صنایع دستی می‌تواند اتصال‌دهنده فرهنگ، سیاست و اجتماع باشد

تهران- ایرنا- معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور با اشاره به اینکه صنایع‌دستی را یک تمامیت ارضی است که می‌تواند اتصال‌دهنده فرهنگ، سیاست و اجتماع باشد گفت: هر قانونی قابلیت این را دارد که به صنایع‌دستی ربط پیدا کند.

به گزارش ایرنا، نشست حقوقی صنایع‌دستی چهارشنبه- ۲۹ آذرماه با حضور به ریاست مریم جلالی معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور و با حضور محمد کریمی مدیرکل امور مجلس وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در دفتر معاونت صنایع‌دستی برگزار شد و در این نشست درباره بازنگری و نقاط ضعف و قوت برخی از قوانین تخصصی در حوزه صنایع دستی صحبت شد.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور در این نشست با بیان اینکه قوانین مختلف و موضوعی و مدنی داریم و در این جمع نخبگان می‌توانیم این مسائل را بررسی کنیم، اظهارداشت: تعدد قانون در کشور بسیار زیاد است و امروز به دنبال حذف بسیاری از این موارد برای تسهیل هستند.

جلالی با بیان اینکه بیشتر از ۷۰ درصد صنعتگران بانوان هستند و حمایت از خانواده را دارند، افزود: در شورای عالی میراث‌فرهنگی مباحث میراثی وجود دارد و این موضوع می‌تواند به رفع و حل و فصل برخی از مسائل ما منجر شود.

وی با اشاره به اینکه در قوانین ما، هنرمند، بازرگان و تولیدکننده را تفکیک نکرده‌اند، گفت: با این وجود مشخص نشده که ما در قبال هر کدام از این افراد چه وظیفه‌ای داریم، لذا ما تعریف‌مان را این گونه انجام دادیم که هنرمندان را حمایت، صنعتگر و بازرگان را تشویق کنیم و در عین حال، باید بدانیم که سواد حقوقی و قانونی حوزه صنایع‌دستی بالا نیست.

جلالی اظهارداشت: وزیر میراث‌فرهنگی نسبت به حضور صنایع‌دستی در جلسات متعدد بسیار تأکید دارد و این حمایت می‌تواند در توسعه این حوزه نقش‌آفرین باشد، لذا ما پررونق‌ترین‌ها را در این موارد می‌توانیم برای رونق صنایع‌دستی و حمایت هنرمندان انجام دهیم.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور با بیان اینکه زیست بوم باید توازن داشته باشد و ما بتوانیم با این رویکرد ارتقای صنایع‌دستی را داشته باشیم، گفت: ما برای این که در قوانین میراث و گردشگری وارد شویم باید ابتکار عمل داشته باشیم و این مسئله اهمیت دارد.

وی با بیان اینکه احصای تکالیف و اختیارات می‌تواند کمک‌کننده باشد، اسناد تحول بخش‌های مختلف به ما ارتباط دارد و بررسی این موارد موثر است، افزود: صنایع‌دستی بیشتر از عدم شناخت رنج می‌برد و بین سیاستگذاران، مجریان و هنرمندان این مسئله وجود دارد.

جلالی افزود: صنایع‌دستی یک تمامیت ارضی است که می‌تواند اتصال‌دهنده فرهنگ، سیاست و اجتماع باشد و هر قانونی قابلیت این که به صنایع‌دستی ربط پدیدا کند، دارد.

وی با بیان اینکه باید قانون حمایت و آیین‌نامه‌های آن را آنالیز و بررسی کنیم، اظهارداشت: دستورالعمل‌ها و برخی از قوانین در همین دولت نوشته شده است تا بتوانیم گام اول را برای نوشتن قوانین و کمک به قانون‌گذاران انجام دهیم.

این مسئول با بیان اینکه در صنایع‌دستی مطالبه‌گر نداریم، گفت: انتقادات و پیشنهادات را به ما ارائه دهید. مطالبات محتوایی در این زمینه نیاز داریم تا بتوانیم موانع و مشکلات را حل و فصل کنیم.

صنایع دستی می‌تواند اتصال‌دهنده فرهنگ، سیاست و اجتماع باشد

تورم قانونی در کشور ما بسیار بالاست

مدیرکل امور مجلس وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به اینکه تورم قانونی در کشور ما بسیار بالاست، اظهارداشت: یکی از نیازهای ما امروز کاهش قوانین و بیشتر بازنگری قوانین موجود است.

محمد کریمی با بیان اینکه عنایت به قانون و مباحث قانونی مورد توجه این معاونت در این دوره بوده است، افزود: قانون، مسیر و ریل‌گذاری است و از این جنبه بسیار اهمیت دارد.

وی با اشاره به ظرفیت نمایندگان مجلس بیان کرد: سه معاونت هم‌پوشان میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی می‌توانند در حوزه صنایع‌دستی گل بزنند.

کریمی افزود: میراث‌فرهنگی حاکمیتی و وابسته به اعتبار و بودجه است و با ابتکار این معاونت بخش خیرین میراث‌فرهنگی راه‌اندازی شد که امتیاز بزرگی است.

مدیرکل امور مجلس وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با بیان اینکه گردشگری یکی از حوزه‌های مهم ماست، اظهارداشت: مسائل اقتصادی و بحران‌های سیاسی و اقتصادی است و امروز حال خوبی ندارد اما در حوزه صنایع‌دستی امید به اتفاقات خوب بیشتر است چرا که حوزه‌ای فرابخشی و مردمی است.

وی با بیان اینکه هزینه تمام شده در حوزه صنایع‌دستی باید کاهش یابد، گفت: باید صنایع‌دستی کاربردی شود که برای رسیدن به این هدف می‌توانیم با اقدامات متعدد در این حوزه اقدام کنیم.

کریمی با اشاره به اینکه باید نگاه فرهنگی و اقتصادی بر حوزه صنایع‌دستی حاکم شود، افزود: اگر بخواهیم صنایع‌دستی وارد زندگی مردم شود، باید سختگیری‌هایی که در این حوزه وجود دارد نسبت به قبل کاهش یابد تا رشد تولید و کاهش قیمت را هم داشته باشیم.

مدیرکل امور مجلس وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به این که تبلیغات باید در حوزه صنایع‌دستی افزایش یابد، گفت: از ۳هزار مکاتبه احصا شده نمایندگان با وزیر میراث‌فرهنگی، در تعدادی از استان‌ها هیچ مکاتبه‌ای در حوزه صنایع‌دستی نداشتیم، لذا لازم است برنامه‌های متعددی برای آشنایی و ارتقای آگاهی در حوزه صنایع‌دستی هم داشته باشیم.

وی با بیان این که عنوان ابلاغ شده رهبری در مورد برنامه، ترویج صنایع‌دستی و گردشگری بود، اما در بندهای آن صنایع‌دستی بسیار کم‌رنگ بود، اظهارداشت: آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی در حوزه صنایع‌دستی بسیار مهم است.

کریمی با بیان اینکه مشکلات این روزها بسیار زیاد و بعضا خلاء قانونی هم مشهود است، افزود: شورای بروزرسانی قوانین را پیشنهاد دادم و دعوت‌نامه به استان‌ها زدیم و دعوت رسمی این حوزه شکل گرفت.

مدیرکل امور مجلس وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با بیان اینکه در دو حوزه گردشگری و میراث‌فرهنگی گردآوری قوانین و پالایش اتفاق افتاده اما به تولید محصول منجر نشده است، گفت: قوانین و مقررات گردآوری شده‌اند و جمع‌آوری شده‌اند و کم و کاستی‌ها هم دیده شده‌اند، اما هنوز به قانون نرسیده است.

وی افزود: در حوزه میراث‌فرهنگی هم بررسی انجام شده است، اما در حوزه صنایع‌دستی قوانین گردآوری نشده است و در هیچ کدام از مراحل در حوزه بازنگری قوانین این حوزه اتفاق نیفتاده است.

کریمی با بیان اینکه باید پویایی و چالاکی در این حوزه را ارتقا دهیم، گفت: هنرمند، صنعتگر و بازرگان متفاوت هستند و عملکرد و ماهیت این حوزه‌ها نیز متفاوت است و باید تمییز داده شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha