هشت طرح احیای مراتع و بیابانزدایی در گلستان آماده بهره‌برداری است

گرگان- ایرنا- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: همزمان با دور دوم سفر رییس جمهور به این استان هشت طرح مرتبط با حوزه احیای مراتع و بیابانزدایی در شمال این استان به بهره‌برداری می‌رسد.

حمید سلامتی عصر چهارشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: برای اجرای این طرح ها در هزار و ۲۱۷ هکتار حوزه آبخیز استان بیش از ۶۲ میلیارد ریال هزینه شده است.

وی ادامه داد: چهار طرح بوته‌کاری در گنبدکاووس و آق قلا و سه طرح مدیریت رواناب و تحویل ۱۳۳ پنل خورشیدی در شهرستان‌های مرزی مراوه تپه و گنبدکاووس از جمله این طرح‌ها است.

تغییر اقلیم ( افزایش میانگین دما و وقوع طولانی مدت خشکسالی)، دام مازاد و چرای بی رویه، عدم مدیریت صحیح اراضی زراعی، افزایش تقاضا و عدم کفایت میزان حق آبه به محیط زیست رودخانه اترک، مجاورت با صحرای قره قوم ترکمنستان، بستر قدیمی دریای خزر و بالا بودن سفره های آب شور و نوسانات شدید مویینگی از جمله عوامل مهم بیابان زایی و گرد و غبار در استان گلستان از سوی کارشناسان مرتبط اعلام می شود.

استان گلستان واقع در شمال کشور دارای ۸۶۲ هزار هکتار مرتع و ۴۵۲هزار هکتار عرصه جنگلی بوده که ۳۰۶ هزار هکتار از مراتع آن در نزدیکی با کشور ترکمنستان در معرض بیابانی شدن قرار دارد که ۱۳۰ هزار هکتار آن در منطقه برداشت بیابانی و ۷۰ هزار هکتار دارای کانون های بحرانی داخلی است.

گلستان برای دومین بار مقصد سفر رئیس جمهور و جمعی از اعضای هیات دولت به این استان است، پاستورنشینان همزمان با یلدای ۱۴۰۲، علاوه‌بر افتتاح برخی طرح‌های زیربنایی و تاثیرگذار، عملیات اجرایی تعدادی دیگر از پروژه‌ها را آغاز خواهند کرد تا در نتیجه اجرا و تکمیل آن‌ها، مردم این کهن‌دیار با جمعیتی از اقوام و مذاهب گوناگون، طعم خدمت و مردم‌داری را از دولت سیزدهم بچشند.

آغاز عملیات اجرایی پروژه شیرین‌سازی آب دریا، علاج‌بخشی خلیج گرگان و اتمام لایروبی کانال ارتباطی دریا و خلیج گرگان، بهره‌برداری از سه هزار و ۳۵۴ واحد مسکونی روستایی و شهری و افتتاح و زهکشی ۱۶ هزار هکتار از اراضی اولویت‌دار استان از مهم‌ترین طرح‌هایی است که در سفر دوم رئیس جمهور به گلستان افتتاح خواهد شد.

تعدادی از وزرا و نمایندگان رئیس جمهور، آیت الله رئیسی را در این سفر همراهی می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha