رونمایی از ساز «زریاب» و برگزاری نشست ماهانه هنرمندان موسیقی
عکس تزیینی است

تهران- ایرنا- کنسرت موسیقی و رونمایی از ساز ابداعی «زریاب» اثر استاد کومار عربی و نشست ماهانه هنرمندان موسیقی در پایتخت برگزار می‌شود.

به گزارش ایرنا، کنسرت موسیقی و رونمایی از ساز ابداعی «زریاب» اثر استاد کومار عربی به همت کانون موسیقی «هم نوا» روز جمعه- یکم دی ماه- ساعت۲۰ در تالار آمفی تئاتر فرهنگسرای ابن سینا به نشانی در شهرک قدس(غرب)، خیابان ایران زمین شمالی، جنب شهر کتاب ابن سینا برگزار می‌شود.

ساز زریاب ساختاری ترکیبی از سه‌تار و گیتار و عود است و با هدف دسترسی همزمان نوازنده به صداهای مختلف ساخته شده و در این ساز همزمان با گیتار زریاب فضایی کلاسیک و فلامنکو با سه‌تار فضایی موسیقی سنتی ایرانی و با گیتار فرت لس آن فضای شرقی را میتوان تجربه کرد.

در قسمت دسته سه‌تار زریاب فرت‌بندی ساز برای دقت بالاتر با فرت فلزی نصب شده و جای آن ثابت است و جهت کوک کردن دقیق ساز از ماشین هد استفاده شده است. این ساز از نظر راحتی نوازنده و دسترسی نوازنده پوزیسیون‌های پایینِ ساز محاسبات دقیقی داشته و نوازنده به راحتی به همه نت‌های ساز دسترسی دارد، قسمت‌های تزینی ساز با ده‌ها قطعه کوچک انواع چوب‌های مختلف ساخته شده و ساختار بدنه ساز ترکیبی از هر سه ساز است.

رونمایی از ساز «زریاب» و برگزاری نشست ماهانه هنرمندان موسیقی

کومار عربی فعالیت خود را از سال ۱۳۷۶ از نوجوانی در شهر سنندج با ساختن و نواختن سازهای سنتی مانند سه‌تار، تار و دیوان آغاز کرد. و مدتی را نیز به یادگیری نواختن ویولن پرداخت. او سال ۱۳۸۴ به ساز گیتار علاقه‌مند شد و مسیر خود را به سمت ساختن و نواختن گیتار تغییر داد. در سال‌های بعد تجربیاتی همچون نوازندگی گیتار در گروه‌هایی همچون گیتار زمان، یا آوا، سلین، صلح و... ادامه داد.

آموزش گیتار کلاسیک، تنظیم قطعات موسیقی و رهبری ارکستر و تشکیل کانون موسیقی همنوا را نیز در سابقه فعالیت خود دارد. استاد عربی به دلیل اینکه ساختن و نواختن با سازهای مختلف را تجربه کرده بود علاقه‌مند بود که سازی ابداع کند که ترکیبی از سازهای شرقی، پاپ، سنتی و کلاسیک باشد. او مدتها زمان صرف ساخت و طراحی این ساز نمود و در نهایت زریاب را ساخت.

نشست ماهانه هنرمندان موسیقی در فرهنگسرای ارسباران

نشست ماهانه هنرمندان موسیقی شنبه- دوم دی‌ماه- ساعت ۱۸ با هفت اجرای متنوع (دستگاهی ایرانی، کلاسیک و تلفیقی) با حضور چهره‌های موسیقی در فرهنگسرای ارسباران واقع در خیابان شریعتی، بالاتر از سیدخندان، خیابان جلفا برگزار می‌شود. حضور در این نشست که شرکت در آن برای عموم آزاد و رایگان است.

اجراهای این نشست شامل تک‌نوازی دف و آواز گروه پیرخلیلی، گروه هنرمندان اراک به سرپرستی کامبیز عباسی، تک‌نوازی کمانچه توسط کوروش خوب‌بخت، گروه حامد مهرآبادی، گروه کوبه‌ای هم‌نوا به سرپرستی مجید آهنگر، ساز و آواز علی شیرازی (آواز) و محمد خالقی (سه‌تار) و گروه بچه‌های سیب سرخ به سرپرستی رضا فرهمند است.

رونمایی از ساز «زریاب» و برگزاری نشست ماهانه هنرمندان موسیقی

نشست ماهانه موسیقی با اهدافی همچون ایجاد امکان اجرای صحنه‌ای برای جوانان، اجرای موسیقی تجربی، معرفی گروه‌های موسیقی و جوانان بااستعداد در زمینه نوازندگی و آواز، به صورت تک‌نوازی و گروه‌نوازی در گونه‌های مختلف با حضور اهالی و علاقه‌مندان موسیقی در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود.

این نشست‌ها از سال ۱۳۹۱ به صورت ماهانه و مستمر در فرهنگسرای ارسباران برگزار شده است. همچنین معرفی کتاب‌ها و آلبوم‌های تازه منتشر شده، رویدادهای پراهمیت موسیقی و... از دیگر برنامه‌های نشست ماهانه هنرمندان موسیقی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha