سهم کالاهای پزشکی پرتودهی شده در زندگی مردم ناچیز است

تهران- ایرنا- معاون سازمان انرژی اتمی گفت: گفت: امروز سهم کالاهای پزشکی پرتودهی شده در زندگی مردم ناچیز است، اما توانستیم در دولت سیزدهم این مقدار را تا چند برابر افزایش دهیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، سید پژمان شیرمردی معاون سازمان انرژی اتمی در نخستین سمینار کاربرد پرتودهی الکترونی در صنعت تجهیزات پزشکی گفت: یکی از موارد کاربرد پرتوها به حوزه بهداشت بر می‌گردد که نقش مهمی در سلامت مردم دارد.

معاون سازمان انرژی اتمی با اشاره به تولیدات کشورمان در حوزه کاربرد پرتوها به تولید پودر همواستات (پودر بندآورنده خون) اشاره کرد و گفت: امروز موادی را تولید کردیم که کاربرد مهمی در سلامت جامعه دارد همانند پودر بند آورنده خون که با ایجاد ساختار شبکه مانندی به محل خونریزی چسبیده و سطحی از پلاکت‌های تجمع یافته را ایجاد می‌کند و موجب لخته‌ فیبرینی شده و در نهایت سبب کاهش خونریزی می‌شود که ما توانستیم نمونه بهتری از نمونه آمریکایی این پودر را تولید کنیم.

شیرمردی با اشاره به اینکه این محصول در عمل‌های جراحی کاربرد فراوان دارد، افزود: پیش از این پودر بندآورنده خون از کشورهای بیگانه با هزینه‌های بالا تهیه می‌شد که با دستیابی متخصصان داخلی هزینه آن حداقل ۵۰ درصد کاهش یافته و زمینه وابستگی کشورمان به بیگانگان از بین می‌رود.

وی درخصوص تولید سوپرجاذب‌های بهداشتی برای استفاده در پوشک نوزادان گفت: با پرتودهی الکترون توانستیم دانش فنی را تولید کنیم و مزیتی که محصولات ما نسبت به برخی از محصولات خارجی دارد این است که در سوپرجاذب‌های ما از مواد شیمیایی کمتر استفاده شده است از این رو این پوشک‌ها سمیت و حساسیت کمتری برای کودکان دارند چرا که ما علاوه بر استفاده از پرتوهای الکترون، برای تولید آن استفاده می کنیم.

شیرمردی با اشاره به صرفه اقتصادی این حوزه برای کشور گفت: سالیانه میلیون‌ها دلار واردات در این حوزه داریم که با اقدامات انجام شده می‌توان از خروج ارز از کشور جلوگیری کنیم.

معاون سازمان انرژی اتمی استریل تجهیزات پزشکی با پرتوها را از موضوعاتی عنوان کرد که در گذشته به نحو احسن به آن پرداخته نشده گفت: در دولت سیزدهم گام بزرگی در حمایت جدی از بخش پرتودهی درحوزه سلامت انجام شد و استریل تجهیزات پزشکی یکی از این مصداق هاست.

وی با بیان اینکه مردم ما دوست دارند اثر حوزه فناوری صلح آمیز هسته ای را در زندگی خود حس کنند گفت: امروز سهم کالاهای پزشکی پرتودهی شده در زندگی مردم ناچیز است، اما ما توانستیم در دولت سیزدهم این مقدار را با افزایش بهره‌وری تا چند برابر افزایش دهیم.

شیرمردی افزود : چهار سامانه پرتودهی در یزد، تهران، قزوین و بناب داریم که سامانه بناب محصولات کشاورزی، سامانه قزوین سیم و کابل، سامانه تهران تجهیزات پزشکی، موادغذایی و محصولات کشاورزی و سامانه یزد پلیمرها، تجهیزات پزشکی و مواد غذایی را پرتودهی می‌کند.

معاون سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه امروز یک درصد از کالاها و تجهیزات پزشکی در کشور پرتودهی می‌شود که زیبنده کشور نیست و نیاز به حمایت جدی برای افزایش آن دارد، گفت: برخی از کشورهای توسعه یافته بیش از ۵۰ درصد از تجهیزات و کالاهای یکبار مصرف پزشکی خود را پرتودهی می کنند و ما باید در این زمینه گام های جدی برداریم.

وی افزود: امروز بهترین روش برای استریل تجهیزات و کالاهای یکبار مصرف پزشکی، پرتودهی است چون این یک روش سریع است و نیازی به باز کردن پاکت محصول برای استریل کردن نیست زیرا پرتوهای یون ساز قدرت ورود به ماده دارند و بدون اینکه بخواهیم بسته سرنگ یا وسایل جراحی و ایمپلنت ها را باز کنیم استریل را انجام دهیم.

شیرمردی تصریح کرد: این روش استریل، روش مطمئن و تمیز است و استریل به طور کامل انجام می‌شود و همانند روش شیمیایی نیست که گاها وجود باقیمانده آن در محصول می‌تواند ایجاد مشکلات کند و در بلند مدت هم از نظر اقتصادی ارزان تر است.

معاون سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: ما باید سامانه‌های پرتو دهی تجهیزات پزشکی در کشور را افرایش دهیم و بتوانیم این تکنولوژی را در راستای کمک به سلامت و بهداشت مردم به خدمت بگیریم.

وی با تشکر از شرکت سها و هلال احمر ایران بخاطر علاقمندی به استفاده از فناوری پرتودهی برای استریل کردن کالاهای پزشکی، این حرکت را شایسته تقدیر دانسته و اعلام حمایت کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha