طرح گردشگری آشوراده بدون ساخت و ساز در منطقه اجرا می‌شود

تهران- ایرنا- معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع‌زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اینکه طرح گردشگری آشوراده بدون ساخت و ساز در منطقه اجرا می‌شود، گفت: برای نخستین بار در کشور مجوز ارزیابی محیط زیستی یک طرح بازبینی و اصلاح شد؛ با این حساب اجرای طرح گردشگری آشوراده مشکلی برای محیط‌زیست منطقه ایجاد نمی‌کند.

به گزارش ایرنا از سازمان حفاظت محیط زیست، حسن اکبری در نشست تخصصی بررسی محیط زیستی طرح طبیعت‌گردی آشوراده که با حضور نماینده سمن‌های محیط زیستی و برخی اعضای کمیته مشورتی میانکاله در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، افزود: اتفاق بزرگی که در موضوع طبیعت‌گردی آشوراده افتاد، این بود که برای نخستین بار مجوز ارزیابی زیست محیطی یک طرح در کشور بازبینی و به نفع حفظ طبیعت آشوراده اصلاح شد و در دوره جدید سازمان حفاظت محیط زیست در دولت سیزدهم توانستیم برخی موارد که ممکن بود برای محیط زیست منطقه ایجاد مشکل کند را تغییر دهیم.

وی اظهار داشت: مجوز ارزیابی زیست محیطی این طرح در سال ۱۳۹۷ صادر و قراردادی نیز با سرمایه گذار بسته شده بود اما با این وجود توانستیم ایرادهای طرح را برطرف کنیم.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: یکی از مواردی که در مجوز اصلاح شد، تبدیل تفرج متمرکز به تفرج گسترده بود که با انجام این کار ساخت و ساز ابنیه ممنوع شد و آسیب‌ها به حداقل می‌رسد، مورد دیگر درخصوص اقامت شبانه افراد بود که این مورد را در منطقه ۲۲ هکتاری ممنوع کردیم ضمن اینکه ظرفیت بُرد نیز برای اسکان طبیعت گردان منظور شده است.

اکبری اضافه کرد: در این طرح، معیشت جوامع محلی نیز در قالب اکولاژ دیده شده و قرار است بوم گردی در منطقه با اولویت همین جوامع محلی انجام شود تا معیشت آنان رونق یابد.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست تأکید کرد: در مورد چنین طرح‌هایی وظیفه سازمان حفاظت محیط زیست در عمل پس از صدور مجوز به پایان می‌رسد اما بنا بر دغدغه‌ به حقی که دوستداران محیط زیست داشتند، صندوق ملی محیط زیست را به عنوان شرکت طرح پای کار آوردیم که دغدغه محیط زیستی مردم تا حدی برطرف شود.

وی به اهمیت ویژه شخص رییس جمهور به این طرح اشاره کرد و افزود: زمانی که کار برای جذب سرمایه‌گذار گره خورده بود، رییس جمهور به شورای اقتصاد دستور داد تا در مدت ۱۰ روز مصوبه لازم را ارائه کند که این اتفاق هم افتاد.

اکبری بیان کرد: سرمایه‌گذار طرح که در کنار صندوق ملی محیط زیست قرار گرفته است از سال ۱۳۹۷، ۲۰۰ میلیارد تومان برای موضوعات محیط زیستی و پساب کارخانه‌اش هزینه کرده و مبلغ یک میلیارد تومان هم برای احیای تالاب اینچه گلستان اختصاص داده است و مجموع این موارد نشان می‌دهد که در راستای حفظ محیط زیست تلاش می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه موضوع نظارت بر کار سرمایه‌گذار مهم‌تر از انتخاب سرمایه‌گذار است، گفت: البته هنوز قراردادی هم با سرمایه‌گذار بسته نشده است و توافقات در حد توافق اولیه پس از معرفی استان است.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: در زون یک آشوراده هیچ گونه تفرجی انجام نخواهد شد همچنین در طرح طبیعت‌گردی هیچ سازه‌ دائمی مستقر نمی شود، این طرح با نظارت کافی می‌تواند با رعایت کامل الزامات محیط زیست و با کمترین نگرانی اجرا شود.

در این نشست، علاوه بر معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست، علیرضا نجیمی مدیر کل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق، کنعانی مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان ، مجید مخدوم عضو شورایعالی محیط زیست، حر منصوری فعال محیط زیست استان مازندران، زهرا قلیچی‌پور استاد دانشگاه حکیم سبزواری و حمیدرضا رضایی استاد دانشگاه منابع طبیعی گرگان و شهبازی عضو هیأت علمی دانشگاه گرگان نیز حضور داشتند.

به گزارش ایرنا، طرح طبیعت‌گردی آشوراده ۲۰ سال در کش و قوس اجرا گیر کرده بود که دولت سیزدهم با اخذ تدابیری مشکلات آنرا بررسی و سپس رفع کرد و اکنون این طرح بعد از گذشت دو دهه با رفع مشکلات فنی و حقوقی و تمدید مجوز ارزیابی زیست‌محیطی عملیاتی شده است.

جزیره آشوراده با مساحت ۶۸۰ هکتار در منتهی الیه شرقی پناهگاه حیات وحش میانکاله واقع شده است، این جزیره در جنوب شرقی دریای خزر و در فاصله حدود دو کیلومتری بندر ترکمن قرار دارد، در منتهی الیه شرقی جزیره، روستایی به نام آشوراده و همچنین تاسیسات شیلات، اردوگاه تابستانی آموزش و پرورش قرار دارد که قبل از ارتقاء سطح منطقه به عنوان پناهگاه، دارای مالکیت بودند.

هدف اصلی طبیعت‌گردی در محیط‌ های طبیعی واقع در مناطق چهارگانه تحت حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست، بهره‌برداری پایدار از مناطق توأمان با حفاظت آن‌ها در بلند مدت است، استفاده طبیعت گردی از جزیره آشوراده از دهه‌های پیش مطرح و در دهه ۸۰ مورد پیگیری جدی‌تر مقامات استانی قرار گرفت، پس از تلاش‌های بسیار، در سال ۱۳۹۷ طرح ارزیابی زیست محیطی طبیعت گردی آشوراده تایید و مجوز سازمان حفاظت محیط زیست صادر شد.

طرح گردشگری آشوراده بدون ساخت و ساز در منطقه اجرا می‌شود

با روی کار آمدن دولت سیزدهم و پس از سفر استانی رییس جمهور به استان گلستان و بازدید از جزیره آشوراده و در راستای اجرای منویات رییس جمهور مبنی بر ضرورت رفع مشکلات پیش روی اجرای طرح طبیعت گردی آشوراده، بلافاصله جلسات مستمری توسط سازمان حفاظت محیط زیست و با همکاری تنگاتنگ دستگاه‌های مرتبط از جمله استاندار گلستان برگزار و مشکلات مورد بررسی قرار گرفت، بعد از آن چندین مرتبه بازدید میدانی بابت رفع مشکلات و موضوع حذف فضاهای اقامتی شبانه و احداث فضاهای سرپوشیده ثابت از محدوه اراضی ملی جزیره بود که طرح موضوع و مقرر شد تا با هماهنگی و توافق استاندار گلستان، تفرج متمرکز به‌ ویژه اقامت شبانه از محدوده ۲۲ هکتاری اراضی ملی حذف و در این محدوده فعالیت‌های مجاز تفرج گسترده انجام و اقامت در قالب اکولاژ در مستثنیات روستای آشوراده با اولویت جوامع محلی صورت گیرد.

به این ترتیب گره چندین ساله اجرای طرح طبیعت گردی آشوراده در دولت مردمی با همکاری تمام دستگاه‌های دخیل و البته با رعایت نظرات تخصصی کارشناسان محیط زیست باز شد و امیدواریم با نظارت مکفی در روند اجرای طرح شاهد ساماندهی طبیعت گردی منطقه و بهره برداری پایدار از ظرفیت‌های آن توأم با حفاظت از سرمایه‌های زیستی منطقه باشیم.

دولت سیزدهم برای رفع نواقص این طرح و اجرای آن اقدامات زیادی انجام داد که از جمله آنها ابلاغ مصوبه شورایعالی شهرسازی و معماری ایران در سال ۱۴۰۰ مبنی بر لزوم تدوین طرح یکپارچه گردشگری در حوزه جزیره آشوراده(محدوده ۲۲ هکتاری) و بندر ترکمن، اصلاح و تمدید مجوز ارزیابی اثرات زیست محیطی طرح طبیعت گردی آشوراده در محدوده ۲۲ هکتاری با حذف اقامت شبانه در جزیره ، اخذ مصوبه کمیته ملی طبیعت گردی برای اجرای طرح طبیعت‌گردی آشوراده، تهیه نقشه های اجرایی و مدل سرمایه گذاری طرح طبیعت گردی آشوراده ( در حال اجرا )، انعقاد موافقت نامه با صندوق ملی محیط زیست برای سرمایه گذاری در طرح طبیعت‌گردی آشوراده با هدف جلوگیری از تصرفات اراضی، انجام تشریفات قانونی برای سرمایه گذاری صندوق ملی محیط زیست در طرح طبیعت‌گردی آشوراده ، صدور مجوز احداث بوم‌گردی در روستای آشوراده برای بهره برداری پایدار جوامع محلی ( با رعایت ظرفیت برد و بهسازی و بازسازی ابنیه موجود) و انجام مطالعات مرمت قلعه تاریخی جزیره آشوراده معروف به قلعه روس ها ( در حال انجام ) است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha