«گلیداغ» گلستان؛ سرزمین حاصلخیزی برای کشت انواع آفتابگردان
عکس آرشیوی است

گنبدکاووس- ایرنا- بخش «گلیداغ» از توابع شهرستان مرزی مراوه‌تپه با زمین‌های حاصلخیز فراوان، به گفته کارشناسان جهادکشاورزی مستعد کشت انواع آفتابگردان و توسعه آن است.

به گزارش ایرنا، بخش گلیداغ مراوه‌تپه حدود ۱۵ هزار هکتار زمین قابل کشت برای انواع محصولات دارد که از این مساحت ۱۰ هزار هکتار آن زیرکشت گندم و جو و بقیه به کشت دیگر محصولات کشاورزی از جمله حدود سه هزار هکتار آفتابگردان می‌رود.

به گفته مدیر جهادکشاورزی مراوه‌تپه، کشت اولین آفتابگردان در بخش گلیداغ این شهرستان مرزی مربوط به سال ۱۳۴۵ است که به‌عنوان پایلوت (نمونه) نخستین مرکز دانه‌های روغنی کشور هم در این بخش آغاز بکار می‌کند.

علی خمری افزود: در منطقه گلیداغ مراوه‌تپه ۲ نوع محصول آفتابگردان شامل روغنی با ارقام «اسکار، هایسان ۲۵ و پروگرس» که مساحت تقریبی آن سالانه حدود ۴۰۰ هکتار است و آفتابگردان آجیلی با ارقام «کله قوچی، خوی، کانادایی» با سطح زیرکشت حدود ۲ هزار و ۶۰۰ هکتار کشت می‌شود،

وی اضافه کرد: شرایط اقلیمی و خاک حاصلخیز ۲ علت اصلی در کشت آفتابگردان بویژه ارقام آجیلی آن در بخش گلیداغ مراوه‌تپه است که درصورت حمایت از این محصول سطح زیرکشت آن ۲ تا سه برابر نیز قابل افزایش خواهد یافت.

خمری، متوسط برداشت آفتابگردان از هر هکتار را ۱.۵ تُن اعلام کرد و گفت: امسال افزون بر چهار هزار تُن تخم آفتابگردان که ۹۰ درصد آن آجیلی است در مراوه‌تپه برداشت و روانه بازار مصرف می‌شود.

«گلیداغ» گلستان؛ سرزمین حاصلخیزی برای کشت انواع آفتابگردان
عکس آرشیوی است

مدیر جهادکشاورزی مراوه‌تپه همچنین قیمت خرید تخم آفتابگردان آجیلی در سال جاری را به صورت توافقی هر کیلوگرم ۶۵۰ هزار و تخم آفتابگردان روغنی هر کیلوگرم ۳۰۰ هزار ریال اعلام کرد و افزود: فصل برداشت این محصول که کشت آن از اواخر اسفند آغاز می‌شود، بیشتر به صورت دستی از نیمه دوم شهریور است.

وی، یکی از دلایل کشت بیشتر آفتابگردان آجیلی نسبت به نوع روغنی را قیمت بیشتر آن دانست و بیان کرد: علاوه بر این، قیمت بالای تخم هندوانه آجیلی هم در کاهش یا افزایش سطح زیرکشت آفتابگردان در این شهرستان موثر است.

خمری افزود: هرگاه قیمت تخم هندوانه آجیلی بالا باشد کشاورزان به سمت کشت این محصول رغبت پیدا می‌کنند.

وی همچنین، سطح کشت امسال هندوانه آجیلی در مراوه‌تپه را ۶ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: طبق اخبار غیررسمی قیمت امسال تخم هنداونه آجیلی که به صورت توافقی توسط دلالان خریداری می‌شود، هر کیلوگرم یک میلیون و ۷۰۰ هزار ریال است.

برگزاری جشنواره‌های سنتی برداشت آفتابگردان در گلیداغ

مدیر جهادکشاورزی مراوه‌تپه همچنین از برگزاری هرساله جشنواره‌های سنتی برداشت آفتابگردان توسط اهالی بخش گلیداغ این شهرستان خبر داد و گفت: امسال برای نخستین بار و به‌صورت رسمی جشنواره آفتابگردان در این بخش با حمایت و مشارکت بخشداری و شهرداری این شهر برگزار شد.

«گلیداغ» گلستان؛ سرزمین حاصلخیزی برای کشت انواع آفتابگردان

خمری افزود: ایجاد شور و نشاط اجتماعی و حمایت معنوی از کشاورزانی که اقدام به کشت آفتابگردان می‌کنند و تشویق آنها به توسعه کشت این محصول بویژه نوع روغنی آن در راستای تامین بخش یاز نیاز کشور به روغن و معرفی ظرفیت‌های کشت این محصول در مراوه‌تپه، از دلائل اصلی در برگزاری نخستین جشنواره آفتابگردان در گلیداغ بود.

وی اضافه کرد: از دیرباز در گلیداغ کارگاه‌های سنتی و کوچک روغن‌گیری و یا شور کردن تخم آفتابگردان رایج بود و همچنان این اقدامات به صورت سنتی درحال انجام است.

خمری ادامه داد: بیشتر تولید تخم آفتابگردان بخش گلیداغ مراوه‌تپه توسط دلالان خریداری و به استان‌های همجوار ارسال می‌شود.

ضرورت راه‌اندازی صنایع تبدیلی آفتابگردان در گلیداغ

مدیر جهادکشاورزی مراوه‌تپه همچنین برلزوم حمایت بیشتر از کشاورزان و نیز سرمایه‌گذاران برای ایجاد صنایع تبدیلی مرتبط با آفتابگردان در این شهرستان تاکید کرد و گفت: اگر این حمایت‌ها توسط دولت و بخش خصوصی انجام شود، بدون تردید سطح زیرکشت آفتابگردان در مراوه‌تپه افزایش قابل توجهی خواهد یافت.

وی افزود: یک واحد روغن کشی در مراوه‌تپه فعال است اما به سبب سطح کشت پایین نوع روغنی آفتابگردان، استقبالی از آن نشده است.

خمری اضافه کرد: یک واحد بسته بندی تخم آفتابگردان آجیلی هم در شهرک صنعتی «دهنه» شهرستان کلاله در فاصله ۹۰ کیلومتری مراوه‌تپه وجود دارد که بعد مسافت و هزینه‌های حمل و نقل آن، سبب استقبال‌نکردن کشاورزان برای ارسال محصول شده است.

وی همچنین گفت: با توجه به اینکه منطقه گلیداغ از سال‌های قبل به‌عنوان پایلوت کشت دانه‌های روغنی بویژه آفتابگردان در گلستان انتخاب شده، تحقیقات و مطالعات زیادی برای معرفی ارقام مناسب این محصول به کشاورزان انجام شده است.

خمری افزود: امسال ۱۰ رقم بذر آفتابگردان در گلیداغ مراوه‌تپه کشت شد که بنا به اظهارات کشاورزان، سه رقم آن به نام‌های «شمس، قاسم و اس ۴۰۰» بیش از دیگر ارقام موجبات رضایت آنها را فراهم کرده است.

به گزارش ایرنا، واقع شدن بین ۲ رشته کوه «سنگوداغ» و «گلیجه‌داغ و نازلی»، عبور رودخانه‌های اترک و گرگانرود از مراوه‌تپه و میانگین بارش سالانه ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیمتری باران، این شهرستان مرزی را برخودار از تنوع اقلیمی و آب و هوایی گوناگون کرده به گونه‌ای که از یک سو دارای آب و هوای خشک و بیابانی، از سوی دارای اقلیم معتدل و از یک طرف آب و هوای کوهپایه‌ای و کوهستانی است.

شهرستان مراوه‌تپه حدود ۶۷ هزار نفر جمعیت دارد که در ۲ نقطه شهری و ۱۰۸ روستا در گسترده سه هزار و ۶۰ کیلومترمربع وسعت سکونت دارند.

این شهرستان مرزی به لحاظ موقعیت جغرافیایی از طرف شمال به کشور ترکمنستان، از شرق به استان خراسان شمالی، از غرب به بخش داشلی برون شهرستان گنبدکاووس و از طرف جنوب به شهرستان کلاله (و پارک ملی گلستان) منتهی می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha