معاون جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی: زارعان مبارزه با آفت جوندگان را جدی بگیرند

ارومیه- ایرنا- معاون بهبود ‌تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به افزایش جوندگان مضر به ویژه موش ها در مزارع و باغ‌های استان گفت: لازم است کشاورزان به توصیه های کارشناسان برای مبارزه با این آفت توجه کنند.

علی دیانتی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: لازم است تا کشاورزان و باغداران استان نسبت به تهیه طعمه مسموم فسفر دو زنگ و دادن یخ آب زمستانه برای مبارزه با آفت مطابق توصیه کارشناسان اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۱.۵ تن طعمه مسموم توسط مدیریت حفظ نباتات توزیع شده است، اظهار کرد: عدم مبارزه با موش در اراضی کشاورزی استان خسارت کمی و کیفی شدیدی از لحاظ محصولات تولیدی در مزارع و باغات، ایجاد خطر از نظر بهداشتی برای جوامع انسانی و قطع نوارهای آبرسانی در آبیاری نواری به بار می‌آورد.

وی با اشاره به اینکه هدف از مبارزه با موش‌ها حذف کامل موش‌ها از طبیعت نیست، ادامه داد: مزارع و باغات کشاورزی استان باید جهت بررسی وضعیت جانور و تراکم آن مورد بازدیدهای کافی و مستمر قرار گیرند.

کشاورزان آذربایجان‌غربی مبارزه با آفت جوندگان را جدی بگیرند

آغاز اجرای طرح کشت قراردادی محصولات پاییزه در آذربایجان غربی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی بیان کرد: کشت قراردادی در محصولات گندم دیم و آبی، جو آبی و دیم، کلزای آبی، گلرنگ و کاملینای دیم در نظر گرفته شده است.

دیانتی اضافه کرد: کشاورزان می‌توانند با گوشی که سیمکارت آن به نام خودشان است، برنامه‌های مربوط به کشاورزی قراردادی را از سایت اداره‌کل غله و خدمات بازرگانی یا تعاون روستایی برای محصولات مختلف پاییزه دانلود و اقدام به ثبت کشت قراردادی کنند.

وی گفت: کشاورزانی که می‌خواهند برای جو آبی و دیم، کشت قراردادی ثبت نام کنند برنامه کشت قراردادی را از طریق شرکت پشتیبانی امور دام باید انجام دهند .

معاون بهبود تولیدات گیاهی آذربایجان غربی افزود: طبق دستورالعمل‌های ابلاغی مزایای کشت قراردادی از جمله ۲۰ درصد تخفیف حق بیمه محصولات کشاورزی پاییزه و ۸۰ درصد مابقی حق بیمه در زمان تحویل محصول خواهد بود و به ازای هر تُن محصولی که تحویل می‌دهند، یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال به عنوان کمک هزینه حمل به آن‌ها پرداخت خواهد شد.

آذربایجان غربی دارای ۸۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی است که سالانه ۶.۵ میلیون تن محصول از سطح باغات برداشت می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha