مطمئن هستم که شرمندگی بنیامین نتانیاهو برای پیش‌بینی نکردن حملات ۷ اکتبر عمیق است، به خصوص برای کسی که خود را به‌عنوان یک شاهین امنیتی و مردی سرسخت معرفی کرد. اما شاید این شرمندگی چشم او را کور کرده است.

وزیر دفاع سابق انگلیس افزود:‌ اشتباه نتانیاهو این بود که در وهله اول، حمله حماس را پیش‌بینی نمی‌کرد. اما اگر فکر می‌کند که کشتار (مردم غزه) باعث اصلاح این مساله می‌شود، سخت در اشتباه است. روش‌های او این مشکل را حل نخواهد کرد و من معتقدم تاکتیک‌های او تا ۵۰ سال دیگر به درگیری‌ها دامن‌زده و اقدامات او جوانان مسلمان را در سراسر جهان افراطی خواهد کرد.

وی عنوان کرد: هنگامی که جنگ تمام می‌شود و ارتش اسرائیل از آنچه از غزه باقی مانده است عقب‌نشینی کند، حماس همچنان وجود خواهد داشت. در آن زمان همدردی بین‌المللی (با اسرائیل) به پایان خواهد رسید و اسرائیل مجبور خواهد شد در یک محاصره بزرگتر زندگی کند.

والاس با بیان این ادعا که از توافق آتش‌س میان رژیم صهیونیستی و حماس حمایت نمی‌کند افزود: آنچه من می‌گویم این است که اسرائیل باید این روش حمله خام و بی رویه را متوقف کند و به گونه‌ای دیگر با حماس مقابله کند.

وی سپس به ادعای سفیر رژیم صهیونیستی در لندن درباره انقضای راه حل دو دولتی اشاره کرد و گفت: فقدان خرد در نسل جدید سیاستمداران اسرائیلی آنها را به جایی رسانده است که مانند گاو نر در یک فروشگاه چینی عمل می‌کنند. در واقع آن‌ها از یک بحران وارد بحران دیگری می‌شوند.

این مقام انگلیسی ادامه داد: سفیر اسرائیل با سرکشی می گوید راه حل دو کشوری وجود ندارد. او اشتباه می کند. باید وجود داشته باشد. این پاسخ از زمان ایجاد اسرائیل امروزی مطرح بوده است.

والاس در پایان اینگونه ادعا کرد:‌مسیر صلح، درست مانند ایرلند شمالی، به این معنی است که ما باید به تلاش ادامه دهیم و تمام سعی خود را برای به حاشیه راندن افراط‌ها انجام دهیم. با توافق اسلو، ما به راه حل دو کشوری نزدیک شدیم و اکنون زمان آن رسیده است که این فرآیند را دوباره احیا کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha